info tipp 2021.12.03., péntek
5 perc

Ha 2022 kihívásait Te is márkád javára fordítanád, ismerd meg a jövő év várható trendjeit! A pandémia második éve után talán már egyszerűbb megjósolni milyen változásokra lehet számítani. Az utat azonban saját magunk számára kell járhatóvá tenni.

A social média mindig is egy dinamikusan fejlődő, gyorsan változó terület volt, és lesz is. A fogyasztók viselkedése, az igényeik és a vásárlási szokásaik is folyamatosan változnak. Ezzel párhuzamosan alakul a tartalomfogyasztás módja is. A digitális platformok lehetőségei a trendekhez alkalmazkodva folyamatosan bővülnek, valamint az új tartalmak is formálják a fogyasztói igényeket. 2020 után 2021-ben is jelentős mértékben alakította a pandémia a fogyasztók viselkedését, ez pedig hozzájárult a márkák erősebb online jelenlétéhez.

Lássuk milyen újdonságokra lehet számítani 2022-ben az online térben!

Rövid videók 

A TikTok térhódításának köszönhetően a rövid videók szerepe és nézettsége egyre jelentősebb. A jelenlegi helyzet szerint “a jövő a videóké”, a piacot ez a trend fogja meghatározni, amelyhez más platformoknak igazodniuk kell a versenyben maradás érdekében. A TikTok már nemcsak a Z generáció csatornája. Idősebb korú celebek és márkák is megtalálták itt a számításaikat. A többi platform a rövid videók népszerűségéhez igazodva fejlesztéseket tervez ezen a téren, ugyanis a fogyasztók néhány másodperc alatt akarnak információt szerezni, szórakozni és tanulni. Ez a tendencia igaz a márkázott tartalmakra is. Egy tanulmány szerint  2022-ben az online tartalmak 82%-a videókból fog állni.

Fizetett tartalmak

2022-ben a közösségi média fizetett tartalmainak mennyisége várhatóan növekedni fog. Annak köszönhetően, hogy az online hirdetések egyre hatékonyabbnak bizonyulnak, egyre több vállalat dönt a social média budgetjének növelése mellett. Ezzel együtt a hirdetések pontosabbb célzására, részletesebb personák létrehozására és több költésre lesz szükség. Az előrejelzések szerint a marketing stratégiák megalkotásában fontos szerepe lesz a mikro szegmentációnak. Ezzel a mikro tartalmak, mikro influencerek száma, valamint az influencer marketing jelentősége is növekedni fog. Ezek hatékonyságának kulcsa pedig a “big picture”-ben fog rejleni. A nagy mennyiségű hirdetések között a siker érdekében úgy kell hirdetned, hogy a célzás mellett a tartalom is elragadja a közönség figyelmét ebben a felgyorsult világban. 

Social-selling

A jövő év legmeghatározóbb fejlesztései az online kereskedelemben várhatóak. A közösségi médiában való értékesítés (social selling) már most is jelen van. Ennek továbbfejlesztése során olyan funkciók várhatóak, amelyek több “megvásárolható” posztot eredményeznek, egyszerűbbé teszik a termék felderítést és a közösségi médián keresztüli egyszerű fizetést. Emellett a termékekről érkező értesítések száma is növekedni fog. Az online ügyfélszolgálatok létrehozásával a gyors válaszadással, és reakciókkal a cégek növelhetik a vállalati értéküket. A posztolt termékek azonnali vásárlásának lehetősége szintén kedvezni fog a fogyasztók számára, a közösségi média a termékekről való információszerzés fő forrásává válhat. 

