Fókuszpontok alapján három különböző típusú marketingről beszélhetünk: product-driven, customer-driven és purpose-driven marketingről. Korábbi blogbejegyzésünkben a termékorientált kommunikációt mutattuk be, most pedig az ügyfélorientált szemlélet vizére evezünk.
A customer-driven marketing egy olyan vállalat marketingtevékenységének stratégiája, amelynek fő célja megfelelni vásárlók elvárásainak és igényeinek. A pontos irányelvek kialakításához először a szervezeti célt kell meghatározni, amely szorosan kapcsolódik az ügyfelek felől érkező elvásárokhoz. Ezt követően kell megtalálni a megfelelő marketing eszközöket és megalkotni a stratégiát.
Főbb elemei:
- Piackutatás és célzás
- Vevői igények felderítése és alkalmazkodás
- Ügyfélhűség építése
- Vevői visszajelzések felhasználása
- Ügyfélajánlások szerzése
Ha egy vállalat ügyfélorientált marketingstratégiát szeretne alkalmazni, mindenképpen a 4P marketingmix - product, price, place, promotion - alapjai szerint kell terveznie. A mix egy leegyszerűsített képet ad a vállalkozás működéséről vagy egy termék, szolgáltatás értékesítéséről. Ugyanakkor a termékpolitika, árpolitika, elhelyezés és a hirdetések terén is segít egy egységes koncepciót alkotni, amely egyaránt szolgálja a vállalat és a vásárló érdekeit.
A customer-driven marketing egy lényeges tényezője az ügyfélszegmentáció. Így az ügyfélbázis a marketingstratégia és a csatornák alapján csoportokra osztható, valamint összevethető az ő visszajelzéseikkel, véleményükkel. További kiegészítő információkkal szolgálhat, ha meghatározzák a kritikus ügyfélköröket és perszónákat, valamint mérik az ügyfél lojalitást.
Tipp: Az online marketing terén az ügyfélközpontú szemlélet legfontosabb eleme a közönségépítés. Az eredményes kommunikációhoz határozd meg a célközönséged, készíts az ő szemükben is értékes tartalmakat és fektess nagy hangsúlyt az interakciókra, kommentekre, üzenetekre és az ajánlásokra!