Egy vállalkozás számára a közösségi média használata mára már kötelező. Azonban a posztok megírása és influencer marketing alkalmazása nem elegendő ahhoz, hogy a tevékenységed számára a releváns személyeket érd el.
Mutatjuk, hogyan tudod az üzeneted még több potenciális vásárlóhoz eljuttatni az algoritmusok működésének ismeretével!
Ha már foglalkoztat az a kérdés, hogy „Hogyan működnek a közösségi média algoritmusai?”, jó úton haladsz. Azonban nem szabad elfelejteni, hogy a különböző platformok nem egy sémát alkalmaznak a posztok rangsorolásánál és a tartalmak megjelenítésénél. Fontos, hogy ne csak egy nézőpontból közelítsd meg a kérdést!
Tipp: Alkalmazd a „parallax” módszert!
Forrás: Search Engine Journal
Eszerint nem elegendő egy tényezőre fókuszálni, érdemes több szempontot is figyelembe venni. Ha a célod a terméked értékesítése a közösségi médiában, a követőszám növelése mellett nagy hangsúlyt kell fektetned a konkrét célcsoport megszólítására és az elköteleződés fokozására.
Amennyiben influencerként dolgozol vagy a kampányaid során együttműködsz különböző véleményvezérekkel, nem árt tudni, hogy melyek a legnépszerűbb platformok erre a szolgáltatásra:
- Instagram (82%)
- YouTube (41%)
- TikTok (23%)
- Twitter (23%)
- Facebook (5%)
Valószínűleg nem okozott számodra meglepetést az Instagram toronymagas győzelme, illetve a Youtube és a TikTok népszerűsége. Habár a Twitter hazánkban nem annyira elterjedt, nemzetközi tekintetben a 23% teljesen reálisnak tekinthető. Ami érdekes lehet, az a Facebook 5%-os értéke, miközben továbbra is a legkedveltebb social media platform.
Ahhoz, hogy versenyképes lehess az online marketinged során, lássuk a listában felsorolt felületek algoritmusának működését!
Az Instagram a bejegyzések sorrendjének kialakításakor 3 fő szempontot vesz figyelembe:
- Annak valószínűségét, hogy az adott tartalom érdekelni fog Téged
- A bejegyzés megosztásának dátumát
- A bejegyzést közzétevő felhasználóval való korábbi interakcióidat
Habár az Instagram 2016-ban leállította a kronologikus megjelenítést, a közzététel dátuma továbbra is jelentős szerepet játszik. Ezért is fontos, hogy előre megtervezd a posztjaid ütemezését!
Nemcsak a feed-ben alkalmazzák ezeket a szabályokat, hanem a hirdetések megjelenítésénél is. Többnyire olyan vállalkozások hirdetései jelennek meg a felhasználóknál, mely érdekes és releváns lehet a keresési előzmények alapján. Ezért az Instagram a Facebooktól és más, harmadik felekhez tartozó webhelyektől és alkalmazásoktól gyűjt adatokat a userek érdeklődési körének meghatározásához.
Ezek alapján marketing szempontból érdemes pontosan behatárolni a potenciális vásárlók egyéb webes tevékenységeit. Influencer marketing esetében pedig a „parallax” módszer szerint nem csak a követőszám lehet releváns, sokkal inkább a relevancia. Érdemes tehát nemcsak a „nagyok” szolgáltatásait igénybe venni, hanem nyitni a makro-, közép-, mikro-, nano-influencerek felé is!
Forrás: @vfruzsi
A relevancia mellett fontos tényező a posztolás gyakorisága is. Ha sikeres kampányt szeretnél futtatni az Instagramon, nem elég valamiről csak egy képet kitenni! Ragadd meg a lehetőségeket, gyárts kreatívokat és fotókat, használd a Story funkciót, vagy készíts előre hashtag csomagokat és érj el minél több követőt!
Tipp: Az elérés mellett figyelj a rezonanciára is: nem elég az egyoldalú kommunikáció, interakcióra kell ösztönöznöd a követőid, különböző módszerek alkalmazásával!
