A rövidítés mögött (New Product Experimentation) egy fejlesztő csapat áll, akik a Facebook megbízásából olyan appok létrehozásán dolgoznak, amelyek magasabb szintre emelhetik a közösségépítés lehetőségeit. A továbbiakban így találkozhattok velük: “NPE Team from Facebook”
AZ NPE, működésük bejelentése (2019. július) óta 4 appot dobott a piacra:
Lehetőséged van elmenteni fotóidat arról, amit épp csinálsz, legyen az sütés, barkácsolás vagy bármilyen “Do It Yourself tevékenység”. Ezután rendszerezni tudod azokat, hogy egyben láthass egy-egy folyamatot. A hobbiban így nyomon tudod követni, hogy egy általad készített dolog milyen folyamatokon ment keresztül, láthatod azt is, hogy esetleg korábbiakhoz képest mennyit fejlődtél. Videókat hozhatsz létre a képeidből, amit megoszthatsz a családoddal és a barátaiddal. Mivel a DIY téma ebben az alkalmazásban is fókuszban van, valóban elkerülhetetlen a Pinterest-tel való párhuzamba állítása. De a “Hobbi” több mint egy app ahol megmutathatod mit tudsz, a lényege az lenne, hogy azzal, hogy te megosztasz egy videót például a rajztudásod fejlődési folyamatáról, azzal motiválsz másokat, hogy ők is képesek hasonlót létrehozni.
A rossz hír viszont az, hogy régiónkban még nem elérhető ez az applikáció, tehát még egy picit várnunk kell, hogy kipróbálhassuk.
A Facebooknak voltak már korábban az NPE-hez hasonló fejlesztő csapatai, mint például a Creative Labs development team, de ők többnyire a már a piacon jelenlévő egyre növekvő népszerűségű appokat másolták le, hogy visszaszorítsák a versenytársakat. Eredményességük talán mérhető is abban, hogy a Facebook 2015-ben megszüntette tevékenységüket.
A cél mostanra, olyan új applikációk megalkotása, amelyek egy-egy szűkebb érdeklődési területre összpontosítanak, ezáltal a társadalom különböző rétegeit megszólítva.Az így leszűkített csoportok felhasználóit tanulmányozva mérni tudják majd, hogy mely alkalmazásokat tartja a közönség érdekesnek, hasznosnak és melyeket használják szívesebben.
Érdekes tény, hogy a Facebook ragaszkodik hozzá, hogy ne teljes mértékben a saját neve alatt jelenjenek meg az újdonságok. Ennek a hátterében több dolog is áll és állhat. Elsősorban szeretnék, hogy az új alkalmazások ne részesüljenek hátrányos megkülönböztetésben, azokkal a felhasználókkal szemben, akik nem szimpatizálnak feltétlenül a Facebook alkalmazás-családjával.Ezen kívül nem tudnának releváns felhasználói visszajelzéseket szerezni akkor sem, ha a jelenlegi több millió Facebook felhasználók nagyrésze letöltené őket, csak azért, mert Facebook app. Szerintünk azonban, ennek a hátterében azért az is állhat, hogy az esetleges bukások, vagy sikertelenségek esetén nem szeretnék, ha azt közvetlenül a “Facebook kudarcba fulladt appjaként” könyvelné el a nagyközönség.
Az előzetes tervek alapján nagy hibaaránnyal számolnak, így biztosak benne, hogy az új felületek gyorsan fognak változni, gyakori frissítésekkel, és sikertelenség esetén nem félnek majd visszahívni sem őket. Ezek az alkalmazások egyébként elérhetőek lesznek az Apple App Store-ban, a Google Play Store-ban, és online is.
Ha felmerült benned a kérdés, hogy milyen adatokat gyűjtenek majd be rólad ezek az applikációk, a Facebook eddigi nyilatkozatai alapján megnyugtató válasszal szolgálhatunk. Hangsúlyozták, hogy nagy figyelmet fordítanak arra, hogy a programjaik hasonlóan diszkréten kezeljék a személyes adatokat, és biztonságosak legyenek, mint amire a Facebook esetében is törekednek. Az adatok felhasználásával kapcsolatban széleskörű tájékoztatásban részesülnek majd a felhasználók.
Ti hallottatok már ezekről az appokról? Esetleg használjátok is őket?
Szerintünk igen nagy hype-ra lenne szüksége egy olyan applikációnak, ami csak egyes érdeklődési terület tagjait szólítja meg, ahhoz, hogy sikeresen és széles körben elterjedjen a felhasználók között. A közösségépítés javítására irányuló célok azonban becsületre méltóak, és szurkolunk, hogy a fejlesztések során ne térítse el őket semmilyen piaci hatás, ami ezt háttérbe szoríthatja.