Nem tudjuk, ti hogy vagytok vele - ha mi egy Insta profilban másfél éves bejegyzést találunk utoljára feltöltöttnek, hümmögünk nagyokat, és egy ejnye-bejnye kíséretében inkább inaktiváltatnánk azt. Pláne egy vendéglátóhely esetében. A veszprémi éttermek Instagram profiljainak elemzésekor sajnos osztanánk ilyen tippet is! A Facebook oldalakhoz képest itt egy gondolattal szomorúbb a helyzet. Egy Instagram profil más szemet és szemléletet igényel. Az egyensúly és az egység itt sokkal fontosabb, amivel sajnos nem sok profil esetében találkoztunk!
Fotó téma ebben a szegmensben bőven akad - ahogyan ezt már többször hangsúlyoztuk. Ebből adódóan nincs mentség a rendszertelen posztolásra. Aki szerkesztett grafikákat próbál belecsempészni a képfolyamba, feltétlen konzultáljon egy hozzáértővel, mert egy pillanat alatt lerombolható a szisztéma.
Hogy mi a minimum?
Ellenőrizzétek a profilképet és a bió aktualitását. Hetente 3-4 bejegyzést szívesen látnánk mindenhol. Itt is szólítsátok meg a vendégeket, ha pedig ők szólnak hozzátok - reagáljatok rá (szívecske, válasz komment). Elsődlegesen ne szerkesztett grafikákat posztoljatok, hanem fotókat, hiszen MINDENKI korábbi képfolyamában találtunk kincseket!
Ha kicsit tovább szeretnétek lépni - sztorizzatok bátran, és egy-egy nyereményjátékot is belecsempészhettek a tartalom tervetekbe, hogy megörvendeztessétek a követőiteket.
Most pedig lássuk a részletes eredményt!
a szempontok
A profilképet tekintve azok az éttermek kapnak magas értékelést, akik választása igényes, az étterem neve / logója felismerhető és könnyen beazonosítható.
5 pont
Hasonlóképp, a felhasználónévnek is egyértelműnek kell lennie. Helyesen tartalmazza-e a hely nevét, szerepelnek-e benne “veszprem” és/vagy “etterem” kulcsszavak?
5 pont
A bió / leírás az elsők között van, amit a látogató egy profilon megpillant, tehát fontos, hogy az aktuális legyen tagolt formában. Figyeltük, hogy tartalmaz-e emojikat amivel színesebb lehet. Pro tipp: szerepelhet benne megújult étlapra való felhívás, nyitva tartás, vagy közelgő rendezvény pl. borvacsora.
5 pont
A link a bióban legyen kitöltött, mutasson az étterem honlapjára, vagy azon belül egy releváns menüpontra. Fontos forgalomterelő szerepe van. Ne legyen hibás vagy túl hosszú/bonyolult link. Még profibb, ha utm paraméter hozzáadásával mérés is be van állítva hozzá.
5 pont
Az üzleti profil használatával érzékeltethető, hogy a vállalkozás komolyan veszi a közösségi jelenlétét, másrészt tulajdonosként rengeteg hasznos információ böngészhető arról, hogyan teljesít a profil. Tehát ne használj cégként magánszemély típusú profilt.
1 pont
Az üzleti profil kategóriája is döntő szerepű. Ha az helytelenül választott, az is vezethet látogató vesztéshez. Üzleti profil kategóriája lehet az “Étterem”, vagy specifikusabban “Pizzéria”, “Magyaros étterem”, “Családias étterem”, stb., viszont ha az étterem egy hotel része, a “Szálloda” kategória a célravezető.
5 pont
Követőkkel való kapcsolattartás
Ahol helyszínként megjelölik a vendégek az éttermet, vagy használják az étterem saját hashtagjét, ajánlott lájkolni, kommentben megköszönni. A posztok alatt érkező kommentekre is kötelező reagálni.
5 pont
Képek minősége, aránya
Mivel az Instagram vizuális platform, a látogatókat a színes, kontrasztos, jó minőségű képek vonzzák, az átlagos felhasználó szeme hozzá van szokva a jó minőségű képi tartalomhoz. Másrészt az Instagram elsősorban mobil applikáció, tehát a képek aránya is fontos, a cél az, hogy a mobil képernyőn minél nagyobb helyet foglaljon el. (Jó minőségű képekhez már nem fontos profi kamerát beszerezni, tökéletes képeket lehet készíteni mobiltelefonnal is). Étteremként kifogyhatatlan témaforrás áll rendelkezésre.
