A Netflixet talán senkinek sem kell bemutatni, hiszen ma már valószínűleg mindenki találkozott valamilyen formában a streaming óriással. A platform bevéste magát az OTT (over the top) streaming platformok történetébe és napról napra növekszik.
Pillantsunk bele A Netflix történetébe, hogy megtudjuk, hogyan is érték el ezt a sikert.
A Netflixről röviden
A Netflix a világ egyik vezető szórakoztató szolgáltatása. Jelenleg körülbelül 221,64 millió fizetett taggal rendelkezik és 190 országban van jelen. A platformon az előfizetők sorozatokat és filmeket nézhetnek, különböző műfajokban és nyelveken, de már a mobiljátékok funkciót is kipróbálhatják. A tagok bármikor és bárhol, reklámok nélkül, korlátlan mennyiségben hozzáférhetnek a tartalmakhoz.
A cég 2016. január 2-án jelentette be, hogy az akkori 60 országban jelenlévő szolgáltatásukat további 130 országra bővíti, köztük Magyarországgal is. Az induláskor még nem lehetett sejteni, hogy hogyan fog reagálni a magyar piac, hiszen nemcsak a felülete volt angol nyelvű, de szinkronos tartalom nem volt, és feliratos is csak elvétve. Ma már azonban magyar nyelven is elérhető, és hazánkban is az egyik legnépszerűbb streaming platformmá nőtte ki magát.
A Netflix története
A cég 1989 óta van a piacon - akkoriban kölcsönözhető DVD-ket árult, és Blockbuster néven működött, ma már a legnagyob OTT streaming platformok közé tartozik.
Termékstratégiájának köszönhetően a Netflix elképesztően alacsony lemorzsolódási aránnyal rendelkezik. A lemorzsolódási arány azt mutatja meg, hogy adott idő alatt hány előfizetést mondtak vissza az ügyfelek az összes fizető felhasználóhoz képest, tehát minél kisebb ez a mutató, annál jobb.
Ingyenes próbaverzióját mindenki szerette és sikeresnek is bizonyult, hiszen a próbaidőszak után a felhasználók 93%-a fizetett elő a szolgáltatásra. A Netflix azonban már nem biztosítja ezt az ingyenes próbalehetőséget, ami megosztó véleményeket váltott ki az emberekből. Egy biztos: már csak a kimagasló konverziós arány miatt megérné visszahozni a funkciót.
Lássuk, mit érdemes ellesni a Netflix kifogástalan marketingstratégiájából
Még ha nem is a szórakoztatóiparban szeretnél tevékenykedni, a Netflix kifogástalan példa marketinges szempontból: keveset költenek reklámokra, miközben stratégiailag az értékteremtésre összpontosítanak.
Vajon mitől ilyen sikeres a kommunikációjuk? A válasz egyszerű: rajongóként kommunikálnak a felhasználókkal és azt az elvet követik, hogy egy márka csak hiteles hangon érhet el sikereket - ellentétben a többi szórakoztatóipari céggel, melyek a felhasználóikkal való interakció során ragaszkodnak a mereven formális megközelítéshez.
A Netflix tanult a hibáiból
A népszerűséggel mindig is együtt jártak a viták, kisebb botrányok és ez a Netflix számára sem idegen. Íme a Netflix legnagyobb visszhangot okozó tweet-je:
To the 53 people who've watched A Christmas Prince every day for the past 18 days: Who hurt you?
— Netflix (@netflix) December 11, 2017
Itt arra próbáltak humorosan utalni, hogy az előfizetők újra és újra ugyanazt a filmet nézték meg, ami - érthetően - adatvédelmi aggályokat okozott a felhasználókban - mennyit tud a Netflix a róluk? És miért osztotta meg Twitteren? A helyzetre reagálva, a márka elnézést kért és biztosította felhasználóit arról, hogy nem adják ki az adataikat.
Érdekesség, hogy a botrány (és az akkori áremelkedés) ellenére, ebben az időszakban több mint 40 millióval nőtt a Netflix előfizetőinek száma.
Netflix és a humor
A reklámokban a humor generálja a legnagyobb elköteleződést - ha azt helyesen teszik. Ami pedig a humort illeti, a Netflixen kívül nincs más az iparágban, aki túlszárnyalhatná a márkát.
