info tipp 2018.09.04., kedd
7 perc

Egyes kutatások szerint az embereknek csupán 7%-a lapoz el a harmadik oldalig, amikor a Google keresőjét használja. Ez persze nem azt jelenti, hogy amennyiben nem bandázol a top találatok között, le is húzhatod a rolót, de éppen itt az ideje belépni a keresőoptimalizálás misztikus világába, hiszen a Google valamiért nem szeret. Mutatjuk a lehetséges okokat.

Napjainkra az internetes jelenlét olyannyira megkerülhetetlenné vált, hogy csak diszkréten nevessük ki azt, aki humorát a kissé lejártnak tekinthető “ami nincs fent a neten, az meg sem történt” klasszikussal csillogtatja. Ha viccesnek nem is vicces, legalább igaza van. Egy jól kialakított honlap nagy nyereséget hozhat a cég konyhájára - azonban úgy a legjobb, ha azok is rátalálnak a weboldalra, akiknek azt eredetileg szántuk. Ebben az esetben pedig érdemes legalább érdekbarátságot kötni a Google-lel, mert akár tetszik, akár nem, ő fogja eldönteni, hova kerülsz a találati listáján - a jó hír azonban, hogy erre neked is van ráhatásod!

Előfordulhat, hogy a honlapod egy időben hasított, és a legjobb helyeken listázta ki a kereső, ami viszont tegnap még működött, ma már lehet, hogy nem fog, a keresőmotorok algoritmusa ugyanis folyamatosan frissül. Amennyiben honlapod statisztikáiban jelentős visszaesést tapasztalsz, kulcsfontosságú, hogy megtaláld a probléma forrását, mert bizony könnyen eltűnhetsz a Google-süllyesztőben…

Ha már évek óta megtiszteled az internetet jelenléteddel, akkor érdemes lehet az eddig használt kulcsszavaidat felülvizsgálni. Legkönnyebb, ha azt teszed, ami a legnehezebb: elkezdesz mások fejével gondolkodni. Ez igazából nem is annyira bonyolult dolog, hiszen alapvetően mindannyian ugyanazon pszichológiai elvek mentén működünk, akkor is, amikor bővebb információk után kutatva a Google-t püföljük. Tehát érdemes látogatóid helyébe képzelni magad, mintha te is csak egy vásárló lennél: Milyen kifejezéseket használnál? Mi jut eszedbe először? Hogy írnád körül, amire szükséged van? Ne csak szavakban gondolkodj, nyugodtan adj hozzá a kereséshez kifejezéseket is, akkor jó, ha ezek a legrelevánsabb és legtermészetesebb formájukban szerepelnek. Ha a honlapodon pontosan azt fogalmazod meg, amid van, a Google rád fog találni. Viszont semmiképp ne halmozd a kulcsszavakat, mert ez ellenkezik a kereső irányelveivel, egy idő után kiszúrja, ha manipulálni akarják.

A weboldaladra külső hivatkozásról mutató, hibás linkekkel sajnos nem sokat kezdhetsz - persze írhatsz az oldal üzemeltetőjének, de ez esetben sajnos nem a te kezedben van az irányítás -, azonban a saját honlapodat ajánlatos gyakran ellenőrizni. Helyesek az itt található összekötő linkek? Jó helyre visznek, nem jelentenek hibaüzenetet, stb..? Sok esetben már nem létező, vagy változások miatt elavult linkjeid lehetnek, melyek természetesen jelentős visszaeséseket hoznak a statisztikában - érdemes odafigyelni rájuk! Néhány linkkövető szoftver, melyek segítségedre lehetnek: Majestic és Ahrefs.

A Google kétfajta módon befolyásolhatja weboldalad helyezését a találati listán: algoritmus változásokkal és úgynevezett “Kézi műveletek” által (angol nevén Manual actions). Ekkor a mesterséges intelligencia helyett a természetes (azaz egy erre szakosodott ember, mondjuk a Google egy dolgozója) talál valamit, ami szembe megy az irányelvekkel - ilyen a már korábban említett kulcsszóhalmozás is. A szabályokat pedig jobb nem áthágni, mert a Google virtuálisan sarokba küldi azt, aki megpróbálja kijátszani. Amennyiben a Google “kézi műveleteket” alkalmazott, érdemes megnézni a Google Search Console-on keresztül érkező értesítéseket, illetve felvenni a kapcsolatot az illetékesekkel.

