info tipp 2020.03.06., péntek
7 perc

Szemügyre vettük a tinik körében manapság hihetetlen népszerűséggel bíró TikTok alkalmazást. Tanulmányozhatjátok mi is az a TikTok, mik a legfrissebb statisztikák az alkalmazással kapcsolatban, milyen marketing lehetőségek és veszélyek rejlenek benne, valamint számos érdekességet és tippet is hoztunk Nektek.

Mi is az a TikTok?

A TikTok alkalmazás hazájának Kína tekinthető, ám világszintű elterjedését a Musical.ly app-pel történő összeolvadás eredményezte, amelyre 2018-ban került sor felvásárlást követően. Az app tulajdonképpen egy közösségi alkalmazás, melyen a felhasználók videókat oszthatnak meg és böngészhetnek sok millió mások által feltöltött videó között. A videók közös tulajdonsága, hogy általában 15 másodperc hosszúak és különböző effektekkel lehet ellátni őket. Felvételeket készíthetsz az appen belül is, vagy akár importálhatod is őket a mobiltelefonodról. Hasonlóan működik mint a többi social media oldal, a felhasználók bekövethetik egymást és lájkolhatják a nekik tetsző felvételeket. Legfőképp a fiatalok körében mondható slágerapplikációnak. Sikerének egyik titka, hogy bárki könnyedén tartalom szolgáltatóvá válhat, vagy simán csak nézővé.

A TikTok az egyedi, spontán és érdekes videók fellegvára. A felhasználók szuper gyorsasággal gyártják a felvételeket, szinte már mindenféle témában, a táncos és playbackelős tartalmakon át a vicces és komoly témákon keresztül. Sajnos az agresszív és szexulis tartalmak itt is jelen vannak, az irányelvek ellenére.

A különböző kihívások (hashtag challanges) egy fontos részét képezik az alkalmazásnak. Rengeteg felhasználó szívesen vesz részt a különféle megmérettetésekben, amelyeknek valamilyen #-gel ellátott nevet adnak, hogy könnyen felismerhetőek és megtalálhatóak legyenek. Ilyen volt például a Haribo Challenge, amikor Adele Someone like you című dalára sorokoztatták fel a videó készítők a gumimacikat. Számtalan ilyen feltöltés született, gondoljunk csak bele milyen jó reklám volt ez a márkának. Egy másik nagyon népszerű kihívás a ‘Fake Travel Challange’, amely során a felhasználók egy utazást imitáltak, miközben el sem hagyták otthonukat. A ‘Raindrop Challange’ pedig az esőt, a zivatarokat és a zenét harmonizálta, melynek eredményeképp elég sok érdekes és vicces videó született.

Legfontosabb statisztikák általánosságban

Ami a számokat illeti, a TikTok app 2019-ben elérte az 1 milliárd letöltést, mellyel a közösségi oldalak csak egy kis köre büszkélkedhet és mostanra már kb. 1,5 milliárdos táborral rendelkezik. Az aktív felhasználók száma meghaladja az 500 milliót, ami szintén jelentős szám. A legnagyobb népszerűségnek Indiában (467 millió felhasználó), Kínában (173,2 millió) és az USA-ban (123,8 millió) örvend. A csatlakozók száma azonban folyamatosan növekszik, ma már több mint 150 országban elérhető és Európa szerte is egyre több letöltés keletkezik.  Ami a felhasználókat illeti, főként a 16 és 24 év közötti korosztály aktív, ők alkotják kb. a felhasználók felét. Ez nem véletlen hiszen az alapítók a fiatalokat célozták meg célcsoportjukként és az ő szokásaiknak megfelelően alakították ki az app jellemzőit is. 

2019-es adatok alapján a felhasználók átlagosan 52 percet töltenek el naponta az applikációval, amelybe a videók gyártása és böngészése is beletartozik. Ez a szám szinte megegyezik az Instagramon eltöltött idővel és felülmúlja a Snapchaten elütött időt is. Érdekesség még, hogy azt aktív felhasználók 90%-a naponta többször is igénybe veszi az appot. A TikTok átlagos elköteleződési aránya 29%, amely jóval magasabb, mint a Facebook (0,09%) vagy az Instagram (1,6%) esetében. Az elköteleződési arány a poszton lévő interakciók száma osztva az elérések számával, majd megszorozva százzal.

