Májusban felütötte fejét a hír, hogy az Instagram elrejti a like-számokat. Tavasszal még csak Kanadában tesztelték az Instagram like nélküli verzióját, ám a napokban újabb 6 ország felhasználói tapasztalják meg a közösségi platform használatát nyilvános like-számok nélkül.
Kanadához csatlakozott ezúttal Új-Zéland, Írország, Brazília, Ausztrália, Olaszország és Japán.
Az Instagram azt nyilatkozta, hogy a like-ok elrejtése csak egy része annak a szélesebb fókusznak, amelyet a felhasználók jóléte miatt kezdtek gyakorolni, és amelynek feltételezhetően részét képezte már az az adatlap frissítés is, melynek során lekicsinyítették a Followers és Following menüpontokat.
Az Instagram vezetője, Adam Mosseri szavaival élve: “Nem akarják, hogy az Instagram versengésnek adjon teret. Azt viszont igen, hogy egy olyan hely legyen, ahol az embereket összehozzák a közös érdeklődési köreik.”
A felhasználók még mindig láthatják a saját like-számaikat, de azok nem publikusak, amely Mosseri szerint csökkenti a hasonlítgatást, és annak negatív következményeit.
Ezek a következmények szignifikánsak lehetnek - egy 2017-ben végzett felmérés szerint az Instagram “a legrosszabb közösségi platform a mentális egészség és jólét szempontjából”. Ugyanez a kutatás kiemelte, hogy a fiatalokat kétségbeejti, hogy az ő életük nem felel meg az Instán látott felhasználókéval.
A 7 ország felhasználói közül többen pozitívan nyilatkoztak a like-számok elrejtésének hatásairól, mely abban nyilvánul meg, hogy nem félnek posztolni olyan tartalmat, amelyről tudják, hogy kevesebb like-ot hoz. Szerintük a posztokra adott like-szám már elöljáróban leírja a poszt minőségét azok számára, akik azzal találkoznak, tudatalatt befolyásolva őket a poszt minőségét tekintve.
Ha azt a tényt vizsgáljuk, miszerint a tinik gyakran törölnek le már megosztott posztokat, mert azok nem kaptak elég like-ot, ez a változás határozottan pozitív hatással lehet a felhasználókra. Másfelől, a vizuális elemek, melyek a leggyakoribb kiváltói a hasonlítgatásnak, még mindig szerves részét képezik a platformnak.
Az a kérdés is felmerül, hogy milyen hatással lesz ez a változás a like-ok számára összességében. Emelkedni fognak, vagy épp ellenkezőleg?
Forrás: Fox 61
Ha ténylegesen bevezetik ezt a frissítést világszerte, az új kihívásokat fog jelenteni. A márkák, akik influencerrekkel dolgoznak, elsőre rengeteget megtudnak a követő/like-szám arányból a profilokon, viszont ha azok már nem lesznek publikusak, az influencereknek a saját statisztikáikat kell elküldeniük a márkák részére. Az üzleti profillal rendelkező felhasználók számára nem fog sokat változtatni a frissítés, ők továbbra is részletes adatokat látnak majd.
Mosseri elismerte, hogy van rá esély, hogy nem tesz jót majd az újítás a platform átlagos engagementjének - de vállalják a kockázatot annak érdekében, hogy a sérülékeny felhasználókat megóvják a lehetséges veszélyektől a teljesítmény csökkenés ellenére.
Észrevételek:
-
Üzleti profil szempontjából kevés követő, viszont magas engagement esetén csökkentheti a megkereséseket, de ez attól függ, hogy a márkák mennyire lesznek reszponzívak a változásra és kezdik előtérbe helyezni a content minőségét és a vizuális elemeket (az influencer marketing errefele hajlik).
-
Lehet, hogy csökkenteni akarják a versengést, de a képekkel jobban lehet versenyezni, mint a like-okkal, mert a like-ok egy külső faktor, a képekért viszont a tartalomgyártó a felelős. Tehát ha egy barátod a Maldív-szigetekről posztol és 3 like-ot kap, nem fogod kevésbé irigyelni.
-
Felhasználóként valószínűleg ténylegesen megkönnyíti majd a kreativitás kiterjesztését és a komfortzónából való kimozdulást.
-
A felhasználók mentális egészségének előtérbe helyezése érdekes, hogy hirtelen ekkora figyelmet kapott, legalábbis gyanúra ad okot, ha egy profitorientált vállalat azt állítja, hogy vállalja az esetleges bevétel-csökkenést az engagement-visszaesésből fakadóan.
Összességében a befolyásolható, és nem túl tudatos felhasználóknak, vagy sérülékeny embereknek jó ez a változás, de azoknak, akik a helyén tudják kezelni az - amúgy néha kétségbeejtő - számadatokat, nem fogja javítani az alkalmazás használatának élményét.
Te mit gondolsz erről? Érinti ez a jelenség valahogy a marketingedet, vagy azt, ahogy a tartalmat felhasználóként fogyasztod?
Források:
Instagram's Test of Removing Like Counts is Being Expanded to More Regions
Mari Smith's Facebook Page
Instagram quantified our popularity, and now it wants to fix it
Update
November 14-én jelentette be az Instagram, hogy az USA után globálisan is kiterjeszti a tesztet, mely a közösségi oldal azon verzióját jelenti, amiben csak a saját like-számainkat látjuk. A tesztben nem minden felhasználó vesz részt, csupán “az emberek egy kis százaléka”. A like-rejtéssel a vállalat arra törekszik, hogy a platform kevesebb feszültséget keltsen vagy esetleg hasonlítgatásnak adjon teret, elsősorban a fiatalok körében.
Viszont a változás - amennyiben bevezetésre kerül - lényegesen átalakítja majd az influencer marketing mivoltát, hiszen a like-ok rengeteg információt nyújtanak egy profilról komolyabb utánajárás nélkül. A Facebook szóvivője a CNN Business-nek úgy nyilatkozott: megértik, hogy a like-szám fontos adat sok tartalomgyártónak, és mivel a teszt egyelőre kísérleti fázisban van, gondolkoznak azon is, milyen módon tudnák megkönnyíteni számukra, hogy a partnereik felé kommunikálják a statisztikáikat.
Fontos még megemlíteni, hogy a teszt kizárólag az appot fedi le, desktopon a tesztben részt vevő felhasználók is ugyanúgy látják más like-számait, mint a sajátjukat.
Arról, hogy a vállalat véglegesen elrejti-e a like-olók számát, még nincs információ.