kezdő tipp 2021.03.05., péntek
4 perc

2020 márciusától mindenkinek gyökeresen megváltozott az élete. A korlátozások, az átalakult életvitel, a bezárások mind-mind előidézői annak, hogy a vállalkozóknak, üzlettulajdonosoknak hátat kellett fordítani a korábbi terveknek és az addig megszokott működésnek. Még többen irányították az online tér felé a figyelmüket.

Akár franchise-ról vagy egy kis butikról beszélünk, az átalakult igények szerint kellett újratervezni a jövőt. Mivel sok esetben fizikális bezárásokról beszélhetünk (éttermek, vásárok, nem létfontosságú üzletek), illetve a kijárási korlátozással, tilalommal vagy az idősáv bevezetésével szintén kevesebb érdeklődőt tudtak és tudnak a vállalkozások magukhoz csábítani, gyors átalakulásra volt szükség. Így amíg korábban egy csinos kirakat vagy egy figyelemfelkeltő cégér volt a vonzerő, most online kell jól pozícionálni, hirdetni és a helyi közönséget megragadni.

Mi az a lokális marketing?

A lokális marketing vagy hely alapú célzás lényege, hogy egy bizonyos területi egységen belül tartózkodó személyeket érjünk el annak reményében, hogy idővel ügyfelekké válnak. Alkalmazható üzlet, szolgáltató vagy webshop esetében egyaránt, a lényeg, hogy a globális targetálás helyett lokális, közeli célcsoportra fókuszálunk.

A lokális marketing elsődleges eszköze - amiről korábbi blogbejegyzésünkben részletesen írtunk -  a Google Cégem.  A Google My Business (GMB) segítségével megadható minden fontos információ, az üzlet elhelyezhető a térképen, valamint az érdeklődők könnyedén készíthetnek útvonaltervet. A hely alapú célzás további eszközei közé tartozik minden social media platform, illetve az azokon létrehozott hirdetések.

Ezeken kívül érdemes lokális tartalmakat készíteni, helyszínmegjelölést használni a közzétett posztoknál, valamint a helyi médiumok segítségét igénybe venni.

google_cégem_logó

Forrás: Google Cégem

Hogyan mérhető a Lokális Marketing eredményessége?

A hely alapú célzás sikerességét számos tényező befolyásolja. Persze, ha fizikálisan is nyitva van a vállalkozás, nem tudod pontosan meghatározni, hogy kik tértek be hozzád az online elérhető tartalmak hatására. Ilyenkor figyelembe kell venni azt is, hogy sokan korábbról ismerhették az üzletet vagy véletlenszerűen tértek be oda.

Azonban néhány elemzés segítségével kézzelfogható információkat szerezhetsz a lokális marketing sikerességéről!

Mutatjuk a módszereket!

Egy jól kitöltött Google My Business profil nagyban hozzájárulhat ahhoz, hogy a versenytársak helyett pont Téged válasszanak az érdeklődők. A nyitvatartási idő és szolgáltatási terület megadása mellett érdemes a látogatók által kedvelt vagy a keresésüket elősegítő tartalmakat megadni.

lokális_marketing_GMB_profil

Hogy teljes mértékben megfelelj mind az algoritmusnak, mind pedig a potenciális ügyfeleidnek, tekints át a statisztikákat!

A szendvics menüben található statisztikák segítségével átfogó képet kaphatsz arról, hogy az érdeklődők inkább hívások, üzenetek, webhely látogatások vagy térképes keresések segítségével gyűjtenek információt a vállalkozásodról. Ha fotókat is teszel közzé az adatlapra, - ami szintén kifejezetten javasolt lépés - tekints át ezen tartalmak teljesítését is, hiszen a vizuális elemek jelentősen hozzájárulhatnak a lokális marketing sikerességéhez!

