haladó tipp 2022.07.13., szerda
5 perc

Hallottál már az ALT text-ről, vagy helyettesítő szövegről? Kíváncsi vagy, hogy az Instagram akadálymentesítő funkciója hogyan tud segíteni marketingedben? Blogunkban ezekre a kérdésekre kerestük meg a választ, sőt még azt is megmutatjuk, hogyan tudod hatékonyan alkalmazni!

Mi az az “ALT szöveg”?

Az internet világában az “ALT” alternatívát jelent, tehát alternatív szövegről beszélünk. Az ALT szöveg röviden a fotó alternatívája arra az esetre, ha a fénykép nem töltődne be egy honlapon - vagy ez esetben, az Instagramon. Ahelyett, hogy magát a fényképet látnánk, elolvashatjuk, hogy mi van a képen, így az emberek nem maradnak le teljesen a tartalomról.

De a helyettesítő szövegeknek sokkal nagyobb szerepe is lehet, mint csupán leírást adni - lehet, hogy nem látod, de ha megfelelően használjuk, fontos és erős marketing eszközzé is válhat.

Mire való az ALT szöveg?

Tehát akkor összefoglalva, a két legfontosabb dolog, amit az alternatív szövegről tudnod kell:

  • Az ALT szöveg nem az Instagram képleírás másolása és beillesztése.
  • Az ALT szöveget arra használják, hogy pontosan leírják, mi van a fényképen.

Miért foglalkozz vele?

  1. Segít azoknak “látni” a posztodat, akik amúgy nem látnak. Gondolj bele: az Instagram egy vizuális platform és általában a caption-ok sem arról szólnak, hogy pontosan mi van a képen - ez megnehezíti a gyengén látók számára, hogy kapcsolódjanak a mondani valódhoz. A helyettesítő szöveg (és telefonjaik “képernyőolvasó” funkciójának) segítségével pedig hallani fogják, hogy miről szól a poszt. Tehát ezáltal a tartalmaidat, a kreativitásodat és saját magadat teszed elérhetővé még több ember számára.
  2. Segít az Instagram algoritmusának megérteni, hogy mi van a képen. A platform képfelismerő technológiát használ, hogy “lássa” a posztodat, és olyan embereknek jelenítse meg, akik kedvelik a tiédhez hasonló tartalmat. Ez nagyban elősegíti, hogy a bejegyzésedet valóban azok lássák, akiket érdekel. Az ALT szöveg segítségével, azonban ezt tudod még fokozni és hatékony eszközzé válhat, hogy természetes módon bővítsd fiókod.
  3. Fordíts figyelmet az  Instagram keresőoptimalizálásra! Az Insta SEO ez esetben a tartalom testreszabásáról szól, annak érdekében, hogy az a lehető legtöbb helyen jelenjen meg - a keresési eredményektől a javasolt bejegyzésekig. Az Instagram felületén SEO-nak tekintjük többek között a hashtag használatot, a helyszín megadását, vagy az ALT szöveg használatát.

Most pedig nézzük, hogyan lehet helyettesítő szöveget hozzáadni a régi és új bejegyzésekhez!

  1. Válaszd ki a feltölteni kívánt képet, ahogy mindig is szoktad!
  2. Az oldalon, ahol a képaláírást is tudod szerkeszteni, kattints a “Speciális beállítások” pontra. 
  3. Most válaszd a “Helyettesítő szöveg írása” menüpontot. Fontos infó: maximum 100 karaktert használhatsz. 
  4. Írd meg az ALT szöveget, majd nyomj a “Kész”-re! 

6 tipp az alternatív szöveg írásához:

  1. Amikor fogalmazol, gondolj arra a személyre, akinek szánod, illetve az algoritmusra is. Minél pontosabban, lényegretörően, kulcssszavakat használva fejezd ki mondanivalód! Például ha gasztronómiával foglalkozol, akkor mindenképp fűzd bele a szövegbe a “gasztronómia” kulcsszót, hogy aki rákeres erre a szóra, megtaláljon téged!
  2. Képzeld el, hogy valaki ott ül melletted, miközben görgeti az Instagramot rámutat egy fényképre, és megkérdezi, mi az. Valószínűleg egy-két mondatos leírást adsz majd neki, ami tökéletes helyettesítő szövegnek is!
  3. Ügyelj arra, hogy azt az üzeneted add át, amire szeretnéd, hogy az emberek emlékezzenek posztoddal kapcsolatban.
  4. Van valami fontos szöveg a képen (például jelzés vagy idézet)? Ha igen, akkor az első mondatod már adott is!
  5. Írd le, hogy ki szerepel a képen (főleg, ha személyes fiókod van). Például: Anna és Dani mosolyogva ülnek a kanapén.
  6. Ha fontos, hogy milyen színek vannak a képen, akkor ne félj leírni - de ne magyarázd túl! Egy egyszerű fekete-fehér, meleg vagy hideg színű, vagy egy konkrét szín neve bőven megteszi!

Összességében praktikus kis eszköznek tűnik, viszont az biztos, hogy plusz munkával jár az alkalmazása. Szerintünk az új oldalaknak mindenképpen megéri - akár csak egy tesztelés erejéig -  foglalkozni vele, hiszen így könnyebben rá fog találni a célközönsége, viszont egy már régebb óta működő, kialakult közönséggel rendelkező oldalnak más eszközei is vannak a növekedésre.

Ti mit gondoltok? Írjátok meg kommentben, vagy üzenetben!