kezdő tipp 2022.10.10., hétfő
5 perc

A közösségi média évről évre egyre jobban átszövi a napjainkat és beférkőzik szabad perceinkbe. Egymás után lépnek a piacra új feltörekvő platformok, amelyek próbálnak versenybe szállni a nagy óriásokkal - többnyire sikertelenül.

Az alábbi diagram összefoglalja, melyek jelenleg a legnépszerűbb appok:

Forrás: The 6 Biggest, Baddest, Most Popular Social Media Platforms (+How to Wield Their Power)

Mire használjuk a közösségi médiát?

Mezei felhasználóként általában unalomból vagy kikapcsolódásképp pörgetjük. Sok mindenre teret kínál. Megoszthatjuk rajta mindennapjainkat, első kézből értesülhetünk az aktuális hírekről, pletykákról. Kapcsolatot tarthatunk és építhetünk a segítségével és már társat is kereshetünk rajta. Összességében egy klassz multifunkcionális eszköz, ha meg tudjuk tartani az egyensúlyt az online és a valódi világ között.

Márkaként a közösségi média segítségével növelhetjük ismeretségünket, közönségünket, értékesíthetünk és célzottan megismerhetjük a piacot. Sokkal egyszerűbben kerülhetünk potenciális vásárlóink látóterébe, mint 10 éve. A social media hirdetések virágoznak és jóval költséghatékonyabbak, mint offline társaik. Vállalkozásokat, és új állás pozíciókat teremtett a közösségi média. Megdöbbentő ugye?

Dönts körültekintően cégként 

Egyre nehezebb eldönteni a márkáknak, hogy a megannyi népszerű platform közül melyekre összpontosítsanak, hiszen értelmetlen és képtelenség mindenhol jelen lenni. A legfontosabb tényező a döntésnél, hogy célközönségünk mely felületeken aktív. Azt javasoljuk, hogy legfeljebb három platformra fókuszálj, nekünk ez az Instagram, a Facebook és a LinkedIn. 

A közösségi média evolúciója

Egyértelműen az old school platformok közé tartozik a LinkedIn és a Facebook - eredetileg Facemash - amelyek 2003-ban debütáltak.

Majd követte őket a Twitter 2006-ban, aztán 2010-ben megszületett az Instagram és a Pinterest. És végül 2013-ban jelent meg a Vine, - 2017-ben megszűnt - amit a TikTok elődjeként emlegetnek.

Forrás: Timeline of social media, 2021

A különböző platformok folyamatosan versenyeznek egymással, hogy a felhasználók az felületükön töltsék el a legtöbb időt. Ez abban is megmutatkozik, hogy a TikTok hatására az Instagram megalkotta a Reelseket, ami jelenleg a legtöbb figyelmet kapja az algoritmustól.

Ha Te is beleásnád magad az Insta Reelsek világába, akkor töltsd le ingyenes kisokosunkat a témában!

Mi is az a közösségi hálózat?

Az előzőekben kitárgyaltuk a social media-t, de most ismerjük meg kicsit közelebbről a közösségi hálózatot, ami egy jóval tágabb fogalom. A közösségi hálózat egy adott médiaplatform vagy alkalmazás csoportja. Nem is gondolnád mennyi altípus létezik. A következőkben megismerkedhetsz a különböző hálózati csoportokkal és előnyeikkel.

1. Hagyományos közösségi hálózatok

Ide sorolható például a Facebook, a LinkedIn és a Twitter. Mindegyik ide tartozó platformnak megvan a sajátossága. Általánosságban ezeken a felületeken a felhasználók szívesen osztanak meg cikkeket és bejegyzéseket.

A kék nagy óriás kiemelkedően fejlődött az utóbbi években. Bebizonyította, hogy egy platform igenis lehet sokszínű, ugyanis megszületett a Marketplace és egyre nagyobb népszerűségnek örvend a Live funkció is.

A LinkedIn pedig központi felület lett az üzleti világban, hiszen szuper lehetőséget nyújt kapcsolatépítésre és álláskeresésre egyaránt.

2. Médiamegosztó hálózatok

Ide tartozik például az Instagram, a Pinterest és a TikTok. Itt a hangsúly a vizuális tartalmakon van. 

Márkák számára számos lehetőséget kínálnak az ide sorolható platformok, hiszen szuperül működik rajtuk a márkaépítés és az értékesítés, persze ehhez elengedhetetlen egy jól megtervezett stratégia.

Az utóbbi időben fókuszba kerültek az influencer együttműködések Instagramon. Ez is egy célszerű megoldás vállalkozások számára, viszont minden a fordítottjaként is elsülhet, ha nem körültekintően választjuk ki a promotáló személyt.

Egy hatékony és jól felépített tartalomstratégia csodákat képes művelni!

3. Vita hálózatok

Ide tartozik például a Discord és a Reddit. Ezek a felületek összehozzák a hasonló érdeklődésű felhasználókat, nevezhetjük virtuális klubnak is.

A Reddit egyre nagyobb népszerűségnek örvend hazánkban, hiszen első kézből értesülhetünk a legfrissebb pletykákról.

A Discord lehetőséget kínál ügyfélközösségi csoportok, események és élő közvetítések létrehozására.

Egyes márkák azért vannak jelen a platformon, hogy tisztázzák a róluk vagy iparágukat körüllengő hamis információkat. Ennek hatására nőhet a márka megbecsülése és elköteleződése.

4. Blogger hálózatok

Ide tartozik például a Tumblr. Ha egy kép vagy videó nem elég kifejező tartalomforma egy témához, akkor a blog erre kiváló megoldás. Néha jobb választás blog formájában feldolgozni egy tartalmat, hiszen így egyszerűbben átadhatjuk gondolatainkat, érzéseinket, felfogásunkat. 

A blogok napjainkban beleolvadtak a honlapokba, így nagyrészt ezzel a hálózattal már ott találkozhatunk. Most is egy blogot olvasol, amiben mi megpróbáljuk átadni tudásunkat. Így mégis jóval egyszerűbb, mint egy Facebook posztban, ugye?

5. Kereső hálózatok

Ide tartozik például a Google és a TripAdvisor. Ezeken a felületeken böngészhetünk vásárlói vélemények után, hogy a legjobb döntést hozhassuk meg egy termékkel vagy szolgáltatással kapcsolatban. 

Márkák esetében pozitív vagy negatív véleménynél egyaránt a legjobb taktika, ha azonnal empatikusan reagálunk, így megőrizve jó hírnevünket.

A vélemények olvasása elengedhetetlen a vásárlói út egyes szakaszaiban, ezért sem szabad figyelmen kívül hagyni őket. Továbbá a lokális keresőoptimalizálásnak is a kritikus részét képezi, hiszen vásárlás előtt hajlamosak vagyunk rákeresni az adott termékre vagy szolgáltatásra.

Célszerű rendszeresen csekkolni márkánkról az értékeléseket és kezelni azokat.

Hallottál már az új szabályokról ügyfélvélemények használatával kapcsolatban? Ha még nem, akkor feltétlenül olvasd el blogunkat a témában!

Zárógondolat

A közösségi médiák egyértelműen a márkák értékes marketing elemévé váltak. Viszont sok mindent leegyszerűsíthet, ha tisztába vagyunk a közösségi média hálózatok típusaival. Így könnyebben hozhatunk döntést arról, hogy melyik felületen legyen jelen és aktív márkánk.

Reméljük elősegítettük választásodat!


 

Utolsó módosítás2024. 09. 17.