A Google folyamatosan fejlődik, algoritmusa nagyjából 500 alkalommal frissül évente, tehát naponta legalább egyszer - ezért érdemes komolyan venni és alkalmazkodni hozzá, mert aki lemarad, az kimarad itt is. Gyakran változnak  azon szempontok, melyek alapján a kereső előnyben részesítheti a honlapodat másokkal szemben. Ami fontos azonban, hogy nem igazán árulnak zsákbamacskát, és frissítéseket folyamatosan figyelemmel követheted például itt.

Bizonyos esetekben a visszaesés oka nem köthető a honlapodhoz, csupán arról van szó, hogy a Google nagy figyelmet szentel annak, mi foglalkoztatja éppen az embereket, így a felkapott, aktuális témáról szóló legfrissebb tartalmak kerülnek előre.

Tegyük fel, hogy épp vonaton ülsz, és csapszerelés témában kutakodsz a telefonodon, de megszakítanak, ezért másnap a munkahelyedről (természetesen ez is csak feltételes mód… :) ) is rákeresel a kifejezésre, és meglepődsz: olyan találatokat is feldob, melyekkel tegnap nem találkoztál. De nem csak a földrajzi eltérés befolyásolhatja a listázást, például a Google-fiókodból kijelentkezve is némileg más találatokat fogsz kapni egy kulcsszóra, mint korábban. A Google megjegyzi, milyen oldalakat néztél - ezzel nyilván nem okoztunk senkinek nagy meglepetést -, hol vagy, illetve milyen eszközről keresel, és ezeknek megfelelően némiképp “testreszabja” a megjelenített találatokat.

Elképzelhető, hogy mindent úgy csinálsz, ahogyan a nagykönyvben meg van írva, a statisztika mégis azt mutatja, hogy valami nincs rendben. Lehetséges, hogy a konkurencia - néha sajnos be kell látni - még jobb a keresőoptimalizálás témájában. Természetesen irigykedni is lehet, hosszú távon azonban nem ez a megoldás. Figyeld meg, ők mit és hogyan csinálnak, hogy viselkednek a közösségi médiában, milyen tartalmakat gyártanak, és milyen a linképítési stratégiájuk. Lesd el, majd legyél még jobb! A Wayback Machine és a Versionista segítségedre lehet a konkurencia szemmel tartásában.

Általánosságban: két másodpercet hosszúnak tartasz? Persze, hogy nem… De nézzünk csak, mi történik, amikor egy találatként kidobott honlapot próbálsz betölteni: kutatások szerint az ennél hosszabb várakozási időn túl az emberek - azaz Te is! - inkább kilépnek, visszafordulnak a weboldaldról. A felhasználói élményt jelentősen rontja egy lassú honlap, ezért nagyon figyelj arra, hogy a Tiéd ne csak szép és informatív, hanem gyors is legyen. A céged megítélése múlik rajta. Tarts szem előtt olyan egyszerűnek tűnő dolgokat is, mint a feltöltött képek/videók mérete - ha tudod, csökkentsd -, de az elemek helyes elrendezése sem csak a design miatt fontos...

A Google új eszköze, a PageSpeedTool segít, hogy ellenőrizd weboldalad gyorsaságát. Ismered a mondást: az idő pénz - ez esetben pedig a Te oldaladról nézve nem is kevés.

A hosszú letöltési idő gyors lelépést eredményez...

