Pezseg az élet a Facebooknál az elmúlt hetekben, ezúttal az általános tartalomszabályozási irányelveiket hozták nyilvánosságra. Most megismerhetjük azokat az pontokat, melyeket szem előtt tartanak egy-egy poszt törlésekor.
Az egyik legtöbbeket foglalkoztató kérdés tehát már nem kérdés többé - a vállalat fő célja a szabályok publikálásával az volt, hogy mindenki számára egyértelművé tegyék, hol a határ egyes kérdéses esetekben.
Hogyan dolgoznak Zuckerbergék?
Rengeteg kritika érte a Facebookot az elmúlt időszakban, a Cambridge Analytica-val közös botrányuk is sok kérdést felvetett, melyeket többé-kevésbé igyekeznek tisztázni, és látványosan nyitottak a közösséggel való kommunikációra, valószínűleg többek között ennek is köszönhető mostani kinyilatkozásuk. Kiemelték, hogy a világ különböző pontjain lévő 11 irodájukban 40%-kal több moderátort alkalmaznak tavalyhoz képest annak érdekében, hogy az olyan nemkívánatos és tiltott tartalmak, melyek terrorizmussal kapcsolatosak, gyűlöletbeszédet, uszítást, erőszakot tartalmaznak, vagy gyermekek biztonságát veszélyeztetik, eltűnjenek az oldal felületéről.
Természetesen kérdéses, hogyan oldják meg mindezt, hiszen a felhasználók számát tekintve felfoghatatlan mennyiségű adat átvizsgálásáról van szó. Természetesen a technológiát, illetve annak fejlődését segítségül hívva egy olyan rendszert használnak, mely a mesterséges intelligencián és a felhasználók észrevételein és jelentésein alapul. A kétes tartalmú bejegyzések ezután a Community Operations részleg asztalára, illetve adott esetben képernyőjére kerülnek, ahol 7500 moderátor, 40 nyelven (köztük magyarul is) dolgozik a posztok egyenkénti átvizsgálásán. Ezen kívül elismerték azt is, hogy szoktak hibázni, legtöbbször azért, mert bonyolult irányelveik nem teljesen világosak a tartalmakat kivizsgálók számára - akik emberek, és mint tudjuk, mindannyian esendőek vagyunk...
Fellebbezés a “Facebook-bíróságon”
A Facebook tehát fenntartja a hibázás jogát, pontosan ezért arra is lehetőséget ad, hogy “reklamáljunk”, ha esetleg úgy érezzük, posztunk ok nélkül lett a moderátorok és a szigorú irányelvek áldozata. Első körben a meztelenség, pornográfia, gyűlöletbeszéd és erőszakos tartalom miatt eltávolított bejegyzések kapcsán kérhetünk újbóli kivizsgálást.
A folyamat így működik:
- Ha egy tartalmat (videó, fotó, bejegyzés) törölnek az alapelvek megsértése miatt, az adott felhasználót értesítik egy Request review (fellebbezés kérése) opcióval.
- A beküldött fellebbezéseket a már említett Community Operations munkatársai 24 órán belül felülvizsgálják.
- Amennyiben megállapítják, hogy tévedés történt a kérdéses tartalom törlésekor, azt a Facebook visszaállítja és erről üzenetben értesíti a felhasználót.
A fellebbezés lehetőségét természetesen szeretnék kiterjeszteni más típusú tiltott tartalmakra is, illetve céljuk, hogy nagyobb teret adjanak a felhasználóknak a döntések meghozatalakor, hiszen csak így építhető ki egy mindenki számára kedvező, fair rendszer, mely folyamatos fejlődésüket szolgálja.
Forrás: newsroom.fb.com/news/2018/04/comprehensive-community-standards