pro tipp 2020.02.27., csütörtök
5 perc

Napjainkban az Instagram egyre nagyobb népszerűségnek örvend a márkák körében. A követőszerzés érdekében pedig sokan indítanak nyereményjátékot. Na de, hogy csináljuk, hogy ne csak hatékony, de szabályos is legyen?

Játék, verseny, nyereményjáték - fontos, hogy a legmegfelelőbb kategóriába soroljuk nyereményjátékunkat. A “nyereményjáték” kategóriába esik az a játék, ami a véletlenszerűségen és a szerencsén alapul, a résztvevőknek nem kell fizetniük a részvételért, és általánosságban a nyertest véletlenszerűen választják ki. A verseny ezzel szemben általában szavazással dől el, a résztvevőknek pl. videót kell feltölteniük és a legtöbb szavazatot/like-ot  kapott alkotás nyer. 

Szabályos Instagram nyereményjáték

#kommentelős
Egy népszerű típusa az Instagram játékoknak, amikor arra kéred a felhasználókat, hogy kommenteljenek a posztod alá, ezzel is interakciót generálva.

#lájkolós
Amikor arra kérjük a felhasználókat, hogy like-olják az adott posztot, szintén interakcióra buzdítjuk őket. Ennek ellenére sokkal többen alkalmazzák az előzőt, vagy kombinálják az előzővel. Ennek az az oka, hogy egy komment már egy sokkal tudatosabb reakció, hiszen valljuk be, sok esetben el sem olvassuk a captiont, és likeoljuk a képet. 

#posztoljésnyerj
Ennél a játék típusnál arra kérjük a követőket, hogy posztoljanak egy saját Instagram képet megjelölve minket rajta, vagy a játék egyedi hashtag-ét használva. 

#kombinált
Ebben az esetben az imént felsorolt típusokat kombinálod a játékodban. A mi tippünk, hogy az első kettőt mindenképpen alkalmazd!

Miért csinálod a nyereményjátékot?  Ahhoz, hogy a legtöbbet hozd ki belőle, meg kell határoznod egy célt, például:

  • Követőszerzés
  • Magasabb engagement
  • Márkaismertség
  • Az email lista növelése
  • Több UGC - vagyis a felhasználók által létrehozott tartalom, ami egy közkedvelt megoldás a termékek és szolgáltatások értékesítésének támogatására, ugyanis jelentősen növeli egy-egy termék vagy márka iránti bizalmat és azok hitelességét is.

Az Instagram szabályok megkövetelik, hogy a nyereményjáték magában foglalja a cég vagy márka nevét, amely csinálja / közreműködik a nyereményjátékban. Nagyon jó példa erre a Shea Moisture nyereményjátéka, melyben röviden bemutatták a nyereményjáték szponzorát.

Ha sikeres nyereményjátékot szeretnél lebonyolítani, fogalmazz a lehető legegyszerűbben és érthetően, főleg, ha a részvétel számos lépéshez kötött. A Fabfitfun mintájára írd le, kit kell követni, hova kell kommentelni, és így tovább. Lehet, hogy elsőre túl szájbarágósnak tűnik, de megéri, hisz könnyen érthető szabályokkal és nagyobb részvétellel még magasabb engagementet produkálhatsz.

Ha túl sok feltételt, feladatot adsz meg a részvételhez, sok embert fogsz veszíteni, mert ebben a rohanó világban sokaknak nincs ideje végig zongorázni azt a rengeteg lépést, ami egy-egy játékban szerepel. 

A résztvevőknek fontos tudni, mikor indul és végződik egy nyereményjáték. Ha nemzetközi nyereményjátékról van szó, akkor még jobb, ha az időzónát is tartalmazza a poszt. Az időkeret mellett a fizikai területet is érdemes belefoglalni, ahogy a Remedy Organics tette.

Nyilvánvaló jogi okok miatt az Instagram előírja, hogy közöld a résztvevőkkel, ők csak a platformot biztosítják, de nem állnak összefüggésben az adott nyereményjátékkal.

A kor és a lokáció korlátokat kulcsfontosságú belefoglalni a posztodba, ha érvényben van ilyen fajta megkötés. Például tarthatsz olyan nyereményjátékot, melynek során csak a saját országodon belül vállalod a szállítást, vagy amennyiben a nyeremény tárgyának használata korhoz kötött, azt szintén érdemes közölni.

Nagy segítség lehet a résztvevőknek, ha tudják, mikor számítsanak a nyeremény sorsolására, vagy hogy hol tájékozódhatanak a nyertes személyéről. A Fabletics tisztázta, hogy mikor jelentik be a nyertest és hogy véletlenszerűen sorsolják. Valamint elhelyeztek egy linket a bióban, hogy mindenki könnyen tudjon tájékozódni a feltételekről.

