info tipp 2023.01.27., péntek
7 perc

2023. január 21-én Európa-szerte minden szem Veszprémre és a Bakony-Balaton régióra szegeződött. Ezen a napon kezdődött el az a kulturális évad, amely minden itt élő és ide látogató számára új ajtókat nyitott meg.

Viszont ahogy azt már megtanulhattuk, nem elég, ha érdekes valami, ha nem tudnak róla az emberek, akkor hiába minden. Ebben a blogban a Ragyogj! nyitóesemény online kommunikációját fogjuk megvizsgálni, következtetéseket levonni - és esetleges javaslatokat tenni. Tartsatok velünk!

Az esemény ismertetése

A Veszprém-Balaton 2023 projektév hivatalos megnyitójához kapcsolódó programok már napokkal a grandiózus felvezető esemény előtt elkezdődtek. Színes, változatos kínálattal, azon belül is zenével, tánccal, művészettel és régiós gasztronómiai finomságokkal várták az érdeklődőket.

Forrás: https://www.facebook.com/VeszpremBalaton2023

Facebook kommunikáció

 A Facebookon nagyon aktívan vannak jelen, a nyitóünnepség előtti egy hétben naponta több bejegyzést, eseményt és történetet tettek közzé.

A bejegyzések szövegei többnyire hosszabbak, tájékoztató jellegűek. Az ilyen típusú posztok nagyon hasznosak tudnak lenni, azonban figyelni kell arra, hogy ne legyen túl száraz, megfelelően legyen tagolva és emojikkal legyen feldobva. Ellenkező esetben unalmasnak tűnhet a poszt és kevesen fogják venni a fáradtságot ahhoz, hogy elolvassák.

Vannak bejegyzések, amit csak magyar nyelven írtak és vannak olyanok, ahol a magyar szöveg alatt szerepelt az angol fordítás is. Mindkét opció követhető, jó megoldás, azonban ha elkezdünk egy olyan oldalt üzemeltetni, ahol két nyelven kommunikálunk, akkor azt következetesen kell tenni. Mivel Európa szintű programról van szó, ezért vagy minden posztnál alkalmazni kellett volna ezt a stratégiát, vagy különálló angol és magyar oldalakat kellett volna készíteni.

Amit mindenképpen szeretnénk kiemelni ötletessége és egyedisége miatt, az a visszaszámlálás, amit a borítókép napi változtatásával valósítottak meg. Mivel jó korán (tavaly december elején) kezdték el a visszaszámlálást, az oldal követői minden nap az EKF-el együtt számolhattak vissza a megnyitó napjáig, így fennttartva az érdeklődést.
Emellett azért is jár a dicséret, hogy szombaton live-oltak a megnyitóról.

Az általuk megosztott / készített kreatívok igényesek és figyelemfelkeltőek voltak, azonban túl sok volt az előre gondosan elkészített, “steril” tartalom. Összességében jól használták a Facebook adta lehetőségeket.

Az ünnepségen volt egy baba-mama sarok is, ami szuper kezdeményezés volt a részükről. Kicsit fura (és felesleges) megoldás volt azonban az, hogy ennek egy külön Facebook eseményt hoztak létre, hiszen egy bejegyzés sokkal logikusabb módja lett volna a kommunikálásának.

Ami a hirdetéseket illeti, szerintünk egy ekkora esemény sokkal nagyobb volumenű Facebook kampányt igényelt volna. Gondolunk itt különböző célzásokra, különböző kreatív változatokra, nemcsak egy-egy bejegyzés vagy esemény meghirdetésére.

Gondoltad volna, hogy bármikor lecsekkoldhatod versenytársad Facebook vagy Instagram hirdetéseit? Tudj meg többet a Meta Hirdetéstár működéséről!

  • Videóknál egyedi borító kreatív: Nagyon fontos, hogy olyan indexképet állítsunk be a videós bejegyzésekhez, ami beszédes, figyelemfelkeltő és arra ösztönzi a látogatót, hogy tekintse meg a tartalmat.
  • Videók feliratozása: Minden közösségi médiában megosztott videónak tartalmaznia kellene feliratokat. Nemcsak a hallássérült nézők számára létfontosságúak, de hangtalan vagy zajos környezetben is segítenek a tartalom megértésében.
  • Facebook események rendszerezett, átlátható feltöltése: A megnyitó előtti napokban annyi eseményt töltöttek fel a platformra, hogy lehetetlen volt átlátni az egészet - és még így sem került fel minden. Emellett olyan események is voltak felvíve a hétvégére, ami nem képezte a megnyitó részét, azonban ennek ránézésre nem volt nyoma. Egységes címadással és az esemény kreatívjainak összehangolásával (pl. színkódolás) kicsit rendet lehetett volna tenni az oldalon.
  • Facebook eseményekben posztolás, frissítés: Ebben a pontban konkrét példát hoztunk, az Expresszóban tartott PomPom Party a kapunyitást követően szinte egyből teltházas lett, amelyet fontos lett volna az eseményben kommunikálni, hogy aki még esetleg nem indult el, de tervezte, ne menjen oda feleslegesen. A Facebook oldalukon ezt posztba kiírták, azonban nem biztos, hogy ez eljutott a megfelelő emberekhez. Az esemény frissítéséről, ott megosztott információról pedig kapnak értesítést azok, akik érdeklődnek a program iránt, így ez egy biztosabb módja az értesítésnek.
    A fő eseményben is folyamatos posztolást javasoltunk volna.
  • Hirdetés, hirdetés, hirdetés! Sokkal jobban, hatékonyabban lehetett volna élni a lehetőséggel.
  • Spontán tartalom, kommentekre való reakció: Úgy lehet megtartani valakinek igazán a figyelmét, ha úgy érzi ő is a része lehet az adott dolognak. Az oldalon azonban rengeteg megválaszolatlan kommenttel találkoztunk. A pozitív kommenteknek örülni kell, kedvesen reakciózni, értékelni, hogy vette a fáradtságot ahhoz, hogy írjon valamit a poszt alá. A negatív kommentek azonban talán még fontosabb helyet foglalnak el, hiszen rengeteget mond rólad az, hogy hogyan kezeled azokat - és nem, nem megoldás az, ha nem veszünk róla tudomást!

Instagram kommunikáció

Instagramon is jellemzően aktívak, a biójuk lényegretörő, highlightjaik frissek, feedjük szép, egységes. A saját hashtag-eiket is megtaláljuk a leírásban, ami szuper kezdeményezés, hiszen így ismerni és használni fogják a látogatók posztoláskor.

A bióban weboldalként a linktr.ee oldaluk szerepel, ami persze nagyon jó megoldás, de egy alapos takarítás ráférne. Rengeteg link szerepel benne, a legtöbb már nem is aktuális, ezek törölhetőek, elrejthetőek.

Összességében azokat a posztokat osztják meg itt is, mint Facebookon, így amit a kreatívokról, posztok stílusáról írtunk ide is vonatkoznak. A megnyitó előtti napokban a posztokat egy cselekvésre buzdító (posztolásra, hashtag használásra) sorral zárták, amiért egyértelműen jár a piros pont!

  • Facebook esemény matrica megosztása Insta story-ban
  • Storyline a megnyitóról: Highlightok között most is megtalálható, nagyon színes, változatos, érdekes tartalmakat osztottak meg. A legtöbb történetben szerepelt interaktív matrica, legyen az kattintható link matrica, csúszka vagy visszaszámolás. Sok megjelölt story-t is tovább osztottak.

A Reels videók borítóképeit - ahogy a Facebook esetében is említettük - nem állították be, ami hibának tekinthető. A feedben jelenleg sok ugyanolyan indexképű Reelt látunk és a látvány csak arra nem buzdít, amire kéne: hogy rákattintsunk. A Reel témában azonban nem ez volt az egyetlen hiba, hiszen a feltöltött videók fekvő formátumúak, egyértelműen nem Reels-nek készültek.

YouTube kommunikáció

A YouTube felületén nagyon aktívan vannak jelen, heti több feltöltés a jellemző. A feltöltött tartalmak igen sokrétűek, találunk promo videókat, imázsvideókat, interjúkat, különböző sorozatokat, idegen nyelvű tartalmakat, illetve a podcast epizódjaikat is meghallgathatjuk. Mindezt különböző lejátszási listákba rendezik, így könnyen ki tudunk igazodni a videók között.

TikTok kommunikáció

Instagram és Facebook mellett jelen vannak TikTok-on is, azonban itt sajnos nincs nagyon mit elemezni, hiszen az oldalukon egy videót találtunk. Szuper kezdeményezés lenne, rengeteg érdekes tartalmat tudnánk elképzelni nekik, szóval bízunk benne, hogy nem engedik el teljesen ezt a vonalat!

@veb2023 Inota ???? #veszprembalaton2023 #veb2023 #ekf #veb2023opening #inota @mahlkornel ♬ eredeti hang - Veszprém-Balaton 2023

Összegzés

Míg sok olyan megoldást láttunk tőlük, ami dícséretre méltó, sok olyan terület is akadt, ahol hiányérzetünk támadt. Többek között sokkal több fotót vártunk volna az előkészületekről és az eseményekről. Mivel rengeteg turistát vonzott a program, gyűjtő posztokat is el tudtunk volna képzelni különböző témákban, ami nagyon hasznos lehetett volna a helyi ismerettséggel nem rendelkező vendégeknek (pl. gasztro, szállás, gyerekprogramok).

Amit mindenképpen fontosnak tartunk még kiemelni, az az általuk készített 2023 podcast, melynek célja, hogy végigkísérje azt az utat, amellyel Veszprém és a Bakony-Balaton régió az európai figyelem középpontjába emelkedik és bemutassa a programokon dolgozó alkotóközösséget.

Az eseménykommunikáció területe sosem volt könnyű feladat, azonban minden erőfeszítés kifizetődik, amikor látod a sikerét!