Tudtad, hogy a tárolt Facebook-adataidat bármikor megnézheted vagy letöltheted?
Sőt, mondunk jobbat: január 28-án az adatvédelem világnapján bejelentésével a Facebook is belekezdett az adatvédelem népszerűsítésébe. Az új átláthatóságot segítő fejlesztés az ún. Off-Facebook Activity összefoglalja, milyen adatokat kap meg rólunk a cég a Facebookon kívüli tevékenységek alapján. Ez magyarázatot adhat arra, hogy miért látunk számunkra abszolút releváns hirdetéseket. Kíváncsi vagy rá? Mutatjuk melyek ezek, és hogy hogyan csekkolhatod!
Ezt a felületet a Beállítások menüponton belül “A Facebook-adataid” menüpontban találod:
Vajon mi tartozik a Facebookon kívüli tevékenységek közé?
“A Facebookon kívüli tevékenységek között olyan információk szerepelnek, amelyeket vállalkozások és szervezetek a hozzájuk kapcsolódó aktivitásaidról megosztanak velünk. Az aktivitások közé tartozik például a webhelyük felkeresése vagy az alkalmazásukba való bejelentkezés a Facebookkal. Nem tartoznak a Facebookon kívüli tevékenységek közé az olyan ügyféllisták, amelyek használatával vállalkozások ügyfelek egyedi csoportjának releváns hirdetéseket jelenítenek meg” - olvasható a Facebook súgójában
Hogyan kapta meg a Facebook ezeket a tevékenységeket?
Honlap felkeresésnél, alkalmazás használatnál ezek a vállalkozások vagy szervezetek a Facebook üzleti eszközeinek használatával meg tudják osztani a Facebookkal a tevékenységeiddel kapcsolatos adatokat. (Facebook Pixel kód van az oldalba ágyazva.) Ezektől a vállalkozásoktól és szervezetektől azt is megkövetelik, hogy a Facebook üzleti eszközeinek használata előtt tájékoztassák az embereket. (Ideális esetben ezt a sütik testreszabásánál és az Adatkezelési tájékoztatóban találod.)
Mire használják a Facebookon kívüli tevékenységeidet?
- Ezeket a tevékenységeket a látogatói élményed testre szabására használják fel, például az érdeklődési körödnek megfelelő hirdetések megjelenítésére. Ezt egyébként Te is testreszabhatod, de ezt majd egy későbbi blogban megmutatjuk!
- Csoportok, események, Marketplace-termékek személyre szabott ajánlásához.
- Új vállalkozások, márkák felfedezéséhez.
- Gyanús tevékenységek azonosítására a biztonság fenntartása érdekében.
Lehet, hogy félelmetesen hangzik, viszont ebben azért nagyon sok előnyt is találhatsz, például, hogy nem eladó autókat fog feldobni hirdetésnek, vagy ajánlásnak, ha téged általánosságba véve a receptek érdekelnek, és sosem kerestél rá használt autókra.
Amennyiben mégis zavar: a jó hír, hogy mindezt szabályozhatod, vagy ki is kapcsolhatod. Válaszd ki a lehetséges lépések közül a számodra megfelelőt.
- Az előzmények leválasztásával az addigi tevékenységi listádat törölheted. Leválaszthatod a teljes listát, vagy csak egyes vállalkozások/webhelyek hozzáférését.
- Ha úgy döntesz, hogy kikapcsolod a jövőbeli tevékenységek követését, akkor a későbbiekben nem tudsz bejelentkezni az alkalmazásokba és a weboldalakba a Facebook segítségével, sőt a korábbiak is leválasztódnak a fiókodtól.
Záró gondolatok
Minket sokkoltak az itt található infók, nekem egész pontosan 274, Zsunak 252 oldal/app szerepelt a listában. Viszont amellett is számos érv szól, hogy releváns hirdetéseket, ajánlásokat kapjunk, ezért mi nem is javasoljuk a tevékenységek nyomkövetésének kikapcsolását, mert egyszerűbb hozzáférni számos harmadik fél webhelyéhez és alkalmazásához az FB bejelentkezésünk segítségével.
Te belenéztél? Ha igen, mi volt a reakciód? Hogy döntesz, leválasztod az előzményeket, vagy a személyre szabott tartalmakat választod?