info tipp 2024.07.31., szerda
16 perc

A digitális kor előrehaladtával a csalók rájöttek, hogy az interneten könnyebben húzhatnak pénzt ki az emberekből, mint az utcákon. A Meta a világ legnagyobb közösségi média platformja, így a csalók beszivárgása elkerülhetetlen. Bemutatjuk, kik ezek az internetes csalók, melyek a leggyakoribb csalások, és hogyan lehet kivédeni őket.

Tartalomjegyzék

  1. Kik a Facebook-os csalók?
  2. Leggyakoribb Facebook-os csalások
    1. Adathalászat
    2. A Meta / Facebook / Messenger nevét használó csalók
    3. Hamis nyereményjátékok vagy ajándékok
    4. Hamis profilok
    5. Hamis reklámok és ajánlatok
    6. Rosszindulatú szoftverek
      1. A Facebookon
      2. A számítógépeden vagy mobileszközödön
      3. A böngésződben
        1. Ellenőrizd a készülékedet
        2. Tisztítsd meg a böngésződet
        3. Frissítsd a böngésződet
      4. Mit tehetsz a rosszindulatú szoftverek eltávolításáért?
        1. Ellenőrizd a készülékedet
        2. Tisztítsd meg a böngésződet:
        3. Frissítsd a böngésződet
  3. Honnan tudhatod, hogy feltörték a fiókodat?
  4. Ha megtörténik, mi a teendő?
    1. Fiók helyreállítása
    2. Jelszó megváltoztatása
    3. Kétfaktoros hitelesítés bekapcsolása
    4. Gyanús tevékenységek ellenőrzése
    5. Bejelentkezési értesítések beállítása
    6. Ismeretlen alkalmazások eltávolítása
    7. Barátok értesítése
    8. Email visszaállítása
    9. Rendszerellenőrzés
    10. Frissítések telepítése
  5. Hogyan előzhetjük meg mindezt?
    1. Erős jelszavak használata
    2. Kétlépcsős azonosítás bekapcsolása
    3. Gyanús tevékenységek jelentése
    4. Személyes adatok védelme
    5. Frissítések telepítése
    6. Adathalász e-mailek elkerülése
    7. Biztonsági szoftverek használata
    8. Rendszeres biztonsági mentés készítése
    9. Böngésző biztonsági beállításainak ellenőrzése
  6. Hasznos linkek
    1. Adathalászat elleni védekezés
    2. Biztonság ellenőrzése
    3. Biztonságos vásárlás
    4. Csalás gyanúja
    5. Gyanús hivatkozások
    6. Jelszó védelem
    7. Kártevő szoftverek
    8. Kétfaktoros hitelesítés
    9. Probléma belépésnél
    10. Távoli kijelentkezés

1. Kik a Facebook-os csalók?

A csalók sokfélék lehetnek: dolgozhatnak egyedül vagy szervezetten, és általában olyan országból működnek, ahol a jogérvényesítés nem megy végbe rendesen (például Afrika, Közel-Kelet, Dél-Amerika, és Dél-Ázsia egyes részei). Az esetek többségében információt és/vagy pénzt akarnak lopni vagy kicsalni az emberektől.

2. Leggyakoribb Facebook-os csalások

2.1 Adathalászat

Az adathalászat a leggyakoribb csalási forma, amely során a csalók hamis üzenetekkel, e-mailekkel vagy weboldalakkal próbálják megszerezni a felhasználók személyes adatait, mint a jelszavak vagy bankkártya adatok.

Így ismerd fel:

  • Gyanús linkek: Linkeket küldenek, amikkel hamis weboldalra irányítanak.
  • Sürgető hangnem: Olyan megfogalmazást használnak, ami azonnali cselekvésre késztet.
  • Helyesírási hibák: Sokszor nyelvtani és helyesírási hibák találhatóak az üzenetekben.

2.2 A Meta / Facebook / Messenger nevét használó csalók

A csalók hamis ügyfélszolgálatként lépnek kapcsolatba felhasználókkal.

Így ismerd fel:

  • Kéretlen üzenetek: A Meta soha nem küld kéretlen üzeneteket vagy e-maileket.
  • Privát üzenetek: Az ügyfélszolgálat soha nem kér érzékeny információkat privát üzeneten keresztül.
  • Hivatalos oldal ellenőrzése: Mindig ellenőrizd az oldal hitelességét.

2.3 Hamis nyereményjátékok vagy ajándékok

A csalók hamis nyereményjátékokat vagy lottókat hirdetnek, ahol a részvételi feltétel egy linkre való kattintás vagy a bankkártya adatok megadása.

