haladó tipp 2023.06.07., szerda
5 perc

Kíváncsiak voltunk arra, hogy mit fog mondani a ChatGPT, amikor arra kérjük, hogy "írjon egy cikket a 10 legjelentősebb digitális marketing trendről 2023-ban". Az általa generált válaszok az alábbiakban olvashatók dőlt betűkkel, a vélemény és értékelés pedig normál betűvel.

A tartalom a lent megjelölt forrás fordítása, meghagyva a szerző írásmódját magyar nyelvre fordítva.

10 digitális marketing trend 2023-ban, a ChatGPT szerint

Az AI Ilyen bevezetést írt:

“A digitális marketing világa folyamatosan változik, és a legújabb trendekkel való felzárkózás kulcsfontosságú azoknak a vállalkozásoknak, amelyek előrébb szeretnének lenni a versenytársaiknál.

2023-ban számos izgalmas fejleményre számíthatunk a digitális marketing világában, és összegyűjtöttem a legfontosabb 10 trendet, amelyek idén uralkodóak lesznek.”

Nem rossz... egy chatbot-tól. De ez volt a második próbálkozása.

Az első alkalommal, amikor azt kértem a ChatGPT-től, hogy "írjon egy történetet a legjobb 10 digitális marketing trendről 2023-ra". Ez volt a válasza:

“Egyszer volt, hol nem volt, 2023-ban a digitális marketing világa izgalmaktól volt hangos, mert az iparág a forradalom küszöbén állt. Az új technológiák megjelenésével és a fogyasztói magatartás gyors változásával a vállalkozások nagyon szerettek volna lépést tartani és alkalmazni a legújabb marketing trendeket.”

Ekkor jutott eszembe, hogy a ChatGPT érzékeny a minél finomabb megfogalmazásra. Amikor "történetet" kértem tőle, valami olyat adott, amit egy gyereknek mesélhetek el, de amikor "cikket" szerettem volna tőle, olyat kaptam, amit akár le adhattam volna egy szerkesztőségnek.

Először azt hittem, hogy én tanítom a chatbotot. Aztán rájöttem, hogy a ChatGPT tanít engem. Végül arra jutottam, hogy a modellt a párbeszédre optimalizálták - és a második próbálkozásra pontosan azt kaptam, amit kértem.

Ez nem is olyan rossz egy olyan modell esetében, amely általában csak találgatja, hogy mit is szeretne a felhasználó.

De a tesztem keményebb része még hátra volt. Íme az első digitális marketing trend, amelyet a ChatGPT generált az átdolgozott kérdésemre válaszul:

Mesterséges Intelligencia és Gépi Tanulás

"Az AI (mesterséges intelligencia) és a ML(gépi tanulás) átalakítják az üzleti folyamatokat, és forradalmasítják azt, ahogy a digitális marketinghez állunk. Ezeket a technológiákat felhasználva a vállalkozások személyre szabott élményeket tudnak nyújtani ügyfeleiknek, és automatizálhatják a feladataikat, ezzel felszabadítva a marketingesek idejét a stratégiai döntésekre való összpontosításhoz."

Ha kételkednél az AI és a ML "a digitális marketing megközelítését forradalmasító" hatásában, akkor itt egy hír ami elgondolkodtató lehet. Sundar Pichai, a Google és az Alphabet vezérigazgatója riadót jelentett be, és felborította a meglévő terveket és fokozott hangsúlyt helyezett az AI fejlesztésére.

Itt egy példa erre.

A Google Analytics 4-nek (GA4) van egy olyan funkciója, amelyet Analytics Intelligence-nek hívnak, és amely a Google gépi tanulási modelljét alkalmazza az adatok elemzésére és az felhasználók jövőbeli cselekedeteinek előrejelzésére.

A 412 Food Rescue nevű Pittsburgh-i nonprofit szervezetnek további önkénteseket kellett toboroznia, hogy élelmiszermentést végezzenek a kiskereskedőktől az élelmiszer hiányban szenvedő embereknek. Az Automated Insights azt mutatta nekik, hogy a hétvégék kissé lassabbak a önkéntesek és az elkötelezettség tekintetében, ezért módosították a közösségi média kampányokat, amelyekkel forgalmat irányítottak a weboldalukra.

