A corporate social responsibility egy vállalat környezeti és társadalmi felelősségvállalását jelenti. A CSR a márkaérzékelés és a branding egyik kulcsfontosságú eleme, mivel döntő szerepet játszik a vállalat megítélésében. Javasolt a márkavízióba beépíteni, ugyanis hatást gyakorol az ügyfelekre, alkalmazottakra és befektetők egyaránt.
Egy vállalat négyféle CSR-törekvést valósíthat meg:
- környezetvédelmi kezdeményezések
- jótékonysági tevékenységek
- etikus munkavégzés
- önkéntes projektek
A corporate social responsibility lényege a pozitív kapcsolat kiépítése. Ebben az esetben már nemcsak egy szürke vállalatról van szó, hanem egy szervezetről ami odafigyel a karbonlábnyomára, adományokkal segíti a rászorulókat, biztosítja a kellemes munkakörnyezetet és az önkéntes munkától sem riad meg.
A CSR hitelességének biztosítása érdekében a vállalatnak meg kell vizsgálnia az értékeit, üzleti küldetését és az alapvető kérdéseit. Meg kell határoznia, hogy mely kezdeményezések illeszkednek a legjobban az üzleti céljaihoz és kultúrájához. A vállalkozás ezt megteheti egyénileg vagy egy harmadik fél bevonásával is kérhet értékelést és tanácsot.
Lássuk a CSR előnyeit:
1. Javítja az ügyfelek megítélését a márkáról.
Egy cég sikeréhez kulcsfontosságú a közvélemény pozitív hozzáállása. Azáltal, hogy pozitív imázst épít, amelyben hisz, egyben hírnevet is szerez.
2. Vonzza és megtartja az alkalmazottakat.
A munkavállalók következő generációja olyan munkaadókat keres, akik a hármas lényegre összpontosítanak: az emberekre, a bolygóra és a bevételre
Más szóval nem mindegy, hogy milyen módon kommunikál a vállalat!
3. Növeli a vonzerejét a befektetők számára.
A CSR-t komolyan vevő vállalat mind a befektetők, mind a partnerek felé jelzi, hogy érdekli a hosszú távú és a rövid távú haszon. A CSR kéz a kézben jár a környezeti, társadalmi és irányítási (ESG) mérőszámokkal. A külső elemzések számszerűsítik a vállalat társadalmi erőfeszítéseit, ami hozzájárul a befektetők érdeklődésének növeléséhez.
Számos felmérés kimutatta, hogy a fogyasztók hajlamosabbak fenntartható terméket vásárolni a hagyományos alternatíva helyett. Ebből kifolyólag célszerű olyan terméket vagy szolgáltatást biztosítani ami kereskedelmi és fenntarthatósági szempontból is előnyös.
Mit kell kerülni a társadalmilag felelős üzleti modell kialakításakor?
- Ne válassz össze nem kapcsolódó kezdeményezéseket.
- Ne használd a CSR-t marketing sémaként.
- Ne várd meg, hogy az iparág utolérjen.
Lássunk pár példát a nagyvilágból:
LEGO:
A játékgyártó cég dollármilliókat fektetett be az éghajlatváltozás kezelésére és a hulladék mennyiségének csökkentésére. A LEGO környezettudatos erőfeszítései közé tartozik a csökkentett csomagolás, a fenntartható anyagok és az alternatív energiákba való befektetés.
TOMS:
A TOMS nettó nyereségének egyharmadát jótékonysági szervezeteknek ajánlja fel, amelyek támogatják a testi és lelki egészséget, valamint oktatási lehetőségeket. A világjárvány idején a márka minden jótékonysági adományát a TOMS COVID-19 Global Giving Fund javára irányította.
Starbucks:
A globális kávézólánc társadalmilag felelős munkaerő-felvételi eljárást hajtott végre, hogy diverzifikálja a munkaerőt. Az elmúlt évek során több veterán, pályakezdő és menekült számára is biztosítottak állást.
Pfizer:
A gyógyszergyár vállalati állampolgárságra való összpontosítása tükröződik az egészségügyi kezdeményezéseiben, amelyek magukba foglalják a nem fertőző betegségekkel kapcsolatos tudatosság terjesztését, valamint a rászoruló nők és gyermekek elérhető egészségügyi szolgáltatásait.
Számos probléma és nehézség vár még megoldásra a Földünkön! Te melyiket tűznéd a zászlódra?
Forrás: Corporate Social Responsibility