info tipp 2023.02.20., hétfő
3 perc

A kulcsszavakból felépített domain neveket korábban hatékony módszernek tartották a webhely láthatóságának növelésére és a keresőmotorok rangsorolásának javítására. Kezdetben sokan igyekeztek olyan nevet választani, ami magába foglalja a szolgáltatás területének fontos keresőszavait. Ezzel a logikával eddig nem is volt gond, azonban egy kutatás rávilágított arra, hogy a túlzásba vitt kulcsszavakkal ellátott domain nevek inkább hátráltatóan hatnak egy cég fejlődésére.

John Mueller, a Google Search tanácsadója osztotta meg a véleményét a pontos egyezésű kulcsszavakkal rendelkező domainekről. Felállított egy több pontos listát, amik negatív visszhangként kopogtatnak minden vállalkozó ajtaján. 

1. Az első ilyen a spam kérdése, ugyanis nem ördögtől való, hogy az emberek többsége ezeket a webhelyekhez kapcsolódó domaineket inkább a spam kategóriába sorolja. Ennek az általános oka az lehet, hogy a valódi spammerek gyakran használnak kulcsszavakból összerakott webhely neveket a keresési rangsor manipulálására és a gyanútlan látogatók elérésére. Ebből kifolyólag az ilyen felépítésű domain nevek a megbízhatatlan és szakszerűtlen jelzőt ölthetik magukra, ami a későbbi potenciális érdeklődőket is távol tarthatja.

2. A második probléma az üzleti fókusz térvesztése. Elég csak arra gondolni, hogy az adott vállalkozás termékkínálata kibővül. Ilyenkor az új szolgáltatás még esélyt sem kaphat a népszerűségre. Például, ha egy cég olyan domainnévvel, mint a „legjobb futocipok.com” úgy dönt, hogy más sportfelszerelések értékesítésébe kezd, akkor nehéz lehet meggyőzni az ügyfeleket arról, hogy a webhely megbízható forrása ezeknek a termékeknek.

3. A harmadik szempont a márkanév megjelenítése. A kulcsszavas domain nevekből általában hiányzik a konkrét brand név, ami alapvető megkülönböztető bélyegként funkcionál minden vállalkozás esetében. Emiatt egy webhely könnyen elfelejthető vagy összetéveszthető, károsítva a vállalkozás hírnevét, fenyegetve a vásárlói hűséget. Egyszerűbben összefoglalva, a kulcsszavakban gazdag domain név azt jelenti, hogy nincs konkrétan megjelenített cégnév. 

Az előző példából kiindulva: nike.com (mindenki ismeri, és tudja mi ez a brand = van biztos követőtábor) / sportcipo.com (már kategorizál és nem tudatja a konkrét márkát = a vásárlók lojalitás nélkül érkeznek).

Meg kell értenünk, hogy az ügyfelek név szerint keresnek egy vállalkozást, hiszen így tudják legegyszerűbben beazonosítani és megjegyezni. 

4. A következő akadály a folyamatos verseny. A keresőszavas domain névvel rendelkező webhely mindig versenyez más, hasonló kulcsszavakat tartalmazó webhelyekkel, így a teljes szegregációnak esélye sincsen. Ezzel szemben egy egyedi márkanévvel rendelkező webhely hűséges ügyfélbázist építhet ki, amely függetlenül attól, hogy hol jelenik meg a keresési eredmények között. 

Mi a tanulság? 

Figyelnünk kell a statisztikáinkat! Egy cég eredményeit és lehetőségeit csak a monitorozás útján lehet bizton lekövetni. Ez egy időigényes munka, de a számok rámutathatnak olyan esetekre is, amikor drasztikus változást kell eszközölnünk. Nem kell egyből pánikba esni, ha most egy keresőszavakból összerakott webhely nevünk van. A korábbi mérési adatok hamar igazolják majd, hogy merre is érdemes tovább lépni, azonban a legfontosabb tanulság az, hogy a saját márka nevünket ne rejtsük el. Tegyük ki büszkén az ablakba, mert ez a versenyben maradás kulcsa. Nélküle csak egy bekategorizált honlap maradunk, amely jó mert azt a szolgáltatást nyújtja amire éppen vágyunk, ellenben a hűségünket egy “noname” brandnek nem sosem adjuk oda. 

Vagyis a hosszútávú siker alapja a márkaépítés, és nem érdemes pár kulcsszó miatt eldobni! A szilárd márkaidentitás egyedi domain névvel hatékonyabb lehet az ügyfelek lojalitásának erősítésében és a vállalkozás bővítésében.

Forrás: Caution againts keyword rich domains