A jelentéshez szükséges időt 50%-kal csökkentették, felszabadítva a korlátozott személyzetüket, hogy növeljék hatásukat a közösségben és új városokba terjeszkedjenek.

2. Hangalapú keresés optimalizálása

"Az Amazon Alexa és a Google Home személyi asszisztensek térnyerésével a hangalapú keresés egyre népszerűbbé válik. Annak érdekében, hogy vállalkozásod termékei és szolgáltatásai az első helyen jelenjenek meg a keresési eredmények között amikor a fogyasztók hangalapú keresést használnak, az üzleti vállalkozásoknak optimalizálniuk kell tartalmukat hangalapú keresésre."

Nagyon meglepett, hogy a ChatGPT beválasztotta a hangalapú keresést a legfontosabb digitális marketing trendek közé. Ez arra sarkalt, hogy elolvassak néhány nemrég megjelent cikket erről a témáról, köztük (a cikkek nyelve angol):

Miután utánajártam a hangalapú keresésnek, azt kell mondanom, hogy ChatGPT tényleg jó dolgot mondott.

3. Interaktív tartalom

Az interaktív tartalmak, mint például a kvízek, felmérések és játékok, egyre népszerűbbé válnak az üzleti vállalkozások körében, hiszen így kapcsolatba léphetnek ügyfeleikkel és értékes információkat szerezhetnek közönségükről. Az interaktív élmény biztosításával erősebb kapcsolatokat építhetnek ki a vállalatok a fogyasztókkal, és emlékezetesebb élményt teremthetnek. ChatGPT választása ennél a trendnél picit összezavart.

Ezért elolvastam az “Interaktív tartalom: 10 mód a közönség bevonására” című cikket, amelyen az szerepelt, hogy "az interaktivitás rendkívül fontos az online világban, és javítja a felhasználói élményt".

Rendben. De az interaktív tartalom fontosabb-e a SEO szempontjából, mint például a Google 2022 augusztusában kiadott hasznos tartalom frissítése?

Ehhez a kérdéshez egy multivariációs tesztet kellene végeznem ennek az A/B tesztnek keretében, hogy meghatározzuk, hogy a chatbot észlelt-e olyan trendet, amire tényleg érdemes figyelni 2023-ban.

A Business Wire lap szerint  az interaktív formátum " 50% -kal több embert vonz, mint a hagyományos sajtóközlemények".

4. Mikró momentumok

"Ahogy a fogyasztók folyamatosan úton vannak, és mobiljukat használják információ szerzésére, az üzleti szektor a mikro-momentumokra összpontosít. Ezek azok a pillanatok, amikor a fogyasztóknak azonnal információra van szükségük, és a vállalkozások releváns és időbeni információkat kell biztosítaniuk a megfelelő pillanatban."

Meglepődtem ChatGPT választásán, hogy a mikro-momentumok az egyik legfontosabb digitális marketing trend lesz 2023-ban. Ez már évtizedes trend, miért van ez már megint porondon? A magyarázat talán abban rejlik, hogy az AI információi korlátozottak a 2021 utáni eseményekről. Akkoriban az emberek a globális járványt követően kiléptek a karanténból.

Ezért hirtelen újra használták a mobiljukat, hogy gyorsan rákeressenek valamire, mint például "COVID oltás a közelemben" vagy "Johnson & Johnson oltás a közelemben". Talán ezek a régi mikró pillanatok mondatták a chatbotottal, hogy egy elavult trendet válasszon.

5. Influencer marketing

“Az influencer marketing egyre inkább alapvetővé válik a marketing világában, ahol a vállalkozások közösségi média influenszerekkel működnek együtt, hogy szélesebb közönséget érjenek el és építsék a márkájukat. Azáltal, hogy kihasználják ezeknek az egyéneknek az irányító hatását a követőik felett, a vállalkozások új vásárlókat érhetnek el és konverziókat is generálhatnak.”

Teljes mértékben egyetértek ChatGPT válaszával, hogy ez lesz az egyik legfontosabb digitális marketing trend 2023-ra. Az idei Influencer Marketing Benchmark Report adatai felettébb meggyőzőek:

  • Több mint 82%-a marketingeseknek szeretne költeni influencer marketingre 2023-ban.
  • 67%-uk szándékozik növelni influencer marketing költségvetést.
  • Ez az iparág várhatóan 2023-ban 21,1 milliárd dollárt ér - 29%-os növekedéssel az előző évhez képest
  • 83%-uk szerint az influencer marketing egy hatékony marketing forma.