Amennyiben a nyereményt csomagküldő szolgálattal szállíttatod, érdemes tájékoztatni a résztvevőket a szállítás módjáról, illetve azt is ha a győztesnek vállalnia kell bizonyos költségeket azt illetően, de ezt akár a játékszabályzatba is belefoglalhatod, amennyiben a posztba nem szeretnéd. A lényeg, hogy szerepeljen valahol.

A fenti információkat sorold fel a nyereményjátékod szabályzatában. Ezt feltöltheted Facebook jegyzetbe, a honlapodra, vagy egy Google Drive dokumentumba. Készítsd bitly.com-mal egy egyedi linket, melyet tegyél be a játék idére az Insta biódba.

Számos esetben találkozhatunk olyan nyereményjátékkal, hogy a feltételek között szerepel az a bizonyos mondat, hogy “tageld be a poszt alatt valamelyik barátodat”. Aki olvasta már a szabályos Facebook nyereményjátékról szóló blogunkat, az tudja, hogy a Facebook esetében ez nem megengedett feltétel.

Az Instagram promóciókra vonatkozó irányelveinél ezt olvashatjuk: “Tilos a tartalmakban pontatlan megjelölést megadnod vagy a felhasználókat arra ösztönöznöd, hogy pontatlanul jelöljék meg a tartalmakat (például ne ösztönözd arra az embereket, hogy fényképeken megjelöljék magukat, ha nem szerepelnek a fényképen).” Ebben a mondatban egyértelműen nem tér ki arra, hogy ilyen esetekben szabályos-e. Nem találtunk az irányelveknél erre különösen vonatkozó szabályt, így mondhatjuk azt, hogy Instagram ezt lazábban kezeli, és hogy hivatalosan kérheted erre a résztvevőket. Viszont mi mégsem tanácsoljuk.

Ennek két egyszerű oka van:

  1. GDPR - A poszt alatt betagelt ismerősnek a neve is szerepel a nyereményjátékban, ezért az ő adatait szintén fel fogjuk dolgozni, annak ellenére, hogy ő ehhez nem járult hozzá. Adott esetben lehet, hogy ő nem is szeretne részt venni benne.
  2. A Facebook hirdetéskezelőjén keresztül létrehozott Instagram nyereményjáték kampányt utasítottak már el ilyen feltételek miatt.

Ne feledkezzünk meg a GDPR-ról! Ahhoz, hogy megfeleljünk ezeknek az adatkezelési elveknek, szükség lesz játékszabályzatra és adatkezelési tájékoztatóra, mely akár egy dokumentumban is elkészíthető. Érdemes elolvasni a Facebook nyereményjátékról szóló blogunk erre vonatkozó részeit, hiszen ez esetben is hasonló dokumentációra van szükségünk! Ezt a dokumentumot valahová mindenképpen fel kell töltened, ez lehet a honlapod, de egy Google Drive Dokumentum is akár, a lényeg, hogy valahol megtalálják a játékosok.

A poszt szövege mellett szükséged lesz egy ütős fotóra, vagy egy figyelemfelkeltő kreatívra! Ám itt is vannak bizonyos szabályok, amelyeket jobb, ha betartasz a sikeresség érdekében. Ha szerepel szöveg a képeden, akkor ne feledkezz meg a 20%-os szabályról. Ez annyit jelent, hogy a szöveg a fotó maximum 20%-át teheti ki. Szerencsére ezt egyszerűen tudod ellenőrizni ezen a linken: Kép szövegtartalmának ellenőrzése

Akkor megfelelő a kép, ha a OK állapotú lesz a szövegmennyiség besorolása. 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by dm Magyarország (@dm_magyarorszag) on

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by Lidl Magyarország (@lidlhu) on

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by NIVEA Magyarország (@nivea_hu) on

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by Szentkirályi Ásványvíz (@szentkiralyi_asvanyviz) on

 

Bízunk benne, hogy így már Te is képet kaptál arról, hogy hogyan is készíts olyan nyereményjátékot, amivel sikert érhetsz el, és nem utolsó sorban olyat, ami a szabályoknak megfelel. Egy nyereményjátékkal számos követőt szerezhetsz magadnak, viszont utána se feledkezz meg róluk. Gyárts tartalmakat rendszeresen, és tartsd fenn az érdeklődésüket! Ha nem tudod hogyan, akkor olvasd rendszeresen blogunkat, mert számos olyan tippel jövünk, amivel színesebbé teheted a contented. Tarts velünk!

interword blog feliratkozás

Források
10 Inspiring Examples of Instagram Contests That Caught Our Attention
Instagram - Promóciókra vonatkozó irányelvek