5 pont
Az egyedi színvilág lényeges, mert a követők könnyebben beazonosítják az egyedülálló képeket, amelyeket a képfolyamukban látnak Instagram görgetés közben. Ha számukra ismerős tartalommal találkoznak, ott jobban elidőznek. Mivel egy étterem enteriőrnek adott a hangulata, ez remekül kihasználható. Ételfotóknál azonos abrosz, háttér vagy beállítás alkalmazható. A profil képfolyama egyben is tükrözzön egységességet.
5 pont
A hashtagek elsőre bonyolultnak tűnhetnek, de egy kis odafigyeléssel megkönnyítheti az új látogatók, vendégek bevonzását. Egyrészt legyen releváns minden bejegyzésnél, másfelől javasolt saját hashtag választása és kommunikálása, amellyel a vendégek terjeszthetik az étterem hírnevét, sőt, így plusz tartalomhoz is juthatunk. Pl.: #etterem, #veszprem, #helloveszprem, #2023veszprem, #gasztronomia
5+1+2 pont
A CTA-k, azaz cselekvésre buzdítás (Call To Action) is a forgalomgenerálás egyik eszköze a kép leírásokban. Például buzdítani a látogatókat arra, hogy kommentben jelezzék, ízlett-e az adott étel.
5 pont
Instagram story
Étteremként érdemes kihasználni az Instagram nyújtotta lehetőségeket minden funkció terén, így van ez a story highlightokkal is. Ez a funkció megkönnyíti a képfolyam rendszerezését, ami nem illik a fő posztok közé, feltölthető highlightba. Viszont ha belül nem is egységesek a storyk, a borítókra célszerű figyelmet fordítani az összkép érdekében.
3+5 pont
Az egységes hangvétel egységes márkaarculatot eredményez, például nem célszerű váltogatni a tegezést és a magázást. Ha többen kezelik a profilt, érdemes egyeztetni a hangnemet, megfogalmazás stílusokat.
5 pont
A rendszeres tartalom a közösségi jelenlét egyik alappillére. “Out of sight, out of mind”
5 pont
MINDÖSSZESEN: 75 pont
A véleményezés
Oliva Hotel és Étterem
Tény, hogy a rövidkének mondható (2016 február óta 248 db poszt) Instagram feedet átpörgetve kapunk egy képet az étteremről - viszont aki járt már itt, egyetérthet velünk - itt bőven lenne még mit megmutatni. Van hotel is (!), wellness részleg is, rendezvényterem is az étkek mellett, mondjuk ezt egyetértve azzal, hogy utóbbi maradjon továbbra is a fókuszban.
Nekünk tetszik a színes, jó minőségű étel és koktél képek posztolása megfelelő arányokkal.
Gyors tippek:
Javasolt a bio aktualizálása, mert a "Keressétek év eleji étlapunkat a weboldalon" már nem aktuális.
Megfelelő kategória kiválasztása az üzleti profilban (A “Magyaros étterem” nem feltétlen helytálló).
Hosszabb távon ajánljuk:
Rendszeresebb posztok.
A hashtag használat mennyiségének egységesítése, használják bátrabban.
Story highlightok használata pl. a feedbe nem illő képeknek, vagy a vendégfotók megosztásának.
Cselekvésre ösztönzés használata bióban, képleírásban, kapcsolattartás a követőkkel a kommentekben.
Lapozgatós megoldás helyett az ételfotók külön-külön legyenek feltöltve, támogatva a rendszeresebb tartalmat.
Pontszám: 75 / 43
Az Elefánt étterem Instájára június 8-án kerültek fel az első bejegyzések, az oldal adminisztrátorai azóta is töretlen lelkesedéssel posztolnak - rendszeresen. Nekünk tetszik a feltöltött profilkép, mert letisztult és egyszerű. A közvetlen hangnem is egy jelentős pozitívum.
Gyors tippek:
A bió/leírás strukturálása: a lényeg így is kiderül, azonban előnyösebb lenne felsorolás szinten pl. emojikkal feldobni.
Bióban lévő link cseréje a honlap linkjére.
Megfelelő kategória kiválasztása az üzleti profilban (az Elefánt nem Pizzéria, így a kategória megtévesztő lehet).
Hosszabb távon ajánljuk:
Saját hashtag tudatosabb használata a posztokban, mely segít a felhasználók által generált tartalom gerjesztésében, terjesztésében.
Egyedi színvilág kialakítása, a képek könnyebb beazonosíthatósága érdekében.
1:1 vagy 4:5 arányú képek használata, amelyek kitöltik a helyet üres oldalt lévő fehér sávok nélkül. Utóbbiakat mellőzzék.
