haladó tipp 2023.06.15., csütörtök
4 perc

A technika fejlődésével egyenes arányban nő a visszaélések száma is. Ezen nem is kell csodálkozni, hiszen az innovatív lehetőségek sokak számára destruktív hatalmi kompenzációt jelentenek. Éppen ezért az Európai Unió számos reklámozási és adatbiztonsági előírást és szabályt alkotott. Ezen pergamenek száma továbbra is csúcsosodik, ugyanis legutóbb egy újabbal bővült a könyvtár.

Mi lesz 2023. július 10-től?

Ha július 10-től szerkesztesz, másolsz vagy új hirdetést hozol létre, amely az EU-beli felhasználókat célozza meg, meg kell adnod a kedvezményezett és a fizető adatait. Ha ezt nem teszed meg, a hirdetés nem kerül közzétételre.

Miért?

Az EU digitális szolgáltatásokról szóló törvénye (DSA) előírja, hogy a Meta tájékoztatást adjon az Európai Unión belül élőket célzó hirdetések kedvezményezettjéről és fizetőjéről.

A kedvezményezett az a márka, személy vagy jelölt, aki közvetlenül részesül a hirdetésből. A fizető az, aki fizet a szolgáltatásért. Ez eddig nem is bonyolult és hamar kitölthető, ellenben okozhat némi fejfájást. 

A káoszt gyakran továbbgondolás kelti életre, mégis vannak vitatható részei ennek az új szabványnak. Létezik olyan értelmezés, miszerint a fizető nem feltétlenül a hirdetési fiókhoz tartozó hitelkártya forrását jelöli. Például egy ügyfél fiókjának értelmében nem az adott reklámügynökség a fizető. A folyósító az a szervezet, amely az ügynökségnek fizetett a hirdetésért.

Azonban sok esetben a kedvezményezett és a fizető ugyanaz a jogalany. Ha tehát Te egy kisvállalkozó vagy és hirdetéseket jelenítesz meg terméked népszerűsítése érdekében, a fenti problémakör nem is kérdés. De amikor az anyavállalat fizet a hirdetésekért (vagyis ő a fizető) akkor minden kezd egy picit bonyolultabb lenni, hiszen a leányvállalata reklámozza a terméket (ő pedig a kedvezményezett).

Mi a hivatalos eljárás? Mutatjuk!

1. Először meg kell adnod a kedvezményezettet.

A legördülő menünek automatikusan fel kell tüntetnie az üzleti fiókodhoz kapcsolódó igazolt vállalkozás nevét. Ha a használandó entitás neve mégsem jelenik meg, megadhatsz szabad formátumú szöveget is. 

Ha a kedvezményezett és a fizető ugyanaz a személy, akkor meg is vagy a feladattal. 

2. Ellenkező esetben viszont húzd el a csúszkát, jelezve, hogy egy másik személy vagy szervezet fizeti a hirdetést. Ekkor ismét választhatsz a listából, vagy megadhatod a céget szabad formában is. 

Meta hirdetéstár

Mivel ez az egész az átláthatóságról szól, nem meglepő, hogy a kedvezményezettek és a fizetők adatai nyilvánosan elérhetők lesznek az év folyamán a Meta hirdetéstárában. Ez az információ a hirdetésed végső megjelenését követő egy évig továbbra is elérhető lesz.

A Meta azt állítja, hogy a kedvezményezett és a fizető szerepeltetése nincs hatással a hirdetésekhez kapcsolódó kézbesítésre, költségekre, a szolgáltatások hozzáférhetőségére vagy felülvizsgálati folyamatára. Vagyis elviekben nem lesz semmilyen különbség, vagy hátrány. Ez csak egy plusz lépés lesz, amin keresztül kell menni mindenkinek az EU-ban. 

Mi várható a gyakorlatban?

Kezdetben zűrzavart is okozhat a változás, hiszen nem mindenki fog utána olvasni, hogy mégis milyen  információkat kell megadni a kedvezményezettre és a fizetőre vonatkozóan. Ez bizonyos jogi félelmeket generálhat majd, ahogy agresszívabb verbális kommentekre is számíthatunk. Ráadásul előfordulhat, hogy egyes márkák vagy fizetők ezt az információt bizalmasan kezelik.

Mi egyáltalán nem lennénk meglepve, ha átmenetileg csökkenés történne a reklámköltés terén az Európai Unióban, köszönhetően az elutasított hirdetéseknek. Ennek pozitív hozadéka lehet a kisebb verseny és alacsonyabb költségek melyek előnyt jelenthetnek a megmaradó hirdetők számára.

 

Forrás: Beneficiary and payer requirements for meta ads in the european union