A sérült, sehova nem mutató linkekről fentebb írtunk, most jönnek azok, melyek valamilyen szempontból szabálytalanok - a Google pedig büntet értük. A helyes linképítési stratégia nagyon fontos! Ne veszélyeztesd honlapod megbízhatóságát és hitelességét azzal, hogy csere-bere alapon megegyezel más weboldalak üzemeltetőivel az egymásra való hivatkozásról, ezt könnyen kiszűrik mások is. Régen működött, ma már léteznek ennél jóval elegánsabb megoldások is. Pontos recept nincs rá, hogy milyen egy jó link, de mindenképp fontos, hogy hasonló témájú, más IP alatti domain-ről mutasson a honlapodra, szöveges formában. A legjobb, ha egyáltalán semmi közöd nincs egy hozzád vezető link létrejöttéhez: hiszen azért  hivatkoznak rád, mert elismerik a munkádat - ez esetben bravó! :) Törekedj arra, hogy közvetlenül “semmit” ne kelljen tenned egy külső hivatkozásért.

Az átkattintási arány (Click-Through Rate - CTR) egy sikerességi mutató. Amikor arra vagy kíváncsi, hogy megjelenéseid után hányan kattintanak a céloldalra - lehet ez a honlap általános domain-je, vagy a weboldal egy speciális része -, ezt az arányszámot érdemes vizsgálni. Általánosságban igaz, hogy 1% alatti eredmények esetén valamilyen probléma van - akár a fentiek egyike -, és érdemes elemezni, majd optimalizálni a honlapodat.

A könnyű és egyértelmű tájékozódás a felhasználói élmény alapja. Ügyelj rá, hogy a honlapod kettő, maximum 3 szintből álljon (menü, almenük), mert a túl sok kattintgatás elveszi a látogatók kedvét, és egyszerűen csak lelépnek. A Google sem szeret túl mélyre menni egy kutatkodás alkalmával, ezért elképzelhető, hogy nem listázza ki a tartalmadat, amennyiben azt túlságosan - de nyilván nem szándékosan - elrejtetted. A belső linkek legyenek világosak és logikusak, ezek is segítik a navigációt. Ha pedig kulcsszavakat is szerepeltetsz bennük, a látogatóknak könnyebb eldönteni, hogy jó helyen járnak-e egy-egy keresés alkalmával.

A metaadatok a felhasználó számára láthatatlanok. A metacím és -leírás a keresőmotoroknak segít átnézni, hogy mi található a weboldalon. Fontos, hogy helyesen, az adott tartalomra vonatkozó, releváns információkkal töltsd ki a metainformációkat - ne a tartalomból másolj ki részletet, viszont szerepeljenek benne a kulcsszavak. Figyelj arra is, hogy amennyiben megváltoztatod például egy cikk, blogbejegyzés dátumát, a metaadatokat is írd felül, különben összezavarod a keresőt.

Többszörösen szerepeltetett tartalom esetén - amellett, hogy nem sok értelme van - nagy a bukás veszélye. Soha ne másolj - pláne forrásmegjelölés nélkül -, mert a Google elég ügyesen utánajár, és alacsonyabb értékelést ad a honlapodnak. Sőt, amennyiben a duplikálás szándékosan a keresőmotor manipulálására irányul, jönnek a szankciók, és a legrosszabb esetben akár el is távolíthatják a honlapodat a Google adatbázisából. Finoman szólva sem éri meg próbálgatni a határokat.

Eddig is hangsúlyoztuk, hogy a Google-t nem érdemes kijátszani, nem most jött le a falvédőről. Ami viszont örvendetes, hogy elég megbocsátó, és egy rossz húzás után is van még lehetőség a kegyeibe férkőzni előkelő találati helyek érdekében.
Amennyiben visszaeséseket tapasztalsz, érdemes lehet szakértővel is átnézetni az honlapodat, de a fenti lista is jó támpont egy saját ellenőrzéshez.
Ami fontos, hogy figyeld a frissítéseket, reagálj gyorsan, tartsd be az alapszabályokat és ne kísérletezz kétesnek tűnő ötletekkel.

Meglátod, hogy egy jól felépített stratégia a találati lista élére repít, a folyamatos megújulás pedig ott is tart majd a legjobbak között!

Forrás: The Complete List of Google Penalties & How to Recover