A magyar TikTok felhasználók

2019 őszén, több mint 1000 TikTok felhasználóval készített a NuHeadz Talent Management egy kutatást, amely során a magyarok alkalmazással kapcsolatos szokásait vették szemügyre. Az eredmények azt tükrözték, hogy a felhasználók 76%-a 11 és 18 év közötti, míg a 18 és 24 év közöttiek száma kb. 20%-ra tehető. A válaszadók kb. 70%-a 30 perc és 1 óra közötti időtartamot tölt el az oldalon, a maradék 30% pedig minimum 1 órát tölt el az alkalmazással. Magyarországon is számos felhasználó akad akinek videói nagy nézettségre tettek szert, például Bóna Bianka mindegyik videóját több százezren nézték, meg és van amelyiket 1 millióan is. Ám a 2019-es év TikTok-videósa Czura Karina lett, akinek videó átlag 100 ezer embert értek el. 

Az alkalmazás, mint marketing eszköz

A szorgalmas felhasználóknak köszönhetően a UGC száma is meglehetősen magas. Érdekesség, hogy a felhasználók közel fele más social media platformokon is megosztja a mások által generált TikTok videókat, így a felvételek sok emberhez eljutnak, amely marketing szempontból egy kiemelten fontos tényező. A videók másik nagy előnye, hogy általában nincsenek “széteffektezve”, sokkal élethűbbek, könnyen megmutathatók a termékek a mindennapi életben, amely valósághű érzetet kelt a felhasználók körében.

Az olyan vállalatoknak amelyeknek fő célcsoportja a fiatalok köre, azoknak a közeljövőben érdemes lehet fontolóra vennie a TikTok alkalmazás használatát, mint marketing eszközt. A tartalomgyártást tekintve érdemes olyan videók közzététele, amelyek passzolnak a jelenleg trendi tartalmak és hashtagek közé. Az aktuálisan legmenőbb hashtegeket a Fedezd fel menüpontban találhatod meg, illetve a Keresés opción belül, ha a Hashtagekre koppintasz.

Alapvetően összességében három fő marketing lehetőség rejlik az alkalmazásban. A vállalkozások elkészíthetik saját profiljukat, melyen keresztül közzétehetik a hozzájuk kapcsolódó tartalmakat, vagy akár challange-ket is kitalálhatnak. A saját csatorna létrehozása egyértelműen kiindulópontnak számít. Újdonság, hogy most már elérhető a TikTok Ads is, melyekkel lehetőség nyílik fizetett hirdetések feladására is. Ennek segítségével szegmentáltan adhatsz fel hirdetéseket, így elérheted a potenciális vásárlókat, sőt a bejegyzések teljesítményét is nyomon követheted. A harmadik lehetséges marketing tevékenység a TikTokon keresztül, az influencer marketing. Az influencer marketing Magyarországon is nagy népszerűségnek örvend, rengeteg magyar influencer létezik a különböző közösségi oldalakon, akiket több százezres követőtábor figyel. Így egy influencer segítségével rengeteg potenciális vásárlót lehet elérni, ha egy olyan személyt választunk akinek követői célcsoportunkba tartoznak. Egy influencer bevonásával például könnyen elindítható és népszerűsíthető egy márkához kötött #hashtag challange. 

Ma már számos ismert márka jelen van a TikTok-on, vegyük például a Lush-t, amely különböző szépségápolási termékeit videók segítségével mutatja be az oldalon. A Guess már több, mint 38 milliós követőtáborral rendelkezik, amelyhez hozzájárult az általuk generált  #InMyDenim challange is. Az amerikai NBA TikTok csatornáján például rengeteg vicces és motiváló videó is található, melyek mind nagy nézettséggel büszkélkedhetnek. A Ralph Lauren is népes követőtáborral rendelkezik, ők olyan videókat posztolnak, melyeken ruháikat népszerűsítik. Egy híres mexikói étterem lánc, a Chipotle rengeteg különböző posztot tesz közzé, általában valamilyen zenés, mémes vagy vicces felvételt, melyen a vállalat arculata vagy termékei valamilyen formában mindig megjelennek. A San Diego Zoo pedig például az állatkert lakóinak bemutatására alkalamazza a népszerű közösségi oldalt, melyen a szuper aranyos felvételek rengeteg lájkkal büszkélkedhetnek.

