Jöjjön 2017 nagy Instagram-storyja magyar szempontból - de nem 24 órás elérésben :)
Lássuk, mit szerettünk, mit nem, mi volt a legnépszerűbb #kaja és legtöbbet használt filter, miben hasonlít az Eiffel-torony és Budapest, valamint kiderül, hogy ki az a kisbaba, aki minden idők legnagyobb elérését generálta az anyukája profilján! A 2010-ben indult alkalmazás igazi fénykorát éli az utóbbi években, számos új funkciót kapott és felhasználóinak száma is növekszik, azaz egyre többen tudják már, hogy a legjobb képekkel itt szokás ellopni a show-t, nem pedig a Facebookon. (A blogbejegyzés a Magyar Instagram Körkép 3.0ICRANE kutatása alapján készült el.)
Trendek változása: szelfik helyett virágos rétek
Úgy tűnik, egyre többeknél szerepet kap a “nem a mennyiség, hanem a minőség számít” elv, és inkább heti/havi rendszerességgel posztolnak a 24 óránkénti aktivitás helyett, viszont a felhasználók 76 százaléka naponta többször is fellép a Instagramra csak úgy nézelődni, csekkolni a történéseket.
Arról is egyre inkább leszokunk, hogy magunkat fotózzuk, helyette az utazásaink, a minket körülvevő világ, és a természet kapnak nagyobb szerepet. Extrémebb esetekben az is előfordul, hogy valaki úgy szervezi meg a nyaralását, hogy az ott készült képek minél több kedvelést hozzanak majd a konyhára - ami viszont már bőven az elgondolkodtató kategóriába sorolható...
Nem csak a feltöltéseknél, hanem a szívesen nézett tartalmaknál is vezetnek a “városok, természet, tájak” de a mások által megélt “érdekes pillanatok” is felfért a dobogóra, egy-egy jól tálalt például “Vadgalambok vonulása”-fotó 19%-kal magasabb nézettséget generált az elmúlt évben a korábbiakhoz képest.
Közben ne feledkezzünk meg a hasunkról sem, a legnépszerűbb étel tavaly a pizza volt, legalábbis ami a publikusan taggelt képeket illeti, az olasz finomság 30 milliószor volt jelölve. Ha pedig országok és nevezetességek, akkor némi büszkeségre adhat okot, hogy az Eiffel-torony és Budapest hashtag verziója szinte azonos számban, több, mint 8 milliószor szerepel képeken! A műveket persze olykor szeretjük alaposan megfilterezni, ezek közül a legnépszerűbbek a Clarendon és a Gingham voltak.
Irritáló reklámok
Ha azt hisszük, hogy egy-egy ember folyamatosan felbukkanó, különböző szögekben és helyszíneken készült szelfijénél nincs idegesítőbb, akkor most eláruljuk: van. A kutatásból egyértelműen kiderül, hogy ma már a hirtelen megjelenő reklámok és szponzorált tartalmak vezeti az “őrületbe kergető” - listát. Persze nem az adott márkákkal és termékekkel van sokaknak gondja, hanem az arcukba nyomuló direkt reklámokat nem preferálják az üzenőfal pörgetése közben. Viszont mindezek ellenére a válaszadók majdnem 16 százaléka vásárolt már az Instagramon látott hirdetések hatására, és közel 30 százalék játszott már és vett részt promóciókban.
Szerelem mindenek felett
A legnépszerűbb hashtag a #love volt, összesen 1 260 520 297 képet láttak el ezzel a megjelöléssel, utána az országunkat ünneplő képek #hungary címkével, majd #budapest és a #friends, végül pedig 3 419 907 publikus poszttal a #mik (Magyar Instagram Közösség). A legnépszerűbb márka a Nike, a városok közül pedig New York került ki győztesen, de London és Sao Paulo is ott van a legnagyobb kedvencek listáján.
“Stories” sztorik
Hamarosan két éve lesz, hogy bevezették a “Stories” funkciót, melynek azóta már egy kicsit megkopott a bája, ugyanis a kutatásban résztvevőknek csak 6 százaléka sztorizik minden nap, azonban az is kiderül, hogy érdemes gyakran használni, így ugyanis majdnem 25 százalékkal több követőre tehetünk szert az átlaghoz képest. A legfiatalabbak, azaz a 18 év alattiak osztanak meg leggyakrabban ilyen módon tartalmat, közülük is a hölgyek az aktívabbak, 66 százalékuk gyakori feltöltő. A “tudatlanok” aránya a két nemet összesítve csupán 11 százalék, ennyien vannak azok, akiknek fogalmuk sincs, miről beszélünk, ha éppen barátaink “Insta-sztorijáról” pletykálkodunk…
A legnépszerűbb profilok
A magyarok között egyre népszerűbbé válik közismert emberek oldalának követése, 73 százalékuk adott a listájához legalább egy külföldi celebet, de majdnem 50 százalékuknál ott van egy magyar is. Nézzük, kikre voltunk a legkíváncsibbak 2017-ben (a megadott követési számok a kutatás készítésekor voltak reálisak):
- Selena Gomez - 135 000 000 követő
- Cristiano Ronaldo - 122 000 000 követő
- Ariana Grande - 118 000 000 követő
A magyar celebek toplistája:
- Istenes Bence - 358 000 követő
- Hódi Pamela - 341 000 követő
- Dukai Regina - 297 000 követő
A márkák közül a Topjoy, a KFC Magyarország és a Sziget a legnépszerűbbek. Viszont fontos tudni, hogy cégek és márkák számára az Instagram ingoványos talaj tud lenni, ugyanis a felhasználók a nagyon átlátszó, direkt próbálkozásokat egyáltalán nem szeretik, de annál inkább kattintanak a szórakoztató, esztétikailag szép, illetve izgalmas tartalmakra. Azt, hogy márkaként mennyire ajánlatos óvatosnak lenni önmagunk reklámozásával, mi sem támasztja alá jobban, mint az a 85 százalék, akik könyörtelenül rányomtak már “Unfollow” gombra, ha nem tetszett a cég aktivitása.
Egy kisbaba keze letarolta az Instagramot
Azt már tudjuk, hogy cukiság abszolút kívánatos tartalom a közösségi médiában, legyen szó akár emberekről, akár állatokról, a felhasználók garantáltan nem tudnak ellenállni a like gomb megnyomásának. Erre tökéletes példa Kylie Jenner első fotója kislányáról, melyet már több, mint 18 millióan kedveltek a képmegosztón, és a rekordmennyiségű szívecske mellett a reakciók száma sem elhanyagolható. Így történhet meg az, hogy bár Selena Gomez rendelkezik a legnagyobb követőtáborral, az Instagramnak mégis értékesebb Kylie profilja, ugyanis a legfiatalabb életművész Kardashian-nőver valahogyan sokkal több ember megszólítására és mozgósítására képes, mint az énekesnő.
Az Instagram tehát bár a Facebook tulajdonában van, mégis teljesen máshogyan funkcionál, már ami a felhasználást illeti, sokkal inkább vált önkifejező eszközzé, mint a “nagytestvére”. Azon kívül, hogy szinte már bárki profi fotóssá léphet elő a különböző effektek és filterek használatával, marketing szempontból is máshogyan működik, a célközönség megközelítése és megszólítása különböző módszereket igényel - márkaként ezt fontos észben tartani.