Így ismerd fel:

  • Túl szép, hogy igaz legyen: Ha túl csábító a nyeremény, gyanakodj!
  • Kétséges hitelesség: Ellenőrizd a szervező oldal hitelességét!
  • Külső oldalra irányítás: A játékok gyakran külső, nem biztonságos oldalakra irányítanak.

2.4 Hamis profilok

Céljuk az álbaráti kapcsolat kialakítása az áldozattal, hogy aztán pénzt csaljanak ki belőlük.

Így ismerd fel:

  • Kevés ismerős: A hamis profilokat gyakran cserélik, így kevés ismerőssel rendelkeznek.
  • Ellentmondásos információk: Az oldaluk tele van ellentmondásos információkkal.
  • Szinte semmi aktivitás: Ez alátámasztja, hogy hamis a profil és újonnan létrehozott.
  • Szinte semmi közös ismerős: Ha nincs közös ismerős, gyanakodj.

2.5 Hamis reklámok és ajánlatok

Hamis reklámok és ajánlatok jelennek meg, amelyek adathalászattal foglalkozó kártékony oldalakra irányítanak.

Így ismerd fel:

  • Túlzott kedvezmények: -88% vagy -97%
  • Ismeretlen márkák: Ha soha nem hallottál róla, hagyd inkább.
  • Biztonsági tanúsítványok: Ellenőrizd, hogy az oldal rendelkezik-e megfelelő biztonsági tanúsítványokkal (pl. HTTPS).

2.6 Rosszindulatú szoftverek

A rosszindulatú szoftverek olyan káros alkalmazások, amelyek hozzáférést szerezhetnek a számítógépedhez vagy online fiókjaidhoz, adatokat gyűjthetnek és nemkívánatos műveleteket végezhetnek, például kéretlen tartalmakat tehetnek közzé.

Hogyan ismerheted fel őket?

2.6.1 A Facebookon:

  • Kéretlen tartalmak közzététele: A fiókod kéretlen tartalmakat tesz közzé, vagy nemkívánatos üzeneteket küld.
  • Furcsa bejelentkezési helyek: Gyanús bejelentkezési helyek jelennek meg a fiókod előzményeiben.
  • Ismeretlen aktivitás: Olyan üzeneteket vagy bejegyzéseket látsz, amelyeket nem te küldtél el vagy tettél közzé.

2.6.2 A számítógépeden vagy mobileszközödön:

  • Lassú alkalmazások: Az alkalmazások lassabban futnak, vagy hosszabb ideig tartanak a feladatok végrehajtása.
  • Ismeretlen alkalmazások: Új alkalmazásokat veszel észre, amelyek telepítésére nem emlékszel.
  • Furcsa hirdetések: Előugró ablakokat vagy hirdetéseket látsz böngésző megnyitása nélkül.

2.6.3 A böngésződben:

  • Furcsa hirdetések: Előugró ablakokat vagy hirdetéseket észlelsz, amelyeket korábban nem láttál.
  • Megváltozott keresőmotor vagy kezdőoldal: A keresőmotorod vagy a kezdőoldalad megváltozott, és nem emlékszel rá, hogy változtattad volna meg.

2.6.4 Mit tehetsz a rosszindulatú szoftverek eltávolításáért?

2.6.4.1 Ellenőrizd a készülékedet:

ESET: Eszköz a mobileszközök és számítógépek vizsgálatához.

TrendMicro: Biztonsági eszközök számítógépek és mobileszközök számára.

2.6.4.2 Tisztítsd meg a böngésződet:

  • Eltávolíthatod a gyanús böngészőbővítményeket.
  • Visszaállíthatod a böngésző beállításait.
  • Chrome esetén: Használhatod a Chrome Cleanup Tool eszközt.

2.6.4.3 Frissítsd a böngésződet:

3. Honnan tudhatod, hogy feltörték a fiókodat?

Ha tapasztaltad az alábbi dolgokat, valószínűleg feltörték a fiókodat:

  • Megváltozott az e-mail-címed vagy a jelszavad.
  • Megváltozott a neved vagy a születésnapod.
  • Ismeretlen emberek kapnak ismerősnek jelölést a fiókodból.
  • Olyan üzenetek származnak a fiókodból, amelyeket nem te írtál.
  • Olyan bejegyzések vagy hirdetések jelentek meg, amelyeket nem te hoztál létre.

Ha megváltozott az email címed, visszaállíthatod az eredetit, mivel email cím változtatásnál a Meta egy speciális hivatkozást küld a régi email címedre. Erre a hivatkozásra kattintva visszavonhatod az email-cím változtatását és visszaállíthatod a fiókod biztonságát.