Az elemzésnél érdemes minden esetben átnézni, hogy hogyan alakul a keresésre használt eszközök megoszlása. A mobilos elérések növelésére és a responsive designra azért is szükséges építkezni, mert ha elvitelre vagy vásárlásra nyitva lehet a vállalkozásod, a városban tartózkodók nagy valószínűséggel a mobiljuk segítségével keresnek rá a környékbeli pékségekre, éttermekre vagy bármilyen üzletre.

lokális_marketing_GMB_eszközök

Természetesen a többi alternatíváról sem szabad megfeledkeznünk, hiszen a webshopos vásárlások még mindig sok esetben inkább desktopról érkeznek!

Kínálatodat ingyenesen közzéteheted, a készleted frissen tartásával pedig még több vásárlót szerezhetsz. Nincs más dolgod, mint egy impozáns fotót készíteni az általad forgalmazott termékről, a rövid adatlap kitöltése után pedig feltölteni. Kiválaszthatod azt is, hogy az ár megjelenjen, vagy akár kategorizálhatod is termékcsoportonként vagy gyártónként minden egyes feltöltött elemet.

Nagy webshop esetén természetesen nem feltétlenül szükséges minden egyes terméket feltölteni, de jó ötlet lehet a vásárlók kedvenc termékeit vagy az aktuális kedvezményes ajánlatokat publikálni.

lokális_marketinf_interword

Mivel a cél minden esetben az ügyfelek számának növelése, valamint a meglévő vásárlók elégedettségének megerősítése, érdemes komoly figyelmet szentelni a visszajelzéseknek! Akár hatalmas dicséret, építő jellegű kritika vagy barátságtalan hangvételű üzenet érkezik, az ezekre adott válaszok nagyban meghatározhatják, hogy mások milyen szemmel néznek majd Rád.

Amennyiben gyakran érkezik Google vélemény, javasolt napindító task gyanánt átfutni ezeket, hiszen minél gyorsabban válaszolod meg az új bejegyzéseket, annál nagyobb szimpátiát tudsz kialakítani ügyfeleidben!

google_reviews_logo

Forrás: Hello Digital Marketing

Mióta az értékesítés nagy arányban online zajlik, jó tisztában lenni azzal, hogy milyen csatornákon, mikor és milyen céllal érkeznek a látogatók a honlapra. A Google ebben nagy segítségünkre lehet, hiszen a cookiek segítségével minden szükséges adatot rendelkezésünkre bocsát. Így pontos képet kaphatsz akár arról is, hogy mennyi időt töltenek a honlapodon, valamint, hogy az érdeklődők milyen arányban válnak a későbbiekben - vagy azonnal - vásárlóvá.

Amennyiben gyakorta nézed át a Google Analytics statisztikáit, ne feledkezz meg az öszehasonlításról sem! Az exportálható kimutatások segítségével az elmúlt időszakokat könnyedén össze tudod vetni, a csökkenő vagy növekvő tendenciákból pedig tanulságos következtetéseket vonhatsz le a jövőre nézve!

Valószínüleg a honlapod készítésénél Te vagy az általad megbízott fejlesztő nagy figyelmet fordított a kulcsszavak használatára, hiszen SEO szempontból ez a NO1 lépés! Az idő előrehaladtával azonban a keresési szokások, így a hatékonyan teljesítő kulcsszavak is átalakulnak.

google_keresés_interword

 

Tipp: A “COVID-19-es időszak” kezdete óta a kiszállítással működő vállalkozások komoly versenyelőnyt élvezhetnek. Habár ezt igen sokan észrevették és átalakították az üzletpolitikájukat, továbbra is javasolt a honlapodra feltöltött tartalmak közé többször és többféleképpen belefogalmazni, hogy házhoz szállítást vállalsz.

 

Záró gondolat

Természetesen bármilyen marketing tevékenység folytatása a hely alapú célzásra is jótékony hatással lehet. A sikeresség érdekében viszont nem árt külön figyelmet fordítani a lokális ügyfelekre, akik a pandémia alatt és feltehetően azután is hűséges vásárlók maradhatnak!

A következő részben a közösségi média és a hirdetések szemszövéből vizsgáljuk meg a témát!

 

Forrás: 7 Local Marketing Measurement Best Practices for Times of Crisis