info tipp 2022.08.17., szerda
3 perc

Az utóbbi években a Z generáció körében a legnépszerűbb alkalmazás a TikTok lett. Ezzel nem is lenne semmi probléma, azonban a napokban meglepő adatok jelentek meg.

A Google egy belső kutatást végzett, amelyben a 18-24 év közötti Egyesült Államokbeli felhasználókat vették alapul. Az eredmények azt mutatják, hogy a Z generációs felhasználók 40%-a szívesebben használja a TikTok és az Instagram keresési funkcióját a Google helyett.

Pár évvel ezelőtt még elképzelhetetlen volt az, hogy a Google-nek versenytársa akad. A belső kutatás azonban alátámasztja azt, hogy a felhasználók keresési magatartása megválltozott és ez komoly következményeket hozhat.

Ha a TikTok-ot és a Google-t alaposan megvizsgáljuk, akkor felmerülhet a kérdés, hogy hogyan vehetné át a Z generáció által legkeresettebb alkalmazás az uralmat a Google felett, ha teljesen máshogy néz ki a két felület és tartalmak tekintetében is különböző. Nos, ha jobban szemügyre vesszük a két felületet, akkor könnyen észre lehet venni azt, hogy Google fő funkciója a keresés, nem hiába az, hogy ezzel vált híressé. Ez a funkció azonban az Instagramon és a TikTok-on is megtalálható. A felhasználók tehát mindegyik felületen rá tudnak keresni adott dolgokra, személyekre vagy helyekre.

A mostani generáció számára a TikTok lett az a platform, amelyen belül keresgélnek. A szépségápolási termékektől kezdve, az öltözködéssel kapcsolatos trendekig, a környék legjobb étterméig a különböző recepteken át.

A Google a kereséseknél arra törekszik, hogy minél hitelesebb és minél több olyan forrást, képet vagy helyet mutasson számunkra, amelyek relevánsak lehetnek. A Z generáció azonban az autentikus tartalmakkal való foglalkozást részesíti előnyben. A mai fiatalok inkább látni akarják valaminek a vizuális megjelenését, mint olvasni róla. 

A Google-nél folyamatos fejlesztések vannak annak érdekében, hogy továbbra is monopólium maradjon. Prabhakar Raghavan alelnök, aki a Google Knowledge & Information szervezetét vezeti - úgy fogalmazott, hogy: „a mélyebb megértés elérése egy olyan út, amelyen még mindig haladunk”.

Mit jelent ez a márkák számára és hogyan módosíthatják a viselkedésüket, hogy kihasználják az éppen uralkodó trendet?

A közösségi média platformok a márkák digitális kirakataivá váltak, a rajtuk megosztott tartalom pedig a modern márkaépítés sarokköve lett. Ezt egy mindig aktív relevenciajátéknak is nevezhetjük, ahol a márkák social media platformjának aktívnak kell lennie ahhoz, hogy bevonják az oldalak felhasználóit, bemutassák a márkát a potenciális fogyasztóknak és hogy a márkát felfedezhetővé tegyék a keresés során. 

Minden eddiginél nagyobb lehetőség rejlik a keresési viselkedés megfigyelésében és ennek hasznosításában, annak érdekében, hogy ezzel vásárlásokat generáljunk az olyan platformokon mint a TikTok.

Fontos tudni, hogy ha a TikTok keresőjét használjuk, akkor többségében nem feltétlenül egyeznek meg a találatok a keresőbe beírt kulcsszavakkal, viszont az algoritmusnak köszönhetően valószínűleg felkeltik majd a felhasználó figyelmét. Ezen a keresőmotoron belül lehetőségünk nyílik különböző szűrők segítségével kategorizálni a kulcsszavakat:  videók, hangok, live videók és hashtagek szerint. Azt is be lehet állítani, hogy a még meg nem nézett vagy a megtekintett videókat dobja fel az alkalmazás.

A TikTok-on a legfrissebb források is elérhetőek, olyan információkhoz is hozzá lehet itt jutni, amit a Google keresőben nem biztos, hogy megtalálnánk. Itt kezd értelmet nyerni az a tény, hogy a Z generáció többet használja a TikTok-ot, mint a Google-t - mivel a legfrissebb források csak akkor állnak rendelkezésre, ha a relevancia a legnagyobb jelentőséggel bír, és nagyrészt minden demográfiai csoportra vonatkozik.

Zárógondolat

A mai fiatalok úgy vélik, hogy a TikTok keresés a felfedezésre szolgál, míg az Instagram vagy a Google inkább ellenőrzést biztosít. Az ilyen típusú fogyasztói magatartás kulcsa - amelyet a márkáknak szem előtt kell tartaniuk - hogy a rugalmasnak, fürgének és időszerűnek kell maradniuk. Ezt mind annak érdekében kell megtenniük, hogy versenyben tudjanak maradni. Ha nem sikerül felvenni az ütemet a cégnek a TikTok-kal, akkor könnyen lehet, hogy a Google a jövőben elveszítheti a monopóliumát. 

Forrás: Move Over Google. TikTok Is the Go-To Search Engine for Gen Z