Ha 2022 kihívásait Te is márkád javára fordítanád, ismerd meg a jövő év várható trendjeit! A pandémia második éve után talán már egyszerűbb megjósolni milyen változásokra lehet számítani. Az utat azonban saját magunk számára kell járhatóvá tenni.
A social média mindig is egy dinamikusan fejlődő, gyorsan változó terület volt, és lesz is. A fogyasztók viselkedése, az igényeik és a vásárlási szokásaik is folyamatosan változnak. Ezzel párhuzamosan alakul a tartalomfogyasztás módja is. A digitális platformok lehetőségei a trendekhez alkalmazkodva folyamatosan bővülnek, valamint az új tartalmak is formálják a fogyasztói igényeket. 2020 után 2021-ben is jelentős mértékben alakította a pandémia a fogyasztók viselkedését, ez pedig hozzájárult a márkák erősebb online jelenlétéhez.
Lássuk milyen újdonságokra lehet számítani 2022-ben az online térben!
Rövid videók
A TikTok térhódításának köszönhetően a rövid videók szerepe és nézettsége egyre jelentősebb. A jelenlegi helyzet szerint “a jövő a videóké”, a piacot ez a trend fogja meghatározni, amelyhez más platformoknak igazodniuk kell a versenyben maradás érdekében. A TikTok már nemcsak a Z generáció csatornája. Idősebb korú celebek és márkák is megtalálták itt a számításaikat. A többi platform a rövid videók népszerűségéhez igazodva fejlesztéseket tervez ezen a téren, ugyanis a fogyasztók néhány másodperc alatt akarnak információt szerezni, szórakozni és tanulni. Ez a tendencia igaz a márkázott tartalmakra is. Egy tanulmány szerint 2022-ben az online tartalmak 82%-a videókból fog állni.
Fizetett tartalmak
2022-ben a közösségi média fizetett tartalmainak mennyisége várhatóan növekedni fog. Annak köszönhetően, hogy az online hirdetések egyre hatékonyabbnak bizonyulnak, egyre több vállalat dönt a social média budgetjének növelése mellett. Ezzel együtt a hirdetések pontosabbb célzására, részletesebb personák létrehozására és több költésre lesz szükség. Az előrejelzések szerint a marketing stratégiák megalkotásában fontos szerepe lesz a mikro szegmentációnak. Ezzel a mikro tartalmak, mikro influencerek száma, valamint az influencer marketing jelentősége is növekedni fog. Ezek hatékonyságának kulcsa pedig a “big picture”-ben fog rejleni. A nagy mennyiségű hirdetések között a siker érdekében úgy kell hirdetned, hogy a célzás mellett a tartalom is elragadja a közönség figyelmét ebben a felgyorsult világban.
Social-selling
A jövő év legmeghatározóbb fejlesztései az online kereskedelemben várhatóak. A közösségi médiában való értékesítés (social selling) már most is jelen van. Ennek továbbfejlesztése során olyan funkciók várhatóak, amelyek több “megvásárolható” posztot eredményeznek, egyszerűbbé teszik a termék felderítést és a közösségi médián keresztüli egyszerű fizetést. Emellett a termékekről érkező értesítések száma is növekedni fog. Az online ügyfélszolgálatok létrehozásával a gyors válaszadással, és reakciókkal a cégek növelhetik a vállalati értéküket. A posztolt termékek azonnali vásárlásának lehetősége szintén kedvezni fog a fogyasztók számára, a közösségi média a termékekről való információszerzés fő forrásává válhat.