Youtube
A Youtube algoritmusa azon dolgozik, hogy egyrészt a felhasználók megtalálják a megtekinteni kívánt videókat, másrészt pedig, hogy növelje a megtekintők hosszú távú elköteleződését és elégedettségét.
Mivel az algoritmus nem látja a videód, fontos, hogy optimalizáld a meta adataid, beleértve a címet, címkét és a leírást. Ezek alapján sokkal könnyebben tudják eljuttatni tartalmaid a megfelelő célközönséghez!
Érdemes azt is figyelemmel kísérni, hogy átfedésben lévő, közel azonos kifejezéseknél melyik teljesít jobban. Amennyiben divattal kapcsolatos videót szeretnél megosztani, kifizetődőbb a „beauty” témát használni a „fashion” helyett.
Forrás: Search Engine Journal
Tipp: Amennyiben nemzetközi piacon értékesítesz vagy angol nyelvű videókat készítesz, ne felejtsd el lefordítani a leírásokat!
A szöveges tartalmak mellett nagy hangsúlyt kell fektetned az indexkép kiválasztására is, hiszen a cím mellett ez az első, amit a nézőid láthatnak! A képek esetében is néhány kritériumnak meg kell felelni, többek között passzolnia kell a videódhoz és a leíráshoz, illetve nem ábrázolhat megbotránkoztató és illetlen tartalmat.
TikTok
Amikor megnyitod a TikTok alkalmazást és a For You feed-ben böngészel, egy ajánlási rendszeren keresztül olyan tartalmakkal találkozhatsz, ami az érdeklődési körödhöz passzol.
Milyen tényezőket vesz figyelembe a rangsorolásnál?
- A felhasználók interakciói, mint például a reakciók, megosztások, feliratkozások
- Videó információk, azaz a leírás, a hang, illetve a hashtagek
- A készülék és a fiók beállításai, mely tartalmazza a nyelvet, országot, készülék típust
Fontos: Egy nagyobb feliratkozó táborral rendelkező fiók videója valószínűleg magasabb nézettségi számot fog produkálni, viszont az ajánlási rendszerben nem kerül előrébb a rangsoroláskor!
Twitter
A Twitter algoritmusa is számos változáson esett át a kezdetek óta.
Ahogy a többi nagynál, úgy a Twitter esetében is a rangsorolás a legfőbb tényező. Míg régen egy egyszerű időbeli sorrend volt megfigyelhető, mára már ez kiegészült egy relevancia modellel.
Milyen tényezőket vesz számításba?
- Maga a tweet: annak a múltja, kép- és videó tartalma, interakciói
- A szerző: A szerzővel folytatott korábbi interakciók, a kapcsolat erőssége és eredete
- A felhasználó: a múltban kedvelt tweet-ek, illetve az alkalmazás használatának gyakorisága
Tipp: A Twitter esetében a hatékonyságod érdekében még jobban felértékelődik az interakciók száma és minősége! Szólítsd meg a feliratkozóid, legyél közvetlen és válaszold meg minden kérdésük – lehetőleg minél előbb!
Facebook
A Facebook-on 2018-ban következett be egy nagy változás. Talán pont ezért nem lett az influencer marketing fellegvára, hiszen a változás azt eredményezte, hogy a felhasználók Feed-jében még nagyobb arányban jelennek meg a családtagok, barátok és a csoportok bejegyzései.
Természetesen ez nem azt jelentette és jelenti a mai napig, hogy nem találkozhatsz egyetlen márka hirdetésével vagy bejegyzésével sem, sőt! A változás eredményeként a számodra leginkább releváns brand-ek tudnak csak beférkőzni a hírfolyamodra, ami a marketingesek és influencerek munkáját még fontosabbá teszi.
Amennyiben egy poszttal sokan lépnek interakcióba, azaz reakciózzák, megosztják vagy mentik, nagyobb valószínűséggel jut el a kitűzött célcsoporthoz!
Záró gondolat
Habár sok szempontnak meg kell felelni, az elmondható, hogy a kifizetődő munkához jól átgondolt stratégia szükséges. Nézd át újra az eddigi kampányaid és gyűjtsd össze, hogy miben tudnál fejlődni az algoritmus és a követőid kedvéért!