2018.05.03., csütörtök
4 perc

Május 1-jén, San José-ban tartotta fejlesztői konferenciáját a Facebook több mint 5000 résztvevővel, akik a világ különböző pontjairól érkezve arra voltak kíváncsiak, hogy milyen újításokkal készül a legnagyobb közösségi média felület!

Túl nagy meglepetések azonban nem voltak.
A legérdekesebb, vagy talán mondhatjuk úgy, legpikánsabb bejelentés a saját randi applikáció bevezetéséről szólt, mely már most megrengette a Tinder világát - 21 százalékkal estek a részvényeik, úgy, hogy a Facebook társkeresője még csak meg sem jelent. Mutatjuk, hogy milyen újdonságokkal készül a Facebook idén.

A jól ismert adatvédelmi botránytól volt hangos a sajtó az utóbbi időben, ez természetesen visszavette a vállalat lendületét és folyamatosan hangsúlyozták, mennyire szem előtt tartják a privát adatok védelmének fontosságát. A  bevezetőben maga Mark Zuckerberg egy külön pontot szentelt a témának, de konkrét intézkedésekről egyelőre még nem esett szó.

Bemutattak azonban egy nagyon érdekesnek ígérkező új funkciót, a Clear History-t, mellyel egyértelműen az a cél, hogy látszólag jobban eltűnhessünk a Facebook mindent látó szeme elől. A vállalat vezetője kiemelte, bár ezzel eleget tesznek néhány adatvédelemmel kapcsolatos szabályozás betartásának, használatával egyértelműen romolhat a felhasználói élmény. Zuckerberg saját Facebook oldalán írt a “new privacy control”-ként aposztrofált lehetőségről, melyet ugyanúgy használhatunk, mint egy böngészőnél: az előzmények törlésével eltüntethetjük minden addigi tevékenységünket, ám a CEO burkoltan jelezte is, hogy ez annyira talán nem jó ötlet, hiszen újra be kell majd jelentkeznünk az alkalmazásokba, és mivel a Facebook a korábbi tevékenységünk alapján - is - alakítja például az üzenőfalunkat, nem fog olyan élményt adni, mint a törlést megelőzően. Azt gondolhatnánk, hogy az adatgyűjtés ezennel leáll, és persze felmerül a kérdés, hogy akkor mégis miből fognak megélni (hiszen a bevételek jelentős részét képzik a hirdetések, melyek a felhasználók tevékenységeit profilozzák és ez alapján juttatják el termékeiket az adott célközönséghez), de valószínűleg nem igazán kell aggódni a Facebook pénzügyi helyzete miatt, ugyanis Erin Egan, a Facebook adatvédelmi felelőse elmondta, hogy az adatgyűjtés nem fejeződik be, csak más módokon történik majd.

A bejegyzés elején említettük, hogy a Facebook ellopja a show-t a Tinder és más, hasonló jellegű randizást segítő alkalmazások elől, de hogy ez mennyire igaz is, arról a Tindert birtokló Match részvényei tudnának mesélni, hiszen a bejelentést követően jelentősen esett az értékük. Persze a fő kérdés az, hogy miben lesz más ez a randi platform, mint a többi - nos, lényegében semmiben. Itt is az ismerkedés a cél, az eltérés a módszerben van, mert a Facebook alkalmazás segítségével közeli eseményekre visszajelzett felhasználók közül válogathatunk, és kölcsönös szimpátia esetén egy külön felületen folytathatjuk az ismerkedést. Erről természetesen az ismerőseink nem fognak tudni, mert a “randiapp” nagyon diszkréten, a személyes profilunkról leválasztva működik, így senki nem értesül ottani tevékenységünkről.

Tavaly már bevezették a háromdimenziós elemek hozzáadását a Facebook kamerájával készült képekhez és videókhoz, de ez a lehetőség mostantól elérhető lesz Messengeren és Instagramon is, új marketinges lehetőségek és megoldások széles skáláját nyújtva.

A Facebook korábban felvásárolt már néhány más alkalmazást és start up-ot, az egyik ilyen volt az Oculus, mely virtuális valóság eszközöket gyárt. Arra, hogy hogyan kapcsolódik össze a két cég tevékenységi köre, most kaptuk meg a választ: eddig is kiemelt feladatuknak tekintették, hogy összekössék az embereket, és az Oculus Go megalkotása az eddigi legnagyobb lépésük ennek gyakorlati megvalósítása felé. A headset és az applikáció segítségével barátainktól távol, de mégis együtt, egy időben lehetünk jelen különböző virtuális terekben. Az Oculus Venues koncertekre, sporteseményekre, stand-up estekre juttathat el minket, az Oculus Rooms-zal játszhatunk és filmezhetünk, az Oculus TV pedig gyakorlatilag egy nagyképernyős TV, melyen barátaink társaságában nézhetjük a kívánt tartalmakat, akár élőben is.

A Facebookon nem csak a szórakozásé a főszerep, komoly ügyekkel is kiemelten foglalkoznak, és hamarosan elérhetővé válik egy funkció, melynek segítségével az Indiában, Bangladesben és Pakisztánban élők egy helyen tájékozódhatnak arról, mikor és hol van/lesz a legközelebbi véradási lehetőség. A tavaly bevezetett “Crisis Response” funkcióhoz kapcsolódva hamarosan lehetőség lesz arra is, hogy azok, akik bármilyen módon érintettek egy  krízishelyzetben, másokat tájékoztatva első kézből oszthassanak meg információkat, videókat, képeket Facebookon keresztül.

Több másik, apróságnak tűnő funkcióról is szó volt még, ilyen többek között az, hogy az Instagram Story-hoz nem csak kamera effektusokat adhatunk majd, hanem külső fejlesztők is hozzáférhetnek. Összekötik a Spotify-jal, így megoszthatjuk, mit hallgatunk éppen, kattintásra pedig a Spotify oldalán kötünk ki, mely amellett, hogy nagyon ötletes, kiváló marketingfogásnak is tűnik a felek részéről. A csoportok létrehozásánál is könnyítették elsősorban a vállalkozások dolgát, mert hamarosan a “Csatlakozz a csoporthoz” gombot hamarosan weboldalakba is beágyazhatják majd.

Az F8 bevezető előadása tehát nem szólt nagyot, bár bőven kaptunk újdonságokat, azonban a nagy áttörés elmaradt, a Facebook érezhetően visszafogta magát, köszönhetően többek között a közelmúlt eseményeinek és az adatvédelemmel kapcsolatos témáknak.