info tipp 2023.04.06., csütörtök
6 perc

Hónapok óta riogat a Google, hogy nagy változások érkeznek az Analytics háza táján. Ez a hír valóban nem egy légbőlkapott fricska, ugyanis a teljes digitális analitika átdolgozásra kerül. Új arculat, új mérőeszközök és mindez egy teljesen új köntösben, na de nézzük a részleteket!

A” törvény” így szól

“2023. július 1-től leáll az adatgyűjtés a Universal Analytics (Google Analytics 3) fiókokban! Aki nem áll át GA4-re, az július 1-től konkrétan adatok nélkül maradhat.”

Ez konkrétan annyit jelent, hogy ha korábban sima Google Analytics-et használtunk (ez az Universal Analytics, vagy szokták Google Analytics 3-nak is hívni), akkor a dátum lejártát követően minden adat nullázódni fog, kibúvó nélkül. Az adatvesztés következménye 20-30%-os bevételkiesés is lehet, amit még tetéz, hogy jelentős versenyhátrányba is kerülhetünk a piacon.

Éppen ezért nem érdemes halogatni a cserét, mert az idei nyári időpont kőbe vésett!

GA4 VS GA3

A GA4 a GA3-nál fejlettebb adatgyűjtési, elemzési és automatizálási funkciókkal rendelkezik, és jobb integrációt kínál a harmadik féltől származó adatokkal. Különbség van az adatgyűjtésben, az adatmodellezésben, az attribúcióban, az adatmegtartásban, valamint a webes felhasználói felületek között is jelentős eltéréseket láthatunk. Ráadásul a GA3 legfontosabb funkciói, riportjai differens formában, de jelen vannak a GA4-ben is.

Bele a közepébe

Most, hogy kezd tisztulni a kép a problémával kapcsolatban, érdemes tisztázni, hogy kinek is éri meg a teljes átállás. Talán triviálisnak hangzik, de tényleg mindenkinek, hiszen ez a platform egyértelmű bizonyítékot nyújt minden szolgáltatónak a teljesítményéről. Legyen szó akár konverzió mérésről, látogató számról, bevételről, eladásokról stb. 

A setup előtt bizonyos lépéseken át kell esnünk. 

  1. GA4 fiók és admin hozzáférés.
  2. Google Tag Manager fiók és admin hozzáférés.
  3. Lehetőség a weboldal szerkesztésére, hogy a GA4 kódot el lehessen helyezni.
  4. Google Search Console admin hozzáférés.
  5. Hozzáférés minden hirdetési fiókhoz, ahonnan hirdetünk.

Az akció folyamata

A GA4 átállás egy összetett folyamat, aminek helyes elvégzéséhez elengedhetetlen a stratégiai gondolkodás és a feladatmenedzsment. 

  1. Nyisd meg a megfelelő property-t (tulajdon), majd kattints a bal oldali menüsáv alján lévő ’Adminisztrálás’-ra
  2. Itt a középső oszlopban, a Tulajdon beállításai alatt, lesz egy olyan, hogy ’GA4 beállító asszisztens’, kattints rá
  3. A bekúszó új felületén, két lehetőségünk lesz. Vagy létrehozunk egy új Google Analytics 4 tulajdont a jelenlegi Universal Analytics beállítások alapján. Vagy ha már létrehoztunk egy másik Google Analytics 4 tulajdont, itt össze tudjuk kötni ezzel a fiókkal.
  4. Válasszuk az első opciót, azaz kattintsunk az ’Első lépések’ gombra.
  5. Az új GA4-be aktiválni fogja a továbbfejlesztett mérést, ami révén automatikusan hozzáférünk Eseménymérési funkciókhoz is. 
  6. Kattinthatunk a ’Tulajdon létrehozása’ gombra.