A heti menü megosztásához a grafika cseréje.
Pontszám: 75 / 45
A Gusto13 Bistro & Delicate Instagram oldalán elképesztően gyönyörű fogásokkal találkozunk. Sajnos az oldaluk többéves fennállása ellenére csak 203 bejegyzésük van, pedig lenne kedvünk még tovább nézegetni ezeket a mutatós ételeket. A kommentek megválaszolása jó pont, a képek minősége és aránya szintén tetszik nekünk.
Gyors tippek:
Bio aktualizálása pl. heti ajánlattal, vagy bármilyen aktualitással, ami már az olvasásakor felkelti a látogató figyelmét.
Buzdítani a vendégeket is a #gusto13 hashtag használatára az étteremben készített fotóikhoz. Ez a bióban is szerepelhet.
“Ex chianti” helyett “former Chianti Restaurant” javasolt.
Megfelelő kategória kiválasztása az üzleti profilban.
Hosszabb távon ajánljuk:
Saját hashtag használata a posztokban és a követők buzdítása annak használatára.
Rendszeres posztolás.
Story / highlight tudatosabb használata pl.: szezonális ajánlatok, vendégfotók gyűjteménye, részvétel gasztro rendezvényeken
Pontszám: 75 / 48
A feed teljes mértékben átadja a Fricska atmoszféráját, a napos, hangulatos, élénk vizuális tartalommal. 2018 januárja óta 179 bejegyzés került ki, a posztolás menetére ráférne a rendszeresítés.
Gyors tippek:
Profilképcsere az egyértelműség jegyében, mondjuk az étterem logójára.
Bio kitöltése: pár sor arról, amit az étterem képvisel, követésre ösztönzés, étterembe invitálás.
Megfelelő kategória kiválasztása az üzleti profilban (a “Családi stílusú étterem” nem fedi le a Fricskát).
Hosszabb távon ajánljuk:
Story Highlightok feltöltésének folytatása, mert nekünk nagyon tetszik a jelenleg meglévő, hasonló kreatív módon javasoljuk folytatni.
Gyakori posztolás, vagy a posztolás rendszeresítése.
Saját hashtag népszerűsítése, vendégek figyelmének felhívása annak használatára.
A szöveges tartalmakat inkább sztori highlightba raknánk, mondjuk "Elismeréseink" címmel (Marie Claire megjelenés).
Pontszám: 75 / 42
A Chill Bistro belső kialakítása a vintage, a meghitt hangulatot helyezi előtérbe, amely élőben azonnal érződik az étterembe lépve. Az Insta posztokban az ételek mögé helyezett Chill felirat ugyan megkönnyíti a felismerhetőséget, de ennél sokkal kifinomultabb a képek színvilágával egységet teremteni, mint ahogy a néhány legújabb poszt tökéletesen illusztrálja. A kezdeti lendület alábbhagyott, ugyanis május 1-ei a legutóbbi bejegyzés.
Gyors tippek:
Bio helyesírási hibáinak javítása.
Megfelelő kategória kiválasztása az üzleti profilban. Ugyan a “Business” szinte minden üzleti profilra megfelelő az Instagramon, az éttermeknek nem árt ezt kicsit pontosítani.
A kommentekre adott válaszok mindig jól jönnek a vendégkapcsolatok ápolásában.
Hosszabb távon ajánljuk:
Rendszeres releváns hashtag használat. Sajnos ha nincsenek hashtagek, egy kis követőszámú profil nagyon nehezen fog fejlődni.
Saját hashtag bevezetése, amit az étterem és a vendégek egyaránt tudnak használni.
Rendszeres posztolás annak érdekében, hogy a lehető legtöbb emberhez eljusson a Chill hangulat.
Pontszám: 75 / 35
A Marica biója lényegretörő, külön dicséretes az ott található hashtagek miatt, ami segíti a profil kereshetőségét. A Ponyvaregény referenciák még jobbak lehetnek, ha azok rovatszerűen jelennének meg, nem pedig elvétve, mert így az új látogatók nem biztos, hogy ismerik a háttérsztorit lejjebb görgetés nélkül.
Gyors tippek:
Profilkép csere logóra vagy feliratra.
Story highlightok rendszerezése: a duplából érdemes törölni az egyiket, valamint érdemes 1 highlightba több képet csoportosítani tematika szerint, így átláthatóbb lenne.
Több releváns hashtag használata, mindezt tudatosan.
Hosszabb távon ajánljuk:
Rendszeres posztolás: naponta vagy kétnaponta.
Ponyvaregényes képek egységesítése.
