A ROI az angol Return Of Investment kifejezés rövidítése. Magyarul leginkább a befektetés megtérüléseként szokták emlegetni. Ez egy olyan teljesítménymérő, amelyet egy befektetés hatékonyságának vagy jövedelmezőségének értékelésére, illetve számos különböző befektetés hatékonyságának összehasonlítására használnak. A ROI-val közvetlenül mérhető egy adott befektetés megtérülésének a mértéke a befektetés költségéhez viszonyítva.
Ez lehet a részvénybefektetés megtérülése, a vállalat által a gyár bővítésekor elvárt ROI, vagy az ingatlantranzakció során elért ROI. Ahogy a marketing befektetések megtérülésének kiszámításával a szervezetek mérhetik, hogy a marketing erőfeszítések holisztikusan vagy kampányalapon milyen mértékben járulnak hozzá a bevételnövekedéshez.
Sokoldalúsága és egyszerűsége miatt a ROI népszerű mérőszám.
Íme a képlet:
ROI= Current Value of Investment − Cost of Investment *100
Cost of Investment
ROI= A befektetés jelenlegi értéke - a befektetés költsége *100
a befektetés költsége
Maga a számítás nem túl bonyolult, és a sokrétű alkalmazási köréhez képest viszonylag könnyen értelmezhető. Ha egy befektetés ROI-ja nettó pozitív, akkor valószínűleg megéri a befektetés. De ha más, magasabb ROI-val rendelkező lehetőségek állnak rendelkezésre, ezek a jelek segíthetnek a befektetőknek a legjobb lehetőségek kiválasztásában. Hasonlóképpen, a befektetőknek kerülniük kell a negatív ROI-kat, amelyek nettó veszteséget jelentenek.
Az, hogy mi minősül „jó” ROI-nak, olyan tényezőktől függ, mint a befektető kockázattűrése és a befektetés megtérüléséhez szükséges idő. Ha minden más egyenlő, a kockázatkerülőbb befektetők valószínűleg alacsonyabb megtérülést fogadnak el, cserébe kisebb kockázatvállalásért. Hasonlóképpen a hosszabb ideig megtérülő befektetések általában magasabb megtérülést igényelnek, hogy vonzóak legyenek a befektetők számára.
Nálatok, hogy állnak a ROI számok?
Forrás: Return of investment