Ezt saját magad is ellenőrizheted a Google Trends segítségével, lecsekkolhatod az "influencer marketing" keresés iránti érdeklődést 2004-től napjainkig. Az eredmény így fog kinézni:

Nem lennék meglepve, ha a márkák az organikus közösségi média költségvetésükből még többet csoportosítanának át az influencer marketingbe 2023-ban.

6. Videó marketing

"A videó marketing domináns tartalomtípus az interneten, és a vállalkozások beépítik a videót a marketingstratégiáikba, hogy új és lebilincselő módon kapcsolódjanak az ügyfelekhez. Legyen szó közösségi médiáról, videóhirdetésekről vagy termék bemutatásról, a videó egy erős eszköz a vállalkozások számára, hogy kapcsolatot teremtsenek az ügyfeleikkel."

Teljes mértékben egyetértek azzal, hogy a videó marketing az egyik legfontosabb digitális marketing trend lesz 2023-ban. De a nagy kérdés, hogy "Miért kell most újra a videókkal foglalkoznunk?" Az Alphabet negyedik negyedéves jelentésében 2023. február 2-án, a CEO, Sundar Pichai elmondta, hogy a YouTube Shorts napi megtekintése meghaladta az 50 milliárdot, ami 30 milliárddal több, mint egy évvel korábban. Ezért ez egy kiváló ok arra, hogy újra figyelembe helyezzük a videó marketinget.

Míg sok iparági elemző a TikTokra és az Instagram Reels-re fókuszál, a YouTube megállíthatatlanul vezetővé vált a rövid videók területén. Ez egy olyan trend, amit érdemes követni.

7. Chatbotok

"A chatbotok egyre kifinomultabbá válnak, és azonnali személyre szabott ügyfélszolgálatot képesek nyújtani. Ez a technológia időt nyer a vállalkozások számára, hogy más feladatokra koncentráljanak, és könnyebbé teszi a fogyasztók számára, hogy gyorsan és hatékonyan megkapják az információkat, amelyekre szükségük van."

A chatbotok az idei évre vonatkozó legfontosabb digitális marketing trendek egyike?  Még David Leonhardt a The New York Times újságírója is meglepetésként számolt be arról, hogy a ChatGPT az elmúlt néhány hónap nagy meglepetései között szerepelt. Kollégája, Kevin Roose azt mondta: „A ChatGPT még mindig fiatal - mindössze 2 hónapos! -, és már most látunk rengeteg módot, ahogy az AI chatbotok megváltoztathatják az életünket.”

Szóval, a chatbotok az idei év legfontosabb digitális marketing trendek egyike? A válaszom: egyértelműen igen.

8. Személyre szabott tartalom

"Az adatok egyre könnyebben hozzáférhetővé válnak, a vállalkozások pedig kihasználják ezt az információt, hogy személyre szabott élményeket nyújtsanak ügyfeleiknek. A célzott hirdetésektől a testreszabott tartalom ajánlásokig, a személyre szabás kulcsfontosságú a különleges és vonzó ügyfélélmény nyújtásában."

Erősen ellenzem az AI álláspontját ebben a témában.

A személyre szabás az elmúlt évek egyik legnagyobb digitális marketing trendje volt, azonban az ügyfelek részéről elég erős az ellenállás, vannak akik blokkolják a reklámokat, hogy elkerüljék a zavaró vagy ismétlődő hirdetéseket. Létrejöttek már adatvédelmi rendelkezések, olyanok, mint a GDPR és CCPA; és kulcsfontosságú szereplők is jelentettek már be hasonlót, mint például a Google és az Apple. Az egyre nagyobb adatvédelmi problémák miatt a fogyasztók újragondolják, milyen adatokat fognak adni a márkáknak, ez pedig arra kényszeríti a marketingeseket, hogy megváltoztassák a személyre szabásról való felfogásukat.

2023-ban a figyelmünket át kell helyeznnünk a célközönségünk megjóslására.

Ez pontosan mit is jelent? A GA4-ben ez egy olyan felhasználók csoportját jelenti, amely legalább egy tulajdonsága megjósolható egy adat alapján. Például létrehozhat egy halmazt a „28 napban várhatóan a legtöbbet költőkből”, amely magában foglalja azokat a felhasználókat, akik az előrejelzések szerint a legtöbb bevételt fogják generálni a következő 28 napban.