Pontszám: 75 / 42
A Publikum Instagramján pozitívum, hogy rendszeresen jó minőségben posztolnak az ételekről. A követő-követés arány viszont nem szerencsés, követőket lehet szerezni letisztultabb módszerrel, kerülve a tömeges bejelölgetést. Ennek ellenére értékelendő a követőszerzésre fordított idő és erőfeszítés.
Gyors tippek:
Kategória csere (jelenleg Ételbár)
Profilkép csere az egyértelműség érdekében (pl. logó vagy az étterem neve olvashatóan).
Bio kitöltése, pl. pár frappáns jellemzővel az étteremről, a fő profiljával, és hogy kiknek ajánlott.
Hosszabb távon ajánljuk:
A szöveges képek highlightba helyezése előnyösebb ezen a platformon, mert bár tény, hogy ezek a posztok is fontos információt közölnek, az Instagram a vizualitásra helyezi a hangsúlyt, ezért javasolt inkább a tisztán fotós tartalom. A menü posztolására is van “fotó” megoldás.
Story / highlight tudatosabb használata
Több (releváns) hashtag használata.
Közönség megszólítása, például: Mit kóstoltál meg legutóbb nálunk?
Rendszeres posztolás.
Pontszám: 75 / 25
Betekints Hotel**** és Étterem
2017 tavasza óta 118 bejegyzés kapott helyet a Betekints Instáján. A bióban szerepel a lényeg, a követők megszólítása konzisztens, a profilképet tekintve a logó jó megoldás, a posztolás viszont rendszertelen és ritka.
Gyors tippek:
Profilkép csere: elegendő csak az embléma, a “Wellness és Konferencia Hotel" szövegrész nélkül.
Bióban emojik elhelyezése.
Több releváns hashtag használata a képaláírásban.
Hosszabb távon ajánljuk:
A szerkesztett kreatívok minimalizálása: sajnos a sokféle színtől és grafikától így összeszedetlen hatást kelt a profil. Látva, hogy egyébként csodás fotóik vannak.
Olyan CTA-k (cselekvésre ösztönzések) használata, amelyek közvetlen megvalósíthatók. Főképp hosszú, honlap aloldalra mutatók link elhelyezése a képaláírásban kerülendő, hiszen az nem kattintható. Ahhoz, hogy azokat a linkeket meg tudjuk nyitni, asztali gépről kell belépnünk, kimásolnunk, majd megnyitnunk, vagy hosszadalmasan bepötyögni mobilon egy böngésző alkalmazásba. Ezzel szemben ha a bióban található linkre hívjuk fel a figyelmet, arra a látogató könnyen kattint.
Mérlegelni a tegező verziót Instagramon, itt szerintünk bátran lehet használni!
Pontszám: 75 / 37
A Gizella Hotel és Étterem Instagramja még gyerekcipőben jár. Határozottan pozitív képet mutat a fotós tartalom, a szép ételek, és a csapat bemutatása.
Gyors tippek:
Profilkép csere a logóra.
Link elhelyezése a bióban, amely a hivatalos honlapra mutat.
Ha a képleírásokat kétszer elolvassuk, kiküszöbölhetők azok a hibák / értelmetlenségek, amelyek jelenleg rendszeresek.
Hosszabb távon ajánljuk:
Helyesírás ellenőrzése a posztok szövegénél.
A #-ek használata felesleges szóköz hozzáadásával, mert úgy funkcióját veszíti (# food helyett #food javasolt).
Rendszeresebb posztolás.
Az ételeket ugyanolyan fényben, beállításban fotóznánk, hogy koherensebb legyen a feed.
Étterem enteriőr és terasz fotók posztolása, bemutatva a hangulatot - hiszen a terasz várpanorámás!
Pontszám: 75 / 33
A Villa Medici Hotel&Restaurant a Veszprémvölgyben található, csodás környezetben, amely rengeteg fotózási / tartalomgyártási lehetőséget tartogat. Az Instagram bio kedvesen megszólítja a látogatókat, viszont sajnos a várt hatás elmarad, mert a követőkkel való kommunikációjuk hiányos, annak ellenére, hogy maga a rövidke feed gyönyörű minőségű képeket tartalmaz.
Gyors tippek:
Profilképcsere, sajnos ekkora méretben nem jelzi egyértelműen a kép, hogy kihez tartozik az Instagram oldal.
Üzleti kategória pontosítása (a “Szállodai szolgáltatások” elég ködös megfogalmazás).
Saját hashtag elhelyezése a bióban, hogy a látogatók már ott is lássák, hogy ha az étteremben járnak, használhatják ők is bátran.