4. Ha megtörténik, mi a teendő?

Ha feltörték a Facebook fiókodat, az alábbi lépéseket kell követned a helyreállításhoz és a biztonság visszaállításához:

4.1 Fiók helyreállítása:
Látogass el a Facebook Help Center oldalra, és kövesd az utasításokat a fiók helyreállításához!

4.2 Jelszó megváltoztatása:
Azonnal változtasd meg a jelszavadat egy erős, egyedi jelszóra! Ha nem tudsz bejelentkezni, használd a "Forgot Password" funkciót.

4.3 Kétfaktoros hitelesítés bekapcsolása:
Aktiváld a kétlépcsős azonosítást a biztonság növelése érdekében! Ez további védelmet nyújt, mivel bejelentkezéskor egy második lépés is szükséges lesz.

4.4 Gyanús tevékenységek ellenőrzése:
Nézd át a fiókodban lévő aktivitási előzményeket, és jelentkezz ki minden ismeretlen eszközről!

4.5 Bejelentkezési értesítések beállítása:
Kapcsold be a bejelentkezési értesítéseket, hogy azonnal értesülj, ha valaki bejelentkezik a fiókodba!

4.6 Ismeretlen alkalmazások eltávolítása:
Törölj minden olyan alkalmazást vagy böngészőbővítményt, amelyet nem ismersz, és ellenőrizd a böngésződ beállításait!

4.7 Barátok értesítése:
Értesítsd a barátaidat, hogy feltörték a fiókodat, és figyelmeztessék őket a gyanús üzenetekre vagy tevékenységekre!

4.8 Email visszaállítása:
Ha megváltozott az email címed, a Meta egy speciális hivatkozást küld a régi email címedre, amellyel visszaállíthatod az eredetit.

4.9 Rendszerellenőrzés:
Használj vírusirtó szoftvereket, például ESET vagy TrendMicro, hogy ellenőrizd a készüléked kártevő-mentességét!

4.10 Frissítések telepítése:
Tartsd naprakészen a böngésződet és a biztonsági szoftvereidet a legfrissebb verziók telepítésével!

5. Hogyan előzhetjük meg mindezt?

5.1 Erős jelszavak használata:
Használj erős, egyedi jelszavakat minden fiókhoz, és rendszeresen változtasd meg őket!

5.2 Kétlépcsős azonosítás bekapcsolása:
A kétlépcsős azonosítás jelentősen növeli a fiók biztonságát, mivel egy második lépcsőt ad a bejelentkezéshez!

5.3 Gyanús tevékenységek jelentése:
Jelentsd a gyanús profilokat, üzeneteket és hirdetéseket a Metának, hogy azok mielőbb intézkedhessenek.

5.4 Személyes adatok védelme:
Soha ne ossz meg érzékeny adatokat ismeretlen személyekkel vagy kétes oldalakkal!

5.5 Frissítések telepítése:
Használj mindig a legújabb verziót a böngészőből a legfrissebb biztonsági frissítésekért​​!

5.6 Adathalász e-mailek elkerülése:
Legyél óvatos az e-mailekkel, amelyek jelszót vagy személyes adatokat kérnek! Ellenőrizd az e-mailek hitelességét, mielőtt bármilyen információt megadnál!

5.7 Biztonsági szoftverek használata:
Telepíts és használj megbízható vírusirtó és kémprogram-ellenes szoftvereket, hogy megvédd az eszközeidet!

5.8 Rendszeres biztonsági mentés készítése:
Készíts rendszeres biztonsági mentéseket az adatokról, hogy egy esetleges támadás esetén könnyen helyreállíthasd azokat.

5.9 Böngésző biztonsági beállításainak ellenőrzése:
Győződj meg róla, hogy a böngésződ biztonsági beállításai megfelelőek, és engedélyezd a biztonsági értesítéseket és figyelmeztetéseket.

6. HASZNOS META SÚGÓ LINKEK:

6.1 Adathalászat elleni védekezés:

6.2 Biztonság ellenőrzése:

6.3 Biztonságos vásárlás:

6.4 Csalás gyanúja:

6.5 Gyanús hivatkozások:

6.6 Jelszó védelem:

6.7 Kártevő szoftverek:

6.8 Kétfaktoros hitelesítés:

6.9 Probléma belépésnél:

6.10 Távoli kijelentkezés:

Összességében

  • Az online csalók a pénzedet és az adataidat akarják.
  • A legtöbbjükben semmi erkölcs nincs bennük és minden módon megpróbálnak átvágni, ha nem vigyázol.
  • Sok különböző fajtája van a Facebook-os csalásoknak
  • Legfőbb a megelőzés: soha ne kattints kétes linkre, ne add meg személyes adataidat, ne küldj pénzt vagy információt olyannak, akivel csak online beszéltél, ellenőrizz mindig
  • Figyelj oda, de ne félj! Ők csak rossz bűnözők!