info tipp 2022.09.16., péntek
4 perc

A KPI mozaikszó kulcsfontosságú teljesítménymutatót jelenti - ez egy olyan mérőszám, amely azt méri, hogy a projektek, egyének, osztályok vagy vállalkozások hogyan teljesítenek a stratégiai célok és célkitűzések tekintetében. A KPI-ok segítségével az érdekelt felek láthatják, hogy jó úton haladnak-e.

Például, egy közösségi médiával foglalkozó csapatnak fontos mutatók az új követők, az egy posztra érkezett kommentek és a történetmegtekintések száma, hiszen ezek visszajelzést adnak munkájuk eredményességéről.

A célok elérése mellett azonban más előnyei is vannak a KPI-nak.

Mire használhatjuk a KPI-t?

A fő teljesítménymutatók nyomon követhetik az előrehaladást egészen egy személy szintjéig. Ha egy értékesítési csapat KPI-a az egy főre jutó havi eladások száma, akkor a csapatvezetők könnyen megtudhatják, hogy egyes személyek mennyivel járulnak hozzá a cég sikerességéhez és céljaihoz.

Ha a KPI mutatók alapján az az eredmény születik, hogy a csapat vagy az egyének nem érik el a céljaikat, a vezetőknek el kell gondolkozniuk azon, hogy érdemes lenne stratégiát változtatni. Ez nem a leggyengébb eredménnyel rendelkezők elbocsátását jelenti, hanem útmutatás vagy továbbképzés nyújtását azoknak, akik küszködnek.

Valószínűleg kicsit mindenki számára mást jelent a siker. Különösen akkor, ha különböző területekről érkező embereknek kell együtt dolgozniuk egy projekten. A KPI-ok azonban szabványt és közös célokat határoznak meg, amelyekért mindenki dolgozhat, és már a kezdetektől világossá teszi az elvárásokat és a prioritásokat.

A KPI-ok segítségével a vállalkozások objektíven láthatják, hogy hogyan teljesít a szervezet. A pénzügyi KPI-ok például a jövedelmezőséget mutatják, míg az alkalmazottak megtartásának aránya a vállalati kultúra erősségét jelezheti.

Mivel a KPI-ok számos előnnyel rendelkeznek, sokféleképpen lehet megközelíteni őket. Más szavakkal, a KPI-ok nem egyformák, de kategóriákba lehet sorolni őket.

Ti használtok KPI mutatókat?