Cross-platforms
Egy másik meghatározó 2022-es trend a cross-platforms felgyorsulása, a közösségi média decentralizációja lesz. Ennek lényeg az, hogy a márkák egyszerre több platformon legyenek jelen és mindegyiken megtalálják a megfelelő célcsoportjukat és a tartalom közzétételének módját, ezzel pedig át tudják adni a megfelelő üzenetet és meg tudják ragadni a figyelmet. Ebben a folyamatban a mikro szegmentációnak is nagy szerepe lesz. A személyes tartalmak mennyiségének növekedésére is lehet számítani, azzal, hogy a márkák megtalálják azokat a platformokat, amelyeken ezekre nagyobb a kereslet. A cross-platforms kommunikáció felgyorsulásának következtében a fake news gyorsabb terjedésére is lehet számítani. Ennek megfékezésére várhatóan új szabályokat vezetnek be majd be, illetve a felelősségek újbóli meghatározására is szükség lehet.
Gyors kommunikáció
A fogyasztók a social média világában (is) egyre inkább elvárják a gyors kommunikációt, napjainkban a “most” jelentősége folyamatosan növekszik. A márkák ehhez alkalmazkodva gyorsabb válaszadásra lesznek képesek. Ebből következik, hogy az online tér és a vásárlási folyamat is személyesebbé válhat, és a vállalkozások nagyobb hangsúlyt fektethetnek a vásárlói közösség fejlesztésére és a kapcsolatok építésére. A trend szerint így a social médiában való hangadás, a közösség ereje erősebb lesz, a globális változásokra való reakciók erőteljesebbé válnak. A márkák ezeket megfigyelve és ezekre gyorsan reagálva előnyre tehetnek szert. A gyors kommunikációban a bit-size tartalmak, a rövid formájukkal és magas információs tartalmukkal fognak tudni teret nyerni.
Metaverzum
Az elkövetkezendő évek legnagyobb mértékű és leginkább érzékelhető változásait az AR (kiterjesztett valóság) és a VR (virtuális valóság), a metaverzum fejlődése fogja meghatározni. A vizualitás és az interaktivitás lehetősége és az élményhatás fokozása ebben rejlik. A párhuzamos világ, a metaverzum fejlesztése napjainkban is zajlik. A snapchat filterek például már a kiterjesztett valóság részei. Egyes márkák már létrehozták virtuális “próbafülkéiket”, amelyekben otthon nézhetjük meg, hogy áll rajtunk az adott ruhadarab, kiegészítő vagy cipő.
Néhány jövőbeli várható újítás platformok szerint:
Végül néhány tipp, hogy előnyödre fordítsd az újdonságokat és a változásokat:
- Fedezz fel új funkciókat: ezek gyorsítják a tartalomgyártást, építik a márkaismertséget, bővítik a kapcsolataidat.
- Használd a platformok kimutatásait: mielőtt új elemet implementálsz stratégiádba, győződj meg arról, hogy ez pozitívan hat céljaidra.
- Igazítsd a social media céljaidat a marketing stratégiád egészéhez.
- Köss partnerségeket influencerekkel. Adj nekik teljeskörű és rendszeres tájékoztatást termékeidről és szolgáltatásaidról.
- Legyél kreatív és interaktív!
- Figyeld meg a felhasználói kereséseket a social médiában, és ismerd meg a keresési szándékokat.
Kíváncsian várjuk, hogy a jelenlegi várakozásaink közül melyek valósulnak meg, és a fent említetteken kívül milyen más, új irányok alakulnak ki 2022-ben. Azt biztosan állíthatjuk, hogy a közösségi média jelentősége növekedni fog, a különböző platformok pedig mindent meg fognak tenni azért, hogy a felhasználók számára értéket tudjanak teremteni.
Források:
- Top 7 Social Media Strategies CMOs Must Adopt in 2022
- 13 Social Media Trends For Brand Builders To Consider In 2022
- 8 SOCIAL MEDIA MARKETING TRENDS AND PREDICTIONS FOR 2022
- Five social media trends to look out for in 2022
- Expert Social Media Marketing Predictions For 2022
- Social Trends 2020
- 26 Predictions for Social Media Marketing in 2022
- Top 10 global social media trends to watch out for in 2022: Talkwalker report