Hosszabb távon ajánljuk:
Hashtagek optimalizálása - a jelenlegiek megfelelők, de a túl általános irányába billennek.
Sokkal-sokkal rendszeresebb posztolás, aki járt már itt - tudhatja miért mondjuk ezt!
Pontszám: 75/ 35
A bio találó, jól körülírja a hely atmoszféráját, néhány kedves emojival még színesíthető. Sajnos a rendszeresség és a naprakészség hagy kívánnivalót maga után, viszont a régebbi fotók profik és igényesek.
Gyors tippek:
Profilkép csere, sajnos nem egyértelmű, kié az oldal, ezáltal könnyebben elsiklanak felette az instázók listanézetben.
Javítanánk a nevet és a felhasználónevet. Előbbi legyen Nosztalgia Garden Ízkertészet, utóbbi nosztalgiagarden.
Saját hashtag kerüljön a bióba, a látogatók hashtag-használatra buzdítása.
A bióban nem tűnik fel az Ízkertészet szó sem, amit pótolnánk.
Hosszabb távon ajánljuk:
Rendszeres posztolás (!!!)
Pontszám: 75 / 17
Historia Hangvilla Étterem, Kávézó és Rendezvényközpont
A Historia Hangvilla központi helyen található a városban, vélhetően sok turistát is vonz a kedvező elhelyezkedése miatt. Az Instagramjuk ezzel szemben nagyon elhanyagolt, az utolsó poszt 2018 októberi.
Gyors tippek:
Profilkép csere a logóra.
Bió kitöltése.
Saját hashtag elhelyezése a bióban, amely arra ösztönzi a látogatót, hogy ő is használja, ha itt jár.
A kommentek megválaszolása mindig közelebb hozza az éttermet a látogatóhoz, személyesebb kapcsolatot teremt.
Hosszabb távon ajánljuk:
Rendszeres posztolás. A követők mindig várják a friss tartalmat, ha ezt nem kapják meg, nagy eséllyel kikövetik a profilt.
Egyedi színvilág kialakítása, ehhez kapcsolódóan pedig a szöveges kreatívok (helyi események) Storyban vagy Highlightban való elhelyezése. A képfolyamba inkább csak a fotós tartalmat tennénk.
Ha mégis grafikus tartalmakat használnak, akkor azok legyenek külön erre a felületre szerkesztettek, pl. 1080x1080 px méretben, kevés szöveggel.
Pontszám: 75 / 38
A Malomkert számára a néhány legfrissebb posztjuk lehet irányadó, mely minőségében és tartalmában is megállja a helyét a képfolyamban. A profilkép megfelelő, a felhasználónév minősége jó, a bió szintén. A régebbi posztok sajnos inkoherensek, a grafikák összeszedetlen hatást nyújtanak.
Gyors tippek:
Saját hashtag kommunikálása a bióban, és tudatosan képaláírásokban.
Hosszabb távon ajánljuk:
Rendszeres posztolás, mert sajnos jelenleg nagyon elhanyagolt az oldal.
Pontszám: 75 / 30
a végeredmény
Sorrend | Étterem neve | Elért pontszám |
---|---|---|
Sorrend 1. | Étterem neve Gusto13 Bistro & Delicate | Elért pontszám 48 |
Sorrend2. | Étterem neveElefánt Étterem | Elért pontszám45 |
Sorrend3. | Étterem neveOliva Hotel és Étterem | Elért pontszám43 |
Sorrend4. | Étterem neveFricska étteremlakás | Elért pontszám42 |
Sorrend4. | Étterem neveMarica Kávéház és Étterem | Elért pontszám42 |
Sorrend5. | Étterem neveHistoria Hangvilla Étterem, Kávézó és Rendezvényközpont | Elért pontszám38 |
Sorrend6. | Étterem neveBetekints Wellness és Konferencia Hotel | Elért pontszám37 |
Sorrend7. | Étterem neveChill Bistro | Elért pontszám35 |
Sorrend7. | Étterem neveHotel Villa Medici és Étterem | Elért pontszám35 |
Sorrend8. | Étterem neveGizella Hotel és Étterem | Elért pontszám33 |
Sorrend9. | Étterem neveHotel Historia Malomkert | Elért pontszám30 |
Sorrend10. | Étterem nevePublikum Étterem | Elért pontszám25 |
Sorrend11. | Étterem neveNosztalgia Garden Ízkertészet | Elért pontszám17 |
Az éttermek Facebook oldalainak vizsgálatát itt érhetitek el.