Hónapok óta riogat a Google, hogy nagy változások érkeznek az Analytics háza táján. Ez a hír valóban nem egy légbőlkapott fricska, ugyanis a teljes digitális analitika átdolgozásra kerül. Új arculat, új mérőeszközök és mindez egy teljesen új köntösben, na de nézzük a részleteket!
A” törvény” így szól
“2023. július 1-től leáll az adatgyűjtés a Universal Analytics (Google Analytics 3) fiókokban! Aki nem áll át GA4-re, az július 1-től konkrétan adatok nélkül maradhat.”
Ez konkrétan annyit jelent, hogy ha korábban sima Google Analytics-et használtunk (ez az Universal Analytics, vagy szokták Google Analytics 3-nak is hívni), akkor a dátum lejártát követően minden adat nullázódni fog, kibúvó nélkül. Az adatvesztés következménye 20-30%-os bevételkiesés is lehet, amit még tetéz, hogy jelentős versenyhátrányba is kerülhetünk a piacon.
Éppen ezért nem érdemes halogatni a cserét, mert az idei nyári időpont kőbe vésett!
GA4 VS GA3
A GA4 a GA3-nál fejlettebb adatgyűjtési, elemzési és automatizálási funkciókkal rendelkezik, és jobb integrációt kínál a harmadik féltől származó adatokkal. Különbség van az adatgyűjtésben, az adatmodellezésben, az attribúcióban, az adatmegtartásban, valamint a webes felhasználói felületek között is jelentős eltéréseket láthatunk. Ráadásul a GA3 legfontosabb funkciói, riportjai differens formában, de jelen vannak a GA4-ben is.
Bele a közepébe
Most, hogy kezd tisztulni a kép a problémával kapcsolatban, érdemes tisztázni, hogy kinek is éri meg a teljes átállás. Talán triviálisnak hangzik, de tényleg mindenkinek, hiszen ez a platform egyértelmű bizonyítékot nyújt minden szolgáltatónak a teljesítményéről. Legyen szó akár konverzió mérésről, látogató számról, bevételről, eladásokról stb.
A setup előtt bizonyos lépéseken át kell esnünk.
- GA4 fiók és admin hozzáférés.
- Google Tag Manager fiók és admin hozzáférés.
- Lehetőség a weboldal szerkesztésére, hogy a GA4 kódot el lehessen helyezni.
- Google Search Console admin hozzáférés.
- Hozzáférés minden hirdetési fiókhoz, ahonnan hirdetünk.
Az akció folyamata
A GA4 átállás egy összetett folyamat, aminek helyes elvégzéséhez elengedhetetlen a stratégiai gondolkodás és a feladatmenedzsment.
- Nyisd meg a megfelelő property-t (tulajdon), majd kattints a bal oldali menüsáv alján lévő ’Adminisztrálás’-ra
- Itt a középső oszlopban, a Tulajdon beállításai alatt, lesz egy olyan, hogy ’GA4 beállító asszisztens’, kattints rá
- A bekúszó új felületén, két lehetőségünk lesz. Vagy létrehozunk egy új Google Analytics 4 tulajdont a jelenlegi Universal Analytics beállítások alapján. Vagy ha már létrehoztunk egy másik Google Analytics 4 tulajdont, itt össze tudjuk kötni ezzel a fiókkal.
- Válasszuk az első opciót, azaz kattintsunk az ’Első lépések’ gombra.
- Az új GA4-be aktiválni fogja a továbbfejlesztett mérést, ami révén automatikusan hozzáférünk Eseménymérési funkciókhoz is.
- Kattinthatunk a ’Tulajdon létrehozása’ gombra.
Új Google Analytics 4 tulajdon létrehozása
- Nyomjunk rá a ’Mérés indítása’ gombra.
- Először adjunk meg egy fiók (account) nevet, ez lehet a cégünk vagy a brandünk neve.
- Fogadjuk el a Google Adatmegosztási beállításait, majd kattintsunk a ’Következő’ gombra
- Itt a második részben állíthatjuk be a Google Analytics Tulajdon, vagy angol szóval Property részleteit. Adjunk a Property-nek a nevet, itt érdemes a weboldalunk nevét választani, majd a jelentések időzónáját, pénznemét és országát.
- Ezt követően meg kell adnunk a weboldal címét.