Cross-platforms

Egy másik meghatározó 2022-es trend a cross-platforms felgyorsulása, a közösségi média decentralizációja lesz. Ennek lényeg az, hogy a márkák egyszerre több platformon legyenek jelen és mindegyiken megtalálják a megfelelő célcsoportjukat és a tartalom közzétételének módját, ezzel pedig át tudják adni a megfelelő üzenetet és meg tudják ragadni a figyelmet. Ebben a folyamatban a mikro szegmentációnak is nagy szerepe lesz. A személyes tartalmak mennyiségének növekedésére is lehet számítani, azzal, hogy a márkák megtalálják azokat a platformokat, amelyeken ezekre nagyobb a kereslet. A cross-platforms kommunikáció felgyorsulásának következtében a fake news gyorsabb terjedésére is lehet számítani. Ennek megfékezésére várhatóan új szabályokat vezetnek be majd be, illetve a felelősségek újbóli meghatározására is szükség lehet.

Gyors kommunikáció 

A fogyasztók a social média világában (is) egyre inkább elvárják a gyors kommunikációt, napjainkban a “most” jelentősége folyamatosan növekszik. A márkák ehhez alkalmazkodva gyorsabb válaszadásra lesznek képesek. Ebből következik, hogy az online tér és a vásárlási folyamat is személyesebbé válhat, és a vállalkozások nagyobb hangsúlyt fektethetnek a vásárlói közösség fejlesztésére és a kapcsolatok építésére. A trend szerint így a social médiában való hangadás, a közösség ereje erősebb lesz, a globális változásokra való reakciók erőteljesebbé válnak. A márkák ezeket megfigyelve és ezekre gyorsan reagálva előnyre tehetnek szert. A gyors kommunikációban a bit-size tartalmak, a rövid formájukkal és magas információs tartalmukkal fognak tudni teret nyerni.

Metaverzum

Az elkövetkezendő évek legnagyobb mértékű és leginkább érzékelhető változásait az AR (kiterjesztett valóság) és a VR (virtuális valóság), a metaverzum fejlődése fogja meghatározni. A vizualitás és az interaktivitás lehetősége és az élményhatás fokozása ebben rejlik. A párhuzamos világ, a metaverzum fejlesztése napjainkban is zajlik. A snapchat filterek például már a kiterjesztett valóság részei.  Egyes márkák már létrehozták virtuális “próbafülkéiket”, amelyekben otthon nézhetjük meg, hogy áll rajtunk az adott ruhadarab, kiegészítő vagy cipő.

Néhány jövőbeli várható újítás platformok szerint:

Végül néhány tipp, hogy előnyödre fordítsd az újdonságokat és a változásokat:

  • Fedezz fel új funkciókat: ezek gyorsítják a tartalomgyártást, építik a márkaismertséget, bővítik a kapcsolataidat. 
  • Használd a platformok kimutatásait: mielőtt új elemet implementálsz stratégiádba, győződj meg arról, hogy ez pozitívan hat céljaidra.
  • Igazítsd a social media céljaidat a marketing stratégiád egészéhez. 
  • Köss partnerségeket influencerekkel. Adj nekik teljeskörű és rendszeres tájékoztatást termékeidről és szolgáltatásaidról.
  • Legyél kreatív és interaktív!
  • Figyeld meg a felhasználói kereséseket a social médiában, és ismerd meg a keresési szándékokat. 

Kíváncsian várjuk, hogy a jelenlegi várakozásaink közül melyek valósulnak meg, és a fent említetteken kívül milyen más, új irányok alakulnak ki 2022-ben. Azt biztosan állíthatjuk, hogy a közösségi média jelentősége növekedni fog, a különböző platformok pedig mindent meg fognak tenni azért, hogy a felhasználók számára értéket tudjanak teremteni.

Források: 

  1. Top 7 Social Media Strategies CMOs Must Adopt in 2022 
  2. 13 Social Media Trends For Brand Builders To Consider In 2022
  3. 8 SOCIAL MEDIA MARKETING TRENDS AND PREDICTIONS FOR 2022
  4. Five social media trends to look out for in 2022
  5. Expert Social Media Marketing Predictions For 2022
  6. Social Trends 2020
  7. 26 Predictions for Social Media Marketing in 2022
  8. Top 10 global social media trends to watch out for in 2022: Talkwalker report