haladó tipp 2023.12.22., péntek
8 perc

Az Instagram algoritmusának működése örök homály a közösségi médiában tevékenykedők számára. Mi alapján működik a hírfolyam, a Stories, vagy éppen a Reels funkció?
Segítünk megérteni!

Hogyan működik az Instagram algoritmusa?

Az Instagram algoritmusát több különböző tényező alkotja, amelyek megadott szempontok alapján rangsorolják a feltöltött tartalmakat. Ezek például:

  • Hírfolyam: a Feedben végzett aktivitás (kedvelések, kommentek, megosztások és mentések)
  • Történetek: 24 órás történetek, amelyeket a múltban megtekintettél vagy amelyekkel kapcsolatban aktivitást mutattál
  • Felfedezés: aktivitásod az Explore oldalon (kedvelések, kommentek és megosztások)
  • Reels: a Reels videókkal kapcsolatos interakciók (kedvelések, kommentek, megosztások és mentések)

Milyen interakciók a legfontosabbak az algoritmus számára?

Az interakciók kulcsfontosságúak egy sikeres Instagram profil eléréséhez. Az algoritmus figyelembe veszi többek között a kommentjeid gyakoriságát és minőségét, a kedveléseid és mentéseid számát, valamint, hogy mennyi időt töltesz egy adott posztnál.

Ezt szem előtt tartva, amikor megtervezed a tartalmaidat és a leírásaikat, tedd fel magadnak a következő kérdéseket:

  • Valószínű, hogy ezt a bejegyzést lájkolják vagy kommentálják?
  • Ez egy olyan poszt, amit valaki elmentene és visszatérne rá?
  • Tartalmaz-e ez a poszt olyan CTA-t (például "Kattints a biomban található linkre"), amely arra késztet valakit, hogy rákattintson a profilodra?

Feed 

Az Instagram Feed algoritmusa sokat változott az elmúlt néhány évben, és egy olyan modell felé fordult, amely az érdeklődésnek kedvez. De honnan tudja az algoritmus, hogy milyen tartalmakkal kapcsolatban a legnagyobb az interakció aránya?

Ebben az esetben a következő tényezőket veszi figyelembe:

  • Információk a posztról: Fénykép vagy videó? Mikor tették közzé? Hány kedvelés van rajta?
  • Információk a posztolóról: Mennyire érdekes számodra? A barátod? Milyen gyakran tekinted meg a tartalmait?
  • A saját tevékenységed: Hajlamos vagy sok videót nézni? Jellemzően milyen típusú tartalomnál időzöl?
  • A saját interakciós előzményeid: Jellemzően kedveled az oldal bejegyzéseit, vagy kommentelsz hozzájuk?

A tanulság? Az Instagram algoritmusa minden egyes interakciót, amit az alkalmazáson belül végrehajtasz - a posztoktól kezdve, amelyeket kedvelsz, egészen addig, hogy kivel lépsz interakcióba - figyelemmel kíséri, hogy tartalmat ajánljon neked.

További lehetséges befolyásoló tényezők lehetnek:

  • A kép vagy videó minősége
  • Eredetiség (azaz, hogy mennyire egyedi a posztod)
  • Vízjelek
  • Az Instagram közösségi irányelveinek megsértése
  • Jelentett tartalom

Reels

A feed-posztokhoz hasonlóan a Reels videók rangsorolása is a nézőközönség visszajelzése alapján történik. 

Az Instagram szerint a márkáknak és az alkotóknak olyan videókat kell készíteniük, amelyek szórakoztatóak, inspirálóak, és különféle kreatív eszközöket használnak (mint például a felirat, valamint a különféle effektek). Pozitív hatása lehet még releváns kulcsszavaknak és hashtageknek.

Kerülni kell továbbá az olyan Instagram Reelsek közzétételét, amelyek alacsony felbontásúak, túl homályosak, már szerepeltek az Instagramon, vagy láthatóan egy másik alkalmazásból vannak “újrahasznosítva”. Az ilyen típusú videók deprioritizálásra kerülnek - vagyis kisebb valószínűséggel jelennek meg az alkalmazásban.

Story

Az Instagram Stories algoritmusa jellemzően azokat a fiókokat helyezi előre, amelyek a legtöbb interakciót mutatják követőikkel. 

Bár ebben az esetben is számos befolyásoló tényező jelenik meg, a legjelentősebbek a következők:

  • Nézettségi előzmények: milyen gyakran nézed meg egy fiók történeteit
  • Elkötelezettségi előzmények: milyen gyakran reagálsz egy fiók történeteire
  • Közelség: az általános kapcsolatod a szerzővel

Ezt szem előtt tartva érdemes rendszeresen megosztani olyan Instagram-sztorikat, amelyek aktivitásra ösztönöznek - jó módja ennek szavazások, matricák, vagy kvízek létrehozása. 

