haladó tipp 2022.02.21., hétfő
3 perc

Szeretnéd újult erővel belevetni magad a vonzóbb és hatékonyabb tartalom gyártásába? Akkor itt az ideje, hogy megismerkedj a tartalommarketing mátrixxal, amely nem egy újkeletű dolog, de annál hasznosabb. A marketing szférában dolgozók körében készült egy felmérés 2021-ben, mely szerint 83%-uk úgy gondolja, hogy a videó sokkal nagyobb szerepet kapott az elmúlt két évben.

Tartalommarketing mátrix közelebbről

Ne hidd azt, hogy a marketingesek csak úgy kirázzák a kisujjukból a jobbnál jobb tartalmakat. Mindegyik egy alapos tervezési folyamat eredményeként születik meg.  

A tartalommarketing mátrix egy szuperhasznos tervezési eszköz. Összegyűjtheted benne ötleteidet és még többet generálhatsz a használatával. Segít a tartalomhoz a legjobban passzoló tartalomtípus kiválasztásában, ráadásul komplex képet kapsz az eddigiekről.  A modell célja, hogy mindig releváns tartalmat nyújts leendő vagy potenciális ügyfeleidnek.

Először megismerkedünk a kétdimenziós változatával, hogy könnyebben megértsük miért érdemesebb a háromdimenziós változatát alkalmazni tervezésünk során. A kétdimenziós mátrix a következőkből áll:
  • Szórakoztatás
  • Oktatás
  • Inspiráció
  • Felvilágosítás

Mint látod, a vízszintes tengelyen a tudatosság és a cselekvés található, míg függőlegesen az érzelem és a racionalitás. Ebbe a “függvénybe” kell megfelelően elhelyezni tartalmaidat, kampányaidat, ötleteidet. Elemezd ki és gondold át a grafikont, hiszen ez mindennek az alapja.

A tartalommarketingesek nagy része a felsorolt négy szempontot használja kiindulópontként a tervezési szakaszban. Ezáltal hamar fény derül arra, hogy egyes tartalmuk, hogyan támogatja a B2B (két vagy több vállalat közötti üzlet), B2C (fogyasztóknak értékesített termék vagy szolgáltatás) és nonprofit céljaikat. 

Szórakoztatás
Itt a legfontosabb teendő a figyelemfelkeltés, hiszen márkánkra kell irányítani az érdeklődést. Helyezzük előtérbe a barátságos, könnyed posztokat, mind hangvételben és témában. A lényeg, hogy pozitív benyomást tegyünk a felhasználókra.
 
Tipp: Készíthetünk nyereményjátékot, “kulisszák mögötti” képeket / videókat és különböző kvízeket, játékokat.
 
Oktatás
Ebben a szakaszban az a feladatunk, hogy célközönségünk jobban megismerje márkánkat. Próbáljuk különböző oldalról, minél érdekesebben és kreatívabban bemutatni termékeinket, szolgáltatásainkat. 
 
Tipp: Használj feltűnő vizuális tartalmakat, mint például infografika.
 
Inspiráció
Építsd, minél hatékonyabban a bizalmat leendő vásárlóiddal. Azaz, lökdösd őket beljebb azon a bizonyos értékesítési tölcséren. 
 
Tipp: Ossz meg rendszeresen pozitív véleményeket, akár honlapodon és/vagy social media felületeiden.
 
Felvilágosítás
Vegyél elő egy papírt és sorold fel, termékeid előnyeit máséval ellentétben. Gondold át, hogy milyen értéket nyújtasz vásárlóidnak és, hogy miért válasszák a te márkádat. Például ingyenes kiszállítást és termék visszaküldést biztosítasz számukra.
 
Tipp: Kommunikáld folyamatosan a legfontosabb előnyeidet. 
 

Eddig megvan, de hogyan használjam?

Ahhoz, hogy el tudd készíteni saját márkád mátrixát, meg kell ismerned célközönségedet. Na de nem is akárhogyan, hiszen ez a siker kulcsa. Tudnod kell, például, hogy közönséged milyen tartalmakat, témákat és hangvételt preferál jobban. Ha minden fontos infót összegyűjtöttél a tarsolyodba, akkor vezesd át az egyes mátrix negyedekbe, hogy melyik tartalom hova illik. 

Mindig ügyelj rá, hogy a tartalommarketing mátrixod naprakész legyen. Ezt úgy teheted meg, hogy bizonyos időközönként elemzed, kiegészíted vagy épp javítod. Itt jön képbe a mátrix háromdimenziós változata, mely kiegészül egyéni tapasztalokkal. Ez azért is lényeges, mert az online térben jóval nehezebb kitűnni a megannyi tartalom közül. Így azt javasoljuk, hogy a háromdimenziós mátrixot válaszd!

A videós tartalom típus 2022-ben

A videó, mint tartalom a mátrix mind a négy negyedében megállja a helyét és nem is akárhogyan, hiszen a legsikeresebb tartalomtípussá válhat 2022-ben. Ez nem csoda, hiszen a YouTube több, mint 2 milliárd felhasználóval rendelkezik és 500 órányi videót töltenek fel a platformra percenként.

Forrás: 8 Exciting Video Marketing Trends for 2022

Az alábbi videó marketing eszközök minden bizonnyal sikert fognak aratni ebben az évben is:
  • Vlogok
  • Live videók
  • Közösségi  média sztorik
  • Rövid videók reel timeban 
  • Felhasználó által generált tartalmak (TikTok)

Záró gondolat

A sikeres tartalmak titka a tervezési folyamatban rejlik, amely a tartalommarketing mátrix segítségével már biztosan menni fog! Ügyelj arra, hogy mindig naprakészen ismerd célközönségedet és igényeit, majd ez alapján frissítsd a mátrixodat. Sikeres tartalomgyártást kívánunk!

Források: