Valóban kártékonyak a clickbait vagyis kattintásvadász címek? Fedezd fel, hogyan teheted őket hatékonnyá a marketinged területén anélkül, hogy kárt okoznál a közönségeddel való kapcsolatodban.
Te is érezted magad feldúltnak miután ráklikkeltél egy adott, érdekesnek hangzó szalagcímre, ám a tartalom már teljesen más üzenetet kommunikált feléd?
Nyugi, nem vagy egyedül. Kijelenthetjük, hogy napi rendszerességgel esünk áldozatul a clickbait effektusnak. Ugye kezdetben ennek az eljárásnak az volt a marketing célja, hogy a címsorok figyelemfelkeltően tudassák az olvasóval az adott téma részleteit, azonban mindez mára már a szenzációhajhászás és spammelés arzenáljává vált. De ne legyünk álszentek, hiszen mi is tapasztalhatjuk, hogy a clickbait működik.
Miért? Mutatjuk!
A clickbaitek olyan címek, amelyeket arra használnak, hogy megragadják az olvasó figyelmét, általában érzelmeket kiváltó, szenzációs nyelvezettel. A clickbaitek lehetnek kíváncsiságot vagy túlzást használóak arra, hogy a felhasználókat a cikk kattintására, elolvasására és megosztására ösztönözzék. A kattintásvadász jelző pedig szépen körülírja, hogy ez a cselekvés sok kattintást hozhat, de gyakran igazságtalan vagy a jelentéktelen tartalom árán. Úgy képzeld el, mint a kvázi csillogó hirdetőtáblák, ahol a kisbetűk és “javaslatok” nagyon szépen el vannak bújtatva.
De a clickbaitek hatékonyak is lehetnek, ha megfelelően és etikusan használják őket. A kulcs az, hogy olyan címeket használjunk, amelyek csábítóak, de nem vezetnek félre (vagy bosszantják) a közönséget.
Egy 2023-as tanulmány több mint 100 millió cikket elemezett annak megállapítására, hogy mely címek hozták a legtöbb megosztást. Olyan kifejezések, mint például "első alkalommal!", "szükséged van rá...", és "...minden időkben" generálták a legtöbb elköteleződést. A kutatást alapján tehát azt feltételezik, hogy a clickbaitek azért működnek, mert a kíváncsiságunk és az azonnali kielégülés iránti vágyunkba kapaszkodnak bele.
Boldogság hormont szabadítanak fel bennünk, hiszen azonnal megtudhatunk és megismerhetünk valami újat! Éppen ezért az agyunk gyakran nem tud ellenállni a kísértésnek.
Fontos megjegyezni, hogy a mai clickbaitek megfogalmazása megváltozott. Manapság már tényleg a kontextust nélküli, egyszerű és rapid lenyűgözés a cél, semmi egyéb.
De, ahogy fentebb kifejtettük az éremnek két oldala van, így szeretnénk nektek mutatni néhány címet, melyek becsületes alkalmazása valóban kiemelkedő eredményeket hozhat. Íme!
1. "A Tökéletes X nem Létezik, -"
Valószínűleg sokszor láttad ezt a címet, mivel gyakori a cikkekben és a közösségi médiában keringő memékben. Ez a cím azért működik, mert okos és vicces, játszik azzal a megközelítéssel, hogy bizonyos tökéletes dolgok, emberek, személyiségek, helyzetek nem is léteznek / létezhetnek, miközben valójában megvalósíthatóak vagy elérhetőek.
Ez egy játékos módja annak, hogy bevonjuk a közönséget interakciókat is kérve tőlük. Ezek a tartalmak emlékezetessé és megoszthatóvá tehetik a márkánkat.
Itt van néhány példa olyan címekre, amelyek ezt a formátumot követik:
- "A Tökéletes közösségi média naptár nem létezik -"
- "A Tökéletes Facebook hirdetési sablon nem létezik -"
- "A Tökéletes vegán étrend nem létezik -"
2. "X dolog, amit..."
"Az X dolog, amit..." címek jól működnek, mert mennyiségi információt kínálnak a cikkben, és közvetlenül a olvasóhoz szólnak, vagyis hozzád!
A "te" itt ösztönzi az olvasókat arra, hogy többet tudjanak meg önmagukról, felkeltve a kíváncsiságukat.
Használhatod ezt a címet akár így:
- "8 dolog, amit nem tudtál a keresőoptimalizálásról”
- "10 dolog, amit meg kell tenned, mielőtt házat vásárolnál"
- "19 dolog, amit biztosan nem tudsz a kutyádról”
Ne feledd, ezek a vezényszavak az embereket kíváncsivá teszi, hogy kiderítsék, mi van a kattintás másik oldalán!
3. POV
A "POV" (szemszög) cím divatja az utóbbi időben kezdett terjedni, először a TikTokon. A három betű az angol Point of View rövidítése, magyarul nézőpontot jelent.
Általában ezeket a címeket olyan videókon használják (TikTokokon, Instagram Reels-en, YouTube Shortokon stb.), ahol a kamera követi a fő alanyt, amint utaznak, megélnek egy helyezetet, találkoznak egy kihívással stb.
Néha humoros módon használják, ahol nem látod a tényleges alany nézőpontját, hanem egy olyan kialakított élményt, amit el akarnak hinni/követni.
Íme néhány példa a POV címekre:
- "POV: Amikor lefagy a honlapod”
- "POV: Úgy gondolod, hogy a SEO nem működik"
4. "...amit nem akarnak, hogy tudj"
A mai társadalomban sok a paranoia arról a bizonyos háttérhatalomról, akik uralhatják az egész világot, legyen az a vállalati, amerikai, szabadkőműves, politikai, szakértői, vagy akademikus. Ebből kifolyólag sok fogyasztó folyamatosan izgul azon, hogy félrevezetik vagy átverik őket.
Az "...amit nem akarnak, hogy tudj" cím azért működik, mert azt sugallja, hogy a cikk olyan információkat oszt meg, amelyeket általában a "szakértők" rejtettek el réges régen, de te most megtudhatod azonnal. Olyan információkat, amelyeket te/a márkád hajlandó megosztani, még a “felsőbb hatalom” ellenére is!
Íme néhány példa ilyen formátumú címekre:
- "5 dolog, amit a kapcsolati “szakértők” nem akarnak, hogy tudj a randizásról"
- "10 dolog, amit a legtöbb üzleti tanácsadó nem akar elmondani neked”
- "6 dolog, amit a legtöbb orvos nem oszt meg veled a diétázásról"
5. "Felkapaszkodás"
Akár van már némi márkaismertséged, akár nincs, használhatod a "felkapaszkodás" technikát, hogy növeld a hatékonyságokat és egyidejűleg növeld az átkattintások számát.
Ez a folyamat azzal jár, hogy egy jól ismert személyre vagy cég nevezetességére hivatkozol a márkád vagy témáköröd kapcsán. Ez a formátum azt sugallja, hogy a gondolkodó vezető vagy márka támogatja a cikkben megosztott információkat.
- “Kim Kardashian imádja ezt a fürdőruha márkát”
- “Forbes üzletembere megosztja X tippjét…”
- “A Dancing with the Stars séfe felfedi…”
- “A Nike Swoosh tervezője tanít minket…”
Ha szerencsés vagy, és prominens alakot tudsz bemutatni - vagy egyszerűen csak folytatod egy meglévő hír vagy interjú következő részletét -, akkor használhatod a "felkapaszkodást", hogy felkeltsd a figyelmet és vonzóvá tedd márkád a látogatóid számára.
6. “Ez az, ami…”
Ebben a kattintásvadász cím példában az "ez" arra készteti az embereket, hogy kíváncsiak legyenek arra, hogy mit fognak találni, ha kattintanak az oldalra. Ez egy gyakori clickbait, de rosszul is elsülhet, ha túl titokzatosak vagyunk.
Kerüld az olyan feliratokat, mint például "Ez az, amiért pénzt veszítesz" vagy "Ez az, amiért magányos vagy", mert ezek túl általánosak és titokzatosak.
Inkább olyan címekre törekedj, mint például:
- “Ez az, amiért nem látod a marketinged eredményét”
- “Ez az, amiért üzletemberek Bitcoint vásárolnak”
A későbbiekben több kontextust is adhatsz az olvasóknak, és így kevésbé lesznek szkeptikusak a tartalmaid iránt.
7. “… az év…”
Az első cím kifejezés, amely megjelent egy korábbi tanulmányban, az "…az év…" volt.
Ez a cím gyakran használatos a legjobb információk összegzésére egy adott témában (legjobb női csizmák, legjobb filmek, legjobb marketing sablonok stb.).
Általában itt a díjak és ranglisták kiemelése jelenti a leghasznosabb témákat.
Néhány példa:
- “Az év legjobb weboldalai”
- “Az év legjobb játékai: 2023”
- “Az év 10 legjobb filmje”
- “Az év legsikeresebb vállalkozói: 2023”
8. “Így…”
Az "Így…" clickbait címek azért keltik fel az olvasók érdeklődését, mert az "így" kicsit sejtelmes marad, miközben egy kis rejtéjt is hordoz magában.
Ezzel a címmel a cél az, hogy ne legyél túl titokzatos. Ellenkező esetben az olvasók frusztráltak lehetnek a nyilvánvalóan kattintásvadász címed miatt. Inkább legyél leíróbb és szó szerinti, hogy tudják, mi vár rájuk a kattintás "másik oldalán".
Néhány jó példa ilyen formátumú címekre:
- “Így spórolnak a sikeres vállalkozók az adóikon”
- “Így enyhíthetik a szülők a stresszt a nap során”
- “Így kereshetnek több pénzt a designerek kevesebb ügyféllel”
9. “Tudtad, hogy…”
Ez a cím az egyik kedvencünk, mert közvetlenül az olvasóhoz ("te") szól, és olyan kérdést tesz fel, amelyből megtudhatja a helyes választ, amikor elolvassa a tartalmat.
Ha már tudták az adott dolgot, megerősítést kapnak, ha még újdonság nekik, akkor elolvashatják a cikket, és boldogan távozhatnak.
Íme néhány módja annak, hogy hatékonyan használd ezt a formátumot:
- “Tudtad, hogy az influencer marketing haldoklik? Íme, mit kell helyette tenned”
- “Tudtad, hogy SEO nélkül semmire se mész? Stratégiák 2024-re”
- “Tudtad, hogy a sok ülés fizikai panaszokkal járhat?”
- “Tudtad, mennyire egészséges a gomba az agyad számára?”
10. “Az utolsó…, amire szükséged lesz”
Ez a cím nagyszerű az e-kereskedelem számára, mert egy terméket az utolsó dologként pozicionálhatód, amire egy ügyfélnek valaha is szüksége lesz. Azoknak a termékeknek, amelyeket az emberek általában rendszeresen vásárolnak, ez hatalmas megkönnyebbülés lehet.
Például, ha tudod, hogy az emberek általában csak minden harmadik évben vásárolnak hajkiegyenesítőt, akkor piacra dobhatod a hajkiegyenesítődet, mint az "Az utolsó hajkiegyenesítő, amire valaha is szükséged lesz", ha az tíz évnél tovább tart.
Az ügyfelek boldogok lesznek, hogy tudják, hogy időt vagy pénzt takaríthatnak meg azáltal, hogy csak egyszer kell megvásárolniuk ezt a cuccot.