Új Google Analytics 4 tulajdon létrehozása

  1. Nyomjunk rá a ’Mérés indítása’ gombra.
  2. Először adjunk meg egy fiók (account) nevet, ez lehet a cégünk vagy a brandünk neve.
  3. Fogadjuk el a Google Adatmegosztási beállításait, majd kattintsunk a ’Következő’ gombra
  4. Itt a második részben állíthatjuk be a Google Analytics Tulajdon, vagy angol szóval Property részleteit. Adjunk a Property-nek a nevet, itt érdemes a weboldalunk nevét választani, majd a jelentések időzónáját, pénznemét és országát.
  5. Ezt követően meg kell adnunk a weboldal címét.
  6. Végül pár opcionálisan megválaszolható kérdésre kell válaszolnunk, mint az Iparág besorolása, a vállalkozás mérete, és hogy mi mire szeretnénk használni az Analytics-et. Amennyiben megvagyunk kattintsunk a ’Létrehozás’ gombra.
  7. Felugrik egy ablak, ahol az ÁSZF-et, és az adatkezelésre vonatkozó megállapodást kell elfogadni. Természetesen fogadjuk el.
  8. Mivel már Google Analytics 4 property-ről van szó, azaz app mérésére is alkalmas, ezért választanunk kell, hogy milyen adatfolyamat akarunk létrehozni. Mivel általában weboldalak méréséről van szó, kattintsunk a web-re.
  9. Itt ismét meg kell adnunk a weboldal címét és a nevét, majd ha szeretnénk kikapcsolhatjuk a Google Analytics 4 legnagyobb újdonságát, a Továbbfejlesztett mérés (Enhanced Measurement) funkciót, amely révén automatikus tudunk bizonyos interakciókat mérni az oldalon, mint Görgetések, Kimenő kattintások, Videóval kapcsolatos tevékenységek, stb. 
  10. Végül kattintsunk az Adatfolyam létrehozása gombra, amivel az alábbi képernyőre jutunk.

Google Analytics 4 telepítése Google Tag Managerrel

  1. Kattintsunk a bal oldali menüsávban lévő ’Címkék’-re.
  2. Majd kattintsunk az ’Új gombra’, majd a bekúszó ablakon a ’Címke konfigurálása’ opciót válasszuk ki.
  3. Itt megint bekúszik egy ablak, ahol most a Google Analytics 4 fiókunkat tudunk konfigurálni.
  4. Itt csak annyi a dolgunk, hogy a Mérési Azonosító mezőbe bemásoljuk a már említett Mérési Azonosítót, amit akkor kaptunk, amikor a Google Analytics 4 propertyt létrehoztuk.
  5. A Címkebeállítások most hagyhatjuk mind úgy, ahogy alapból vannak. És a Google Tag Manager Trigger (Aktiválási Szabály) fülre menve, állítsuk be az ’All pages’ triggert.
  6. Amint ezekkel mind megvagyunk, adjunk a Tag-nek egy nevet, majd a Mentés gombra menjünk rá a jobb felső sarokban.
  7. Ha a Tag-et pedig telepíteni is szeretnénk az élő weboldalra, akkor az elmentése után, kattintsunk a ’Küldés’ gombra, adjunk meg egy verzió nevet, majd mehet a kattintás a ’közzététel’ gombra.

A záróakkord

A beállítások elvégzését követően is van még feladatunk! A korábbi adatok lementése igencsak javasolt, mivel könnyen több évnyi munkánk kerülhet a kukába. A Google ugyanis idővel ezeket az adatokat törölni fogja. 

Gyakori hibákkal is szembesülhetünk az átállás során. Talán az egyik kiemelkedő, hogy ha egyáltalán nincsenek meg a megfelelő admin hozzáférések a különböző rendszerekhez. Ezek beállítása, kinyomozása napokat, heteket is igénybe tud venni. A másik akadály, ha hozzáférések vannak, de össze-vissza, és minden rendszernek más az adminja. Meglepő, de ezt is néha napok vagy akár csak hetek alatt lehet rendbe tenni / kibogozni. Folytatva a sort, csak nehezíti a helyzetet az is, ha a  cég sok mindent akar mérni, de ezt nem tudja pontosan definiálni. Mérési terv nélkül a projekt nem átlátható. 

Nem ijesztés képpen, de a technikai problémák is okozhatnak fejfájós perceket. Gondolunk itt arra, ha a fejlesztő nem elérhető, nem tudja megcsinálni a szükséges módosításokat a weboldalon. Így nem lehet bekötni GA4-et, egyedi konverziókat meg főleg nem lehet mérni majd. A hibás, vagy lassú módosítások a honlapon ismét csak útját állhatják a procedúrának, mivel ekkor az ott befolyó adatok nem lesznek láthatóak. 

Összefoglalva

Vagyis a GA4 átállás egy komoly és valós probléma nagyon sok cég számára. A hátralévő idő még mindig “soknak” tűnhet, mégis rohamosan fogy. A Google nem adott kompromisszumot, nincs apelláta, változni kell, méghozzá időben! Az utolsó percekben bízva könnyen minden eddigi munkánknak búcsút inthetünk, ami nem csak személyünket, de a cégünket  is káros élményekkel zúdítja majd el.