A közösségi médiában megszokott, hogy bárki bármiről elmondhatja a véleményét, fotóval illusztrálhat megható, humoros, komoly (és még számtalan jelző illik ide) pillanatokat. Személyes profiljaink elvégre nagyrészt ezt a célt szolgálják.
De van a privát életnek egy másik vetülete is, ami már nem is annyira privát, és súlyos következményeket vonhat maga után: nem jó ötlet a munkahelyünkkel kapcsolatos gondolatainkat, képeinket, tartalmainkat körültekintés nélkül posztolni a közösségi médiában.
Itt van öt kérdés, amit mindenképp tegyél fel magadnak, mielőtt megnyomod a “Megosztás” gombot.
1. Mik a cégem irányelvei a közösségi médiában való jelenlétre vonatkozóan?
A magyarországi cégeknek általában nincs kimondottan közösségi médiára specializálódott kódexük, azonban mégis érdemes lehet megkérdezni a HR-t a követendő szabályokról. Az USA-ban gyakori, hogy megmondják, mit szabad és mit nem, vagy szimplán csak adnak egy jó tanácsot: “Ha esetleg azon kapod magad, hogy nem vagy biztos benne, posztolhatsz-e egy munkahelyeddel kapcsolatos gondolatot, tartalmat, akkor inkább ne tedd.” - többek között ez szerepel a Best Buy irányelvei közt.
2. Magabiztosan vállalom a feltöltendő tartalmat a munkáltatóim előtt is?
Nem biztos, hogy a legjobb fényt veti rád a feletteseid előtt egy jól sikerült buli emléke a Facebook-on (és persze máshol sem). Mindig vizsgáld felül, hogy mennyire éreznéd magad kellemetlenül, ha a főnököd találkozna egy kompromittáló felvétellel, kiírással, kommenttel. Még ha nem is vagytok ismerősök, amennyiben szeretné, biztosan megtalálja a módját, hogy csekkolja a profilodat.
Munkaidőn kívül is valamilyen szinten a munkaadód képviseled, ezért figyelj oda, hogy miről és mit írsz.
3. Amit megosztani készülök, lehet, hogy titkos, vagy a céget érzékenyen érintő információ?
Lehet, hogy éppen feltaláltad a spanyolviaszt a cégnél, és nagyon büszke vagy a legújabb termékre, kampányra, ötletre (legyél is!), de ne tedd közzé a felfedezésed azonnal a közösségi médiában - csak ha beszerezted az erre vonatkozó jóváhagyást. Lehet, hogy a céged egészen máshogyan gondolja a bejelentést és a kommunikációt, te pedig tartsd ezt tiszteletben.
4. Valóban muszáj erről online beszélnem?
Ha van véleményed, és fel is mered vállalni, az szuper dolog. De a közösségi média nem feltétlenül az a platform, ahol mindenhez hozzá kell tenned a saját részed. Válogasd meg, hogy mi az, ami valójában igényelhet egy erősebb megjelenést, és mi az, ami esetleg csak néhány emberre tartozik, nem pedig az egész világra.
Semmiképp ne érezd úgy, hogy cenzúráznod kell az online jelenlétedet, de a hírfolyamaidat nem csak Te látod, és többen, többféleképp értelmezhetik a mondanivalódat.
5. Belefér a személyes márkámba?
Végül, itt jön képbe a személyes márka kérdése is… Tarts egy kis önvizsgálatot, és fogalmazd meg, hogy mi a te személyes márkád. Mit képviselsz, mi az értékrendszered, milyen céljaid vannak? Majd nézd meg, hogy a posztjaid hogyan tudják alátámasztani, támogatni mindezt. Ha úgy érzed, hogy valami nem igazán illik a személyiségedhez, karakteredhez, akkor ne tedd közzé, mert hiteltelenné válhatsz. Különösen fontos ez, ha éppen munkát keresel, és tudod is, hogy mi lenne az álommeló. Ebben az esetben kimondottan ügyelj arra, hogy a személyes márkád a legjobb fénybeállítást kapja, és hozz okos döntéseket.
A fenti tanácsok főleg a kérdéses, és inkább negatív hangvételű esetekre utalnak, amennyiben valami jót tennél közzé, tedd bátran, de azt is csak okosan, és akár beszélj róla a főnököddel is.
Díjat nyertetek, elismerést kaptatok? Nos, ezt oszd meg bátran, hiszen ez a cégednek is jó marketinget jelent.
1 tipp: A Facebook bejegyzések közzétételénél állítsd be, hogy ki láthassa azt. Legyen teljesen nyilvános, csak az ismerősök láthassák, vagy az ismerősök a távolabbi ismerősök kivételével. Mérlegeld ezt a megosztások előtt!