- Végül pár opcionálisan megválaszolható kérdésre kell válaszolnunk, mint az Iparág besorolása, a vállalkozás mérete, és hogy mi mire szeretnénk használni az Analytics-et. Amennyiben megvagyunk kattintsunk a ’Létrehozás’ gombra.
- Felugrik egy ablak, ahol az ÁSZF-et, és az adatkezelésre vonatkozó megállapodást kell elfogadni. Természetesen fogadjuk el.
- Mivel már Google Analytics 4 property-ről van szó, azaz app mérésére is alkalmas, ezért választanunk kell, hogy milyen adatfolyamat akarunk létrehozni. Mivel általában weboldalak méréséről van szó, kattintsunk a web-re.
- Itt ismét meg kell adnunk a weboldal címét és a nevét, majd ha szeretnénk kikapcsolhatjuk a Google Analytics 4 legnagyobb újdonságát, a Továbbfejlesztett mérés (Enhanced Measurement) funkciót, amely révén automatikus tudunk bizonyos interakciókat mérni az oldalon, mint Görgetések, Kimenő kattintások, Videóval kapcsolatos tevékenységek, stb.
- Végül kattintsunk az Adatfolyam létrehozása gombra, amivel az alábbi képernyőre jutunk.
Google Analytics 4 telepítése Google Tag Managerrel
- Kattintsunk a bal oldali menüsávban lévő ’Címkék’-re.
- Majd kattintsunk az ’Új gombra’, majd a bekúszó ablakon a ’Címke konfigurálása’ opciót válasszuk ki.
- Itt megint bekúszik egy ablak, ahol most a Google Analytics 4 fiókunkat tudunk konfigurálni.
- Itt csak annyi a dolgunk, hogy a Mérési Azonosító mezőbe bemásoljuk a már említett Mérési Azonosítót, amit akkor kaptunk, amikor a Google Analytics 4 propertyt létrehoztuk.
- A Címkebeállítások most hagyhatjuk mind úgy, ahogy alapból vannak. És a Google Tag Manager Trigger (Aktiválási Szabály) fülre menve, állítsuk be az ’All pages’ triggert.
- Amint ezekkel mind megvagyunk, adjunk a Tag-nek egy nevet, majd a Mentés gombra menjünk rá a jobb felső sarokban.
- Ha a Tag-et pedig telepíteni is szeretnénk az élő weboldalra, akkor az elmentése után, kattintsunk a ’Küldés’ gombra, adjunk meg egy verzió nevet, majd mehet a kattintás a ’közzététel’ gombra.
A záróakkord
A beállítások elvégzését követően is van még feladatunk! A korábbi adatok lementése igencsak javasolt, mivel könnyen több évnyi munkánk kerülhet a kukába. A Google ugyanis idővel ezeket az adatokat törölni fogja.
Gyakori hibákkal is szembesülhetünk az átállás során. Talán az egyik kiemelkedő, hogy ha egyáltalán nincsenek meg a megfelelő admin hozzáférések a különböző rendszerekhez. Ezek beállítása, kinyomozása napokat, heteket is igénybe tud venni. A másik akadály, ha hozzáférések vannak, de össze-vissza, és minden rendszernek más az adminja. Meglepő, de ezt is néha napok vagy akár csak hetek alatt lehet rendbe tenni / kibogozni. Folytatva a sort, csak nehezíti a helyzetet az is, ha a cég sok mindent akar mérni, de ezt nem tudja pontosan definiálni. Mérési terv nélkül a projekt nem átlátható.
Nem ijesztés képpen, de a technikai problémák is okozhatnak fejfájós perceket. Gondolunk itt arra, ha a fejlesztő nem elérhető, nem tudja megcsinálni a szükséges módosításokat a weboldalon. Így nem lehet bekötni GA4-et, egyedi konverziókat meg főleg nem lehet mérni majd. A hibás, vagy lassú módosítások a honlapon ismét csak útját állhatják a procedúrának, mivel ekkor az ott befolyó adatok nem lesznek láthatóak.
Összefoglalva
Vagyis a GA4 átállás egy komoly és valós probléma nagyon sok cég számára. A hátralévő idő még mindig “soknak” tűnhet, mégis rohamosan fogy. A Google nem adott kompromisszumot, nincs apelláta, változni kell, méghozzá időben! Az utolsó percekben bízva könnyen minden eddigi munkánknak búcsút inthetünk, ami nem csak személyünket, de a cégünket is káros élményekkel zúdítja majd el.