Még egy példa erre:

A McDonald's Hongkongban sikeres volt a mobilrendelések növelésével egy 7 naponta vásárló célközönség használatával. Ezt a közönséget exportálták a Google Adsbe - és több mint hatszorosára növelték az appon keresztül érkező rendelések számát. Emellett erősebb ROI-t, 5,6-szoros árbevétel-növekedést és 63% -os költségcsökkenést tapasztaltak.

9. Közösségi Média Hirdetések

"A közösségi média hirdetések továbbra is nőnek, a vállalkozások pedig olyan platformokat használnak, mint a Facebook, Instagram és a LinkedIn, hogy elérjék célközönségüket és konverziókat generáljanak. Legyen szó támogatott tartalmakról, display hirdetésekről, vagy influencer-partnerekről, a közösségi média hirdetések egy hatékony módja annak, hogy a vállalkozások új ügyfeleket érjenek el és építsék a márka ismertségét."

Általánosságban egyetértek ezzel, de lenne néhány megjegyzésem. A közösségia média hirdetések továbbra is növekedni fognak. Azt hiszem, hogy a hirdetőknek ki kell vonniuk a költségvetésük egy részét a Facebook és Twitter oldalaikról és a YouTube-ra, a Snapchat-re, TikTok-ra, a Pinterest-re és a LinkedIn-re 2023-ban. Továbbá érdemes lehet több figyelmet fordítani  videó hirdetésekre.

Valójában a videók már több mint felét adják az összes hirdetési bevételnek. Van még egy figyelemre méltó adat, amit meg kell emészteni: A videóhirdetési költségek várhatóan 21,2% -kal nőnek 2023-ban.

10. Virtuális és Kiterjesztett Valóság

"A virtuális és a kiterjesztett valóság egyre elterjedtebbé válik, lehetővé téve a vállalkozások számára, hogy élményeket teremtsenek ügyfeleiknek. A virtuális termékbemutatóktól az AR-alapú vásárlásig, ezek a technológiák egy új módot biztosítanak a vállalkozások számára, hogy kapcsolatba lépjenek ügyfeleikkel és vonzóbb márkaképet hozzanak létre."

A VR és az AR lehetnek a legfelkapottabb trendek 3-5 év múlva, de nem 2023-ban. A virtuális és a kiterjesztett valóság a valószínűleg 2026 és 2028 között lesznek porondon, viszont ne lepődj meg, ha más formátumok - rövid és hosszú tartalmak a storyktól az élő közvetítésekig - továbbra is népszerűek maradnak különböző eszközökön, a mobiltelefonoktól és laptopokon keresztül, a játékkonzolokig.

A ChatGPT így zárja le a cikket:

"Az előzőekben említett trendek csak néhány a  sok 2023-ban uralkodó digitális marketing írányzatok közül. Ha az üzleti vállalkozások lépést tartanak a fejlődéssel, és elfogadják az új technológiákat és stratégiákat, akkor új ügyfeleket szerezhetnek, építhetik a márka ismertséget és versenyelőnyben lehetnek."

Nem rossz, nem rossz egyáltalán...egy csevegőrobothoz képest. A digitális átalakulás korában bízhatunk-e egy trendlistában, amit egy ChatGPT nevű nagy nyelvi modell írt, amely néha hallucinál? És egy olyan időszakban, amikor különösen szükséges megérteni a fogyasztói magatartást, higgyünk-e egy csevegőrobot által készített előrejelzésben, amely elismeri, hogy "korlátozott ismerete van a világról és az eseményekről 2021 után"?

Összefoglalva

Engedd meg, hogy zárásként megosszam veled ChatGPT első válaszának záró bekezdését, amikor arra kértem, hogy "írjon egy történetet a 2023-as legfontosabb 10 digitális marketing trendről". "Összefoglalva, a digitális marketing világa gyors tempóban fejlődik, és a vállalkozások ezeket az új trendeket próbálják követni, hogy lépést tudjanak tartani a versenytársaikkal, és megfeleleljenek az ügyfelek változó igényeinek.”

 

Forrás: Top 10 Digital Marketing Trends For 2023 By ChatGPT