Felfedezés (Explore)

Az Instagram Explore algoritmusa a korábbi interakcióid alapján olyan tartalmakat kínál, amelyekről úgy gondolja, hogy a legjobban érdekelnek majd téged. Ezek szinte teljes egészében új fiókok posztjait jelentik. 

A legfontosabb tényezők, amelyek alapján a posztokat rendezik: 

  • Információk a posztról: mennyire tűnik népszerűnek, például milyen gyorsan lépnek vele interakcióba a felhasználók. Jelen esetben ez meglehetősen fontos tényező.
  • Az aktivitásod: korábban milyen módon léptél interakcióba a posztokkal a múltban.
  • Információk a posztoló személyről: az elmúlt időszakban mennyi aktivitást mutattak a követői, valamint ő maga is az oldalán.

Az Explore oldal folyamatosan fejlődik: mára már például kulcsszavak, valamint hashtagek alapján is kereshetsz, hogy releváns tartalmakat fedezz fel.

6 módja annak, hogy "legyőzd" az Instagram algoritmusát 

Növekedni szeretnél, vagy akár csak elérésed javítanád? Mutatunk 6 módszert, hogyan csináld:

1. Készíts Reels videókat

Továbbra is kiemelt szerepben tündököl a Reels funkció az Instagramon. Ezek a rövid videók videók ráadásul kétszer annyi megjelenési területet kapnak az Explore oldalon, mint a hagyományos posztok - így a felfedezés és a növekedés egyik fő taktikájává válnak.

2. Ösztönözd aktivitásra követőid Stories matricákkal 

Az matricák használata nagyszerű módja a közönség bevonásának és ösztönzésének. Minél több reakció érkezik egy történetre, annál magasabbra emeli őket az algoritmus. Számos lehetőség létezik, de aktivitás szempontjából legjobbak a szavazás, az emoji csúszka és a kérdés matricák.

3. Ütős leírásokkal motiváld követőid kommentelésre

Az Instagram megerősítette, hogy a kommentek és a like-ok szintén fontos szerepet töltenek be a rangsorolás szempontjából. Érdemes a követőid hozzászólásra ösztönözni, aminek egyik legjobb módja egy ütős, figyelemfelkeltő szöveg írása. 

Ezt nem kell túlgondolni: elég, ha megkéred őket, osszák meg gondolataikat az adott témáról, vagy jelöljék meg egy barátjukat.  

4. Használj hashtageket és kulcsszavakat

Hashtagek és kulcsszavak használata hatékony módja annak, hogy több embert érj el az Instagramon: ez több "megtekintést" jelent, amit az algoritmus figyelembe vesz. Fontos, hogy releváns hashtageket használj, és ne feledd: a kevesebb több! Sokszor elég, ha csak 5-10, minőségi kulcsszót választasz.

5. Kérd meg a követőid, hogy adják hozzá oldalad a kedvenceikhez

Bevált módszert keresel arra, hogy az Instagram algoritmusa a te kedvedben járjon? Kérd meg a követőidet, hogy adjanak hozzá a kedvenceikhez! Ebben az esetben kronológiai sorrendben láthatják megosztott tartalmaid.

A Kedvencek menü legjobb része: az itt szereplő fiókok posztjai a kezdőlapon is előrébb jelennek meg.

6. Használd az Instagram elemzési eszközeit, hogy lásd, mi működik

Az analitika nyomon követése és figyelembe vétele az egyik legmegbízhatóbb módja annak, hogy felvedd a harcot az Instagram algoritmusával. Ha jobban megérted, hogy mi működik (és mi nem), az segíthet stratégiád kialakításában.

Fontos, hogy ne csak a bejegyzésre érkezett reakciókra figyelj! Tekintsd meg a legnépszerűbb napszakokat, követőid nemi, életkori és nemzetiségi megoszlását, illetve azt is, hogy melyik megosztott tartalmad által fedezték fel oldalad a legtöbben!

Összefoglalva

A legjobb módja annak, hogy előnyre tegyél szert az Instagram algoritmusával szemben? Ismerd meg a működését, hozz létre vonzó tartalmat, és légy következetes. 

A munka többi részét az algoritmus elvégzi.

Forrás: This Is How the Instagram Algorithm Works in 2024 

Utolsó módosítás2024. 08. 26.