Az Analitika menüpont alatt számos statisztikát láthatnak a vállalatok arról, hogy hányan tekintették meg profiljukat, hogyan alakul követőtáboruk nagysága és megoszlása, valamint a tartalom fülön minden egyes videó adatait külön-külön is le lehet kérni különféle tényezőket tekintve (pl. kedvelések, kommentek, megosztások száma; lejátszási idő; átlagos megtekintési idő; forgalmi források típusai stb.) Tipp: Ahhoz, hogy a statisztikákat láthasd, “Pro fiókká” kell alakítani profilod. Ezt a “Beállítások” menüpontban, a “Fiókom kezelése” fül alatt teheted meg a “Váltás pro fiókra” koppintva.

Érdekességek  

  • A TikTok egyik nagy fegyvere a végtelenített tartalom, melynek lényege, hogy a videók folyamatosan egymás után töltődnek be, nincs időbeli megszakítás.  Ha például nem tetszik egy tartalom és kifejezzük nemtetszésünk, rögtön egy újabb videó tölt be, így figyelmünk állandóan le van kötve. 
  • Mivel az app egyik építőköve a zene, tökéletesen alkalmas az új dalok népszerűsítésére is. A legnépszerűbb számokra több tízezer ember készít videót, így a dalok hihetetlen gyorsasággal terjedhetnek. Tudtad, hogy az Old Town Road című dal is az app-nek köszönheti sikerét? 
  • A TikTok több adatvédelmi botrányba is belekeveredett az utóbbi időkben. Például kb. 1 hónapon keresztül a hackerek kihasználhattak egy biztonsági rést, mellyel hozzáférhettek a felhasználók fiókjaihoz. Több olyan hír is elterjedt miszerint a felhasználók adatait felhasználja a cég és a botrányok elkerülése végett az app eladására készülnek a tulajdonosok. 
  • A TikTok gyors növekedésének köszönhetően, a Facebook vezetése előrukkolt egy új Instagram funkcióval, a Reels-szel. A funkció nagyban hasonlít a TikTok-ra, itt is 15 másodperces videók megosztására nyílik lehetőség, azonban az eszközkínálata rendkívül széles, például a felvétel sebességének megváltoztatása is lehetséges. 
  • TikTok fejlesztői éppen azt tesztelik, hogy mennyire működőképes dolog, ha linket is építhetnek a felhasználók a bio-jukba. Ennek segítségével a TikTok oldalról könnyen át lehetne irányítani a felhasználókat a vállalati honlapra, amely marketing szempontból nem egy rossz dolog. 

 

A TikTok árnyoldala 

Jelenleg az alkalmazás a fiatalok körében hódít, ami azt jelenti, hogy csak a szülők kis része van jelen, mint felhasználók. Valószínűleg, a tinédzserek nem véletlen aktívak, olyan közösségi oldalon, ahol a szülők nem látják miket posztolnak és kiket követnek. Azonban a tinik nemcsak szórakozásra használják az appot, egyre több videó jelenik meg mental health és self-help hashtagekkel. Tényleges segélykiáltás esetében, lehetőség van a poszt jelentésére. Ahogy nő a felhasználók száma, úgy egyre több ‘nem odaillő’ poszt is felkerül az alkalmazásra, például ilyen a szexuális tartalmat közvetítő bejegyzések esete, vagy a túlságosan szókimondó posztok nyelvezete. A szexuális zaklatás bármelyik platformon megtörténhet, így fontos, hogy a családokban ne legyen tabu téma a virtuális világ. A privát fiók lehetőséget nyújt arra, hogy csak az általad elfogadott felhasználók láthassák a feltöltött videóid. Ezt az Adatvédelem és biztonság menüpontban, a Mások is megtalálhatnak jelölőnégyzetből kitörölt pipával érheted el. Nem szabad megfeledkezni a veszélyes vagy esetenként morbid kihívásokról és hashtagekről sem, mint például #tedbundy, amely során a tinik a sorozatgyilkos eseteit utánozzák.

Záró gondolatok

A TikTok alkalmazás népszerűsége vitathatatlan, amelyet a számok is jól tükröznek, sőt még növekedési potenciál is van benne bőven. Az aktív, lelkes és szorgalmas felhasználóknak köszönhetően az app marketing szerepe egyre jelentősebbé válhat napjainkban, így mindenképpen érdemes szemmel tartani. 

interword blog feliratkozás

Források: