Az internetről: "Értem én, hogy gőzgép, de mitű' megy?"
A múlt
- Gyökerei 1957-58-ra nyúlnak vissza - az űrverseny egyik hasznos “mellékterméke”
- 1970. az USA-ban létrejön az első internet kapcsolat két egyetem között
- 1972. megszületik az email
- 1991. Magyarország csatlakozik az internethez
- 1992. a CERN egyik informatikusa létrehozta az első honlapot
- 1993. elkészül az első magyar honlap - Budapesti Műszaki Egyetem
- 1995. magyar vállalkozások kimerészkednek az internetre, saját honlapokkal
Az első honlap – 1992.
Az első magyar honlap – 1993.
Honlapok akkor és most
1995 – 2004.
„Fent vagyunk az interneten!”
„Nekünk is van homepage-ünk!”
„Srácok, pageljetek nekünk egy weblapot!”
Jellemzői:
- Az a fontos, hogy LEGYEN, nem az, hogy milyen.
- Egyszerű design (nem igényel grafikust).
- Legyenek rajt a legfontosabb adatok.
- Nem fontos az ergonómia, és a kezelhetőség.
2005 – 2012.
„Láttad már az új honlapunkat? MINDEN fent van rajt.”
Jellemzői:
- A “LEGYEN”-nél fontosabb a struktúra és minél több tartalom feltöltése.
- A honlap tulajdonosa már maga akar tartalmat feltölteni (megjelennek a tartalomkezelő rendszerek) pl.: hírek, galéria, árlista.
- Teltebb, nehéz design, “a színekért fizet a megrendelő” (szükséges hozzá grafikus).
- Nem fontos, hogy a látogató miként használja a honlapot “ha minket akar, tanulja meg a MI honlapunk működését”.
2013 – 2016.
Minden „Barát.”
„Mobilbarát.”
„Keresőbarát.”
„Felhasználóbarát.”
Jellemzői:
- Évek óta riogatnak a konferenciákon, hogy jön a mobil. Hát, itt a mobil.
- Mit jelent ez? Magyarországon 4,5 millió okostelefon-használó, ebből mobilnetet 3,5 millióan használnak.
- 3,4 millióan híreket, e-könyveket olvasnak; 2,4 millióan zenét hallgatnak; 1,8 millióan filmeket, videókat néznek.
- Mobilra optimalizált honlap alapkövetelmény. (Google előrébb sorolja mobilos kereséseknél).
- Ma egy honlapot átlagosan 30-50%-ban mobil eszközről néznek, van ahol 60% pl. hotelek.
2017 –
„Látogatói élmény”
„Hatékony honlap”
Jellemzői:
- „Mobile first” szemlélet
Elsődleges szempont, hogy mobil eszközön legyen jó használható a honlap, másodlagos csak az asztali gép. - Első benyomás: 50 ms (0.05 sec)
- utána 2.6 mp időnk van, hogy szeme ráálljon az általunk fontosnak tartott tartalomra
- átlagosan 6 mp-et töltenek a honlap menüjén, logóján, írott tartalmakon, láblécen
- olvasás visszaszorul – kiemelt tartalmak, kattintható címsorok, képek, VIDEÓ - Multiplatform
Termék/szolgáltatás keresés. Mobilon keres, munkahelyén folytatja, otthon befejezi (tableten vagy laptopon). - Geolokációs keresés
Mobilon ha keresek pl. nyelviskolát, éttermet, stb. - a legnépszerűbbek közül a hozzám legközelebb esőt dobja be. - Mobilhasználat további növekedése.
Lassul ugyan, de szigorú monoton növekvő tendenciát mutat.
Kinek milyen honlap való?
- Presztízs honlap – megtaláljanak ha keresnek
márkaépítés (életérzés), általános információk (nincs vele folyamatos feladat) - Értékesítő honlap – engem találjanak meg, ne a konkurenciát, kerüljek kapcsolatba a felhasználóval, van számára ajánlatom
autószalon, építőipar, hotel, ügyvéd (csomagajánlatok, érdekességek, termékek/szolgáltatások, időszakos ajánlatok) - Hibrid honlap:
presztízs + értékesítő (ahol fontos a márka, ugyanakkor fontos az aktuális ajánlatok terjesztése is) – üzletláncok - Webshopok:
termék/szolgáltatás értékesítés online (fontos a backoffice, logisztika)
Mi ez a nagy GOOGLE őrület?
Magyarországon 98,5%-ban a Google keresőt használják
Keresőoptimalizálás
- Kedvező pozíció elérése a Google keresőben.
- Már a tervezési szakaszban figyelni a követelményekre (domain választás, honlap struktúra, menüpont elnevezések, szövegírás).
- Responsive – mobilra optimalizált honlap.
- Tartalomgyártás.
- Mérés (Google Analytics).
Google AdWords
- A Google hirdetési rendszere.
- Hol jelennek meg a hirdetések?
- Bízzuk külső ügynökségre!
Hol jelennek meg a szöveges AdWords hirdetések?
Hol jelennek meg a képes AdWords hirdetések?
Mi ez a nagy FACEBOOK őrület?
Magyar felhasználók száma: 5.5 millió
Mobilról 3.10 millió
(2017. április, Forrás: Facebook)
Kinek ajánljuk egy céges Facebook oldal használatát?
Miért jó egy Facebook oldal?
- Forgalomgeneráló hatás a honlapra.
- Gyors reagálású felület (azonnali reakciók).
- Kapcsolattartás a rajongókkal.
- Márkaépítés (márkahűség erősítése).
- Értékesítés (Bolt – funkció webshopra).
- Hirdetésekkel a célcsoport jól célozható.
Ki kezelje a Facebook oldalt?
- ügyvezető / tulajdonos
- titkárnő
- nem hozzáértő marketinges kolléga
- hozzáértő marketinges kolléga
- közösségi média specialista (házon belül)
- közösségi média specialista (külsős cég)
További főbb platformok
- YouTube
- Céges blogok
Mit válasszuk ebből a nagy halmazból?
- Három alapkérdést kell megválaszolni: mi a célom, kiket akarok elérni és hogyan?
- Webfejlesztők, online marketingesek ezek megválaszolásában segítenek.
Forrás: Veszprém Megyei Kereskedelmi és Iparkamara, Kereskedelmi Tagozatának készült előadásom
Hivatkozott honlapok: bakonyerdo.hu | vkszrt.hu | petofiszinhaz.hu | barabasteglako.hu | igaslokozpont.hu | muveszetekhaza.hu