A Netflix Twittere - egy mém fiók
A Netflix nem költ pénzt a tweetek reklámozására - egyszerűen olyan eredeti, humoros és ötletes tartalmat osztanak meg, ami magától terjed. Íme néhány példa a Netflix mémek közül:
If you see Marty and Wendy Byrde in a parking lot, just turn and walk the other way. pic.twitter.com/ovZs9okC5U
— Netflix (@netflix) May 6, 2022
Pictured: Nick Nelson listening to the Heartstopper soundtrack pic.twitter.com/cEAOw4ccMG
— Netflix (@netflix) May 5, 2022
When any man over 6 feet tall walks into the room pic.twitter.com/fLGCLHa2xh
— Netflix (@netflix) April 13, 2022
Érdemes megfigyelni, hogy a márka nem használ hashtaget, emojit, vagy erőltetett kifejezéseket, így hiteles és eredeti marad a tartalom. Sokan ezeket túlzásba viszik, csak azért, hogy relevánsak maradjanak, de nem szabad elfelejteni, hogy hol van a határ, hiszen az erőltetett tartalommal pont az ellenkezőjét fogják elérni.
Felhasználók által generált tartalom felhasználása
A Netflix értékeli a tartalmukat népszerűsítő vicces tweeteket. Mi sem bizonyítja ezt jobban, mint a rengeteg retweet, melyből gyűjtöttünk párat:
i just think the power that these two hold is UNMATCHED. #bridgerton pic.twitter.com/7TPGQrkf8r
— sansi???? (@kanthonyily) May 18, 2022
the first episode of grace and frankie being titled ‘the end’ and the last episode being titled ‘the beginning’ pic.twitter.com/g6krlbtSnI
— michele ✨ (@fearlessIesbian) April 30, 2022
i love the condescending and slightly threatening half-smile that wendy byrde gives someone right before she verbally eviscerates them #ozark pic.twitter.com/ouBo3RflVI
— Danny (@DannyyJ_) May 5, 2022
A retweetek mögött azonban nemcsak az előfizetők támogatása rejlik meg, hanem marketingstratégia is: méghozzá költségmentes. Ezzel a módszerrel relevánsak tudnak maradni, miközben növelik a márkatudatot, márkaismertséget és a lojalitást. Mindezt egy fillért kiadása nélkül. Zseniális, nem?
A Netflix maximálisan kihasználja a közösségi média nyújtotta lehetőségeket
A márka tudja, hogyan hozhatja ki a legtöbbet a Facebookból, Twitterből, vagy az Instagramból. Például, az elköteleződés növelése érdekében olyan kvízeket hoznak létre amelyek gyors válaszra késztetik a követőket. Egy jól megfogalmazott kérdés pedig könnyen a “trending”-be kerülhet a Twitteren. Ez továbbá arra is ösztönzi a felhasználókat, hogy folytassák a beszélgetést a poszt alatt.
Olyan kérdéseket is közzétesznek, amelyek kötetlen beszélgetések indítására késztetik a rajongókat, például:
Friends of the internet: Tell me your last Google search and I’ll give you a film recommendation related to it.
— NetflixFilm (@NetflixFilm) May 17, 2019
Posztjaikat olvasgatva, nincs olyan érzésünk, mintha egy professzionális márkától származna. Miért? Mert belebújnak a közönségük helyébe, átérezhető, szórakoztató, friss tartalmat osztanak meg.
Netflix és a popkultúra
A “Netflix and chill” kifejezés 2010 és 2011 között robbantotta fel az internetet. Olyan volt, mint egy digitális futótűz, amellyel mindenki rezonált, és több mint 10 évvel később is használják még az emberek.
Ez a kifejezés - ami az alkalmi kapcsolatteremtésre utal - bekerült az emberek szókincsébe, és minden alkalommal, amikor valaki kimondja, gyakorlatilag ingyen reklámozza a Netflixet.
E-mail marketing
Senki sem szereti a sok unalmas, ismétlődő, felesleges hírlevelet a postaládájában. A márka ezzel tisztában van, ezért új szintre emelte az e-mail marketinget.
A Netflix által használt e-mail marketinges eszközök:
- Miután egy korábban előfizetett felhasználó lemondta előfizetését, a márka e-mailt küld neki, emlékeztetve arra, hogy csatlakozzon újra.
- A márka bemutatja az alkalmazásban felkapott műsorokat. A kommunikáció személyes, a felhasználót keresztnevén szólítja, lényegre törő és egyszerű.
- A márka időnként e-maileket küld, amelyekben emlékezteti a felhasználókat, hogy nézzék meg az újonnan megjelent tartalmakat, röviden ismertetve a műsort és a műfajt. A kattintás után a felhasználót az alkalmazásba irányítja.
- A márka továbbá hajlamos hangulatjegyeket használni a figyelem felkeltésére.
- Említésre méltó koncepció, hogy a márka egy értékesítési funkcióval rukkolt elő e-mailjeikben: a felhasználók szavazhatnak, hogy tetszett-e nekik egy műsor, vagy nem.
- A Netflix a megtekintési előzmények alapján javaslatokat is tesz a felhasználóknak a hasonló tartalmak megtekintésére.
A cég erősen figyelemmel kíséri a felhasználók böngészési viselkedését, és ennek alapján küldi az e-maileket. Néhány példa a felhasználói preferenciákról, amiket a Netflix mér:
- Mikor, melyik nap nézel tartalmat,
- Ha megállítod, visszatekered és újranézed a tartalmat,
- Az egyes filmekre / sorozatokra adott értékeléseid,
- Az az eszköz, amin az adott műsort nézed,
- Egyszerre inkább egy epizódot, vagy akár egy egész évadot, sorozatot megnézel?
- Egyéb böngészési és görgetési szokások
Kicsit hátborzongatóan hangzik nem? De amíg az adatokat csak a jobb ügyfélélmény érdekében használják fel, a felhasználókat elégedetté teszik.
A Netflix mindent személyre szab
Netflix nemcsak a keresztnevükön szólítja meg a felhasználókat, hanem a fent említett tényezők alapján rendkívül személyre szabott tartalmat szolgáltat.
Tudtad, hogy a használt borítóképek roppant fontos szerepet játszanak a kívánt film vagy sorozat kiválasztásakor?
A márka ezért csomó indexképet hoz létre egy sorozathoz, vagy filmhez és azt fogja mutatni, amelyik a legjobban illik hozzád. Miért működik ez? Az emberek vizuális lények. A Netflix arra jött rá, hogy egy film kiválasztásakor a felhasználókra a legnagyobb hatással a borítóképek voltak. Ebből pedig az következik, hogy a látvány személyre szabása mellett, nagyobb eséllyel döntenek az emberek a film megnézése mellett (még akkor is, ha a leírás, vagy a műfaj alapján nem azt választanák).
Szóval.. összefoglalva hogyan győzte le a Netflix az iparág olyan nagy neveit, mint az HBO vagy a Hulu, és hogyan tudta megtartani előfizetőit csupán szájreklám alkalmazásával:
- Komoly befektetés az eredeti tartalomba, amely megakadályozza a közönség lemorzsolódását,
- A fogyasztók alkalmazáson belüli tevékenységének megfigyelése, hogy megértsék viselkedésüket, preferenciáikat
- A legfontosabb, hogy megragadjuk a trendeket és olyan tartalmat generáljunk, amely a mindennapi beszélgetések része lesz - majd bekapcsolódni ezekbe a beszélgetésekbe a közösségi médián keresztül
És amit ebből érdemes továbbvinned a saját marketing tevékenységedbe:
- Koncentrálj a közönség megtartására, ne csak a vonzására,
- Hozz létre személyre szabott, adatvezérelt tartalmat a megfelelő mérőszámok segítségével,
- Soha ne hagyd figyelmen kívül kampányod célját,
- Ne légy túl merev! Beszélgess a közönségeddel, bátorítsd őket interakcióra, ötletelj velük együtt.
De azt se felejtsd el, hogy a marketing csak másodlagos - a minőségi tartalom az első. Ami pedig az eredeti tartalmat jelenti, a Netflix viszi a prímet.
Sorozatunk következő részében összegyűjtünk néhány Netflix poszt megoldást, amit te is könnyen alkalmazhatsz saját kommunikációdban!