Íme néhány további példa erre a címre:
- “Az utolsó téli dzsekid, amire valaha is szükséged lesz”
- “Az utolsó telefontokod, amire valaha is szükséged lesz”
11. “Nem fogod elhinni…”
A "Nem fogod elhinni EZT a trükköt!" címek gyakran a leggyengébb megoldások, ha clickbait címekről van szó. Ahhoz, hogy hatékony legyen, kissé leíróbbnak kell lenned.
Néhány jól sikerült példa:
- “Hihetetlen találmányok, amiket nem fogsz elhinni, hogy léteznek”
- “Nem fogod elhinni, ennek a kutyának a táncmozdulatait!”
12. “Miért kellene…”
Ha szeretsz parancsolgatni, akkor az alábbi címsor neked való!
Ezzel az eszközzel úgy tűnik, mintha segítő tanácsot adnál az olvasóknak, miközben arra csábítod őket, hogy olvassanak tovább.
Olyan címek, mint "Miért kellene leállnod az X-et és Y-t csinálni", "Miért kellene abbahagynod az X termék vásárlását", vagy "Miért kellene most ingatlanba befektetned", elmondják az embereknek, hogy miről szól a tartalom, miközben a "miért" titokban marad - egészen addig, amíg nem kattintanak az oldaladra.
Íme néhány kreatív módja ennek a címnek:
- “Miért kellene abbahagynod a diétázást és inkább ketóznod”
- “Miért kellene abbahagynod az autózást, és kipróbálnod a tömegközlekedést”
- “Miért kellene figyelned a CTR mutatókat”
13. ‘ÉLŐ…’
Az emberek imádják az eredeti és real time tartalmat. Tehát, ha megosztasz egy élő videót vagy webinárt, hajlandóak lesznek kattintani, mert tudják, hogy ilyen tartalmat máshol nem találnak.
Ez különösen igaz azokra a hirdetésekre, amelyek felhasználókat irányítanak egy élő webinárra, videó session-re, vagy konferencia hívásra. Itt akár beállíthatsz egy időzítőt, így csak korlátozott ideig férhetnek hozzá az emberek.
Néhány "ÉLŐ" cím példa:
- “ÉLŐ: A Nike CMO megosztja a tippjeit egy emlékezetes márkaépítéshez”
- “ÉLŐ: Digitális nomád konferencia”
- “ÉLŐ videó: Hogyan léphetsz előre a ranglétrán már pályakezdőként”
14. “Nézd…”
Néha a látvány hisztériát kelt - és az emberek látni akarják a "titkos összetevőt" maguk is, mielőtt gyakorlatba ültetik a hallott információt. A "Nézd…" címek egyfajta információ rést teremtenek, ahol az emberek azt az érzést kapják, hogy van valami érdekes, amit nem akarnak majd kihagyni.
Ezt a kifejezést általában sürgető időhatár követi:
- “Nézd meg 2024 legfontosabb marketing eszközeit - mielőtt késő lenne”
- “Nézd meg ezeket az SEO stratégiákat a gyakorlatban - mielőtt a konkurenseid megtennék!”
Hogyan használd hatékonyan a kattintásvadász címeket?
Ebben az útmutatóban megosztottunk néhány példát arra, hogy hogyan működhetnek a clickbaitek a marketingedben anélkül, hogy veszélyeztetnéd a márkád hitelességét vagy hírnevét.
A kulcs az, hogy olyan címeket használj, amelyek felkeltik a nézők érdeklődését anélkül, hogy félrevezetnék az oldalon található tartalommal kapcsolatban.
Ragadd meg a figyelmüket, adj egy kis sejtést arról, hogy mit fognak találni, amikor rákattintanak, de mellette hagyj egy kis titokzatosságot is! Ha megfelelően használod őket, nincs kétség afelől, hogy a clickbait címek jól fognak működni, amikor a felhasználó figyelmét próbálod